Térképen mutatjuk, hogy az egyes vármegyékben mely vállalkozások foglalkoztatják a legtöbb embert. Előre szólunk: a hazai legnagyobb foglalkoztatók zöme külföldi tulajdonban van.
Május 1-től életbe lépnek az úgynevezett Vármegyebérletek és az Országbérlet a MÁV-START, a VOLÁNBUSZ, a MÁV-HÉV és a GYSEV helyközi járatain. Kiszámoltuk, mennyit spórolhatnak majd az ingázók a MÁV-START új 30 napos bérleteivel.
Mint azt 24. évértékelő beszédében 2023. február 18-án Orbán Viktor bejelentette, május 1-től életbe lépnek az úgynevezett Vármegyebérletek. Ezekkel az új típusú, egyszerűen elérhető és alacsony árú termékekkel a MÁV-START, a VOLÁNBUSZ, a MÁV-HÉV és a GYSEV helyközi járatait korlátlanul használhatják majd az utazók.
Nem sokkal a miniszterelnök bejelentése után sajtóközleményben pontosította a részleteket a MÁV-START. Mint arról lapunk is beszámolt, a bérletek 30 napon át lesznek érvényesek: a teljesárú Vármegyebérlet 9450 forintba fog kerülni, míg az Országbérlet 18900 forintba. Mindkettőt a tanulók 90 százalékos kedvezménnyel vehetik majd igénybe.
A teljes árú bérlet árának 86 százalékát térítik meg a munkáltatók, így Vármegyebérlet esetében mintegy 1300, Országbérlettel kicsivel több mint 2600 forint saját költségen tudnak utazni az utasok a helyközi szolgáltatókat választva. A munkáltatók, kis- és középvállalkozások utaztatási költségei is csökkennek az új bérletkonstrukció révén.
Eddig is volt 30 napos bérlet
Orbán Viktor bejelentése bár hangsúlyosnak tűnt az évértékelő beszédben, azt ugyanakkor érdemes tisztázni, hogy 30 napos bérlet eddig is elérhető volt a dolgozók és diákok számára Magyarországon. Sőt, a rá vonatkozó kedvezmény mértéke is kőbe volt vésve, ugyanis a jelenleg is elérhető 30 napos bérlet hatósági áras termék, így
a 78/1993. (V. 12.) Korm. rendelet alapján a munkáltató a 30 napos bérlet árának 86%-át köteles téríteni.
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A jelenleg érvényben lévő árszabás alapján a dolgozóknak és diákoknak igénybe vehető 30 napos bérlet ára attól függ, hogy hány kilométert ingázik tulajdonosa. Alábbi képernyőképünkön a MÁV-START weboldalán elérhető árszabás képernyőfotóját mutatjuk, a 100 kilométeres távolsághatárig, amely a vonatokra értendő, de ugyanez az árszabás van érvényben a Volán járatain is.
Mennyit spórolhatnak az utasok az új bérletekkel?
Mivel jelenleg kilométer alapon kell(ett) fizetni a 30 napos bérletekért a vonatokon, Volán-buszokon, így nagyon egyedi, mennyit is spórolhatnak majd az ingázók az új bérlettípusokkal. Ha valaki eddig kizárólag az adott vármegyében ingázott, és az útja 5 kilométeren belül volt, akkor az új típussal bukni fog. 10 kilométernél nagyjából hasonló összeggel kalkulálhatnak az utasok, mint most, felette viszont már sok maradhat az ingázók zsebében. Nézzünk 2 konkrét példát:
- Egyes számú példaingázónk minden nap Győrszentivánban száll fel reggel a vonatra, és Győr-Gyárvárosban száll le, ez nagyjából 5 km-en belül van (a példa kedvéért tekintsünk el attól, hogy a táv lehet, éppen hogy kiesik az 5 km-ből). Ez eddig utasunknak 30 napra 5940 forintjába került (ebből 5110 Ft-ot állt a munkáltató). Az új vármegyebérlet viszont 9450 forintba fog fájni, amelyek továbbra is 86%-át megtéríti a munkáltató, így ingázónknak 1300 forintot kell majd fizetnie május 1-től. Azaz a jelenlegi 830 forint helyett 470 Ft-tal többet.
- Kettes számú ingázónk szintén ezen a vonalon utazik napi szinten, viszont ő Komárom és Győr-Gyárváros között, ami hozzávetőlegesen 30 kilométer vonattal. Ez a jelenlegi árszabás szerint 21400 forintjába fájt utasunknak, amelyből 18400 forintot állt a munkáltatója. Május 1-jétől viszont neki megéri megvenni az Országbérletet, hiszen 2 megyét érintve ingázik, azaz ő 30 napra 18900 forinttal kalkulálhat, melyből a rá eső rész kicsivel több mint 2600 forint, szemben a most fizetendő 3000 forinttal.
Brutál áremeléssel robban a szezon a Balatonnál: 28 százalékkal is drágább lehet a nyaralás 2024-ben
Tavalyhoz képest átlagosan 10 százalékkal emelkedtek a szállásárak a Balatonnál. A szállástípusok közül leginkább a panziók drágultak.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Országszerte húsz helyszínen lehet futni a Futókörök Napján
- Jelentős akadályt gördített el a Siemens a hatékony e-kamionok elől
- ÉKM: felfüggesztik a kamionstopot a május elseje előtti éjszakára
- Egyre több halálos áldozatot szed a hőstressz
- Komoly lépéseket sürget a Balatonnál Navracsics Tibor
- Nem is akármilyen telefonnal jelentkezik a piacon egy Európában közkedvelt autógyártó