Bevásárlás, női munka !

Pénzcentrum
2005. október 10. 16:24

2005 első hat hónapjában tovább erősödtek a hipermarketek és diszkontok - derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet legfrissebb, a hazai kiskereskedelem helyzetét feltáró Jelentéséből. A vásárlók kedvenc bevásárlónapja továbbra is a péntek; egyre többen autóval közelítik meg az üzleteket, s a teljes forgalom viszonylatában újra nőtt a kártyás fizetések aránya.

 
2005 első hat hónapjában tovább erősödtek a hipermarketek és diszkontok – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet legfrissebb, a hazai kiskereskedelem helyzetét feltáró Jelentéséből. A vásárlók kedvenc bevásárlónapja továbbra is a péntek; egyre többen autóval közelítik meg az üzleteket, s a teljes forgalom viszonylatában újra nőtt a kártyás fizetések aránya.
Az adatok tanúsága szerint 2005 első féléve az élelmiszerkereskedelem számára meglehetősen nehéz időszaknak bizonyult. A hipermarketek piacrésze ugyanakkor további 2 százalékponttal növekedett, csakúgy, mint a diszkontok részesedése – elsősorban a Lidl piacra lépésének köszönhetően.
A Lidl üzleteket – feltehetően az üzletek földrajzi elhelyezkedése okán – összességében egyelőre kevesebben (minden harmadik háztartás) látogatják, mint két fő piaci versenytársa boltjait. A Lidlben az első hat hónapban mért átlagos költés (27 ezer forint) szintén elmarad a konkurensek kasszáiba befolyó összegektől, aminek az oka abban keresendő, hogy üzleteit ritkábban, átlagosan kétheti rendszerességgel látogatják vásárlói. A felmérés során kiderült, hogy egy átlagos vásárló háztartás egyszerre 2550 forintot hagy a legújabb hazai diszkontüzlet-lánc kasszájánál.
A bevásárlások zöme a korábbiakhoz hasonlóan szintén a hét utolsó napjaira koncentrálódik: az egy hét alatt forgalmazott érték szempontjából továbbra is kiemelkedő szerepe van a pénteki és a szombati napoknak. Az egyre gyakrabban csütörtökön induló akciók hatására azonban idén már a hét utolsó előtti munkanapjának, a csütörtöknek az erősödése is megfigyelhető volt.
„A napi fogyasztási cikkek beszerzése még mindig inkább a délelőtti, 9-12 óra közötti időszakra tehető” – mondta el Fogarassy Gabriella, a GfK Hungária Consumer Tracking terület vezetője. „A délelőtti beszerzések a teljes forgalom 60 százalékát adják, s ez természetesen főleg a kisebb alapterületű boltokra jellemző. A hipermarketek és diszkontok összevetésekor kiderült, hogy a délelőtti vásárlás jellemzőbb a diszkontüzletekben, míg hipermarketekbe inkább délután járunk. Ez alól kivétel a Lidl, ahol inkább délután vásárolunk.”
A vásárlók egyre kisebb hányada (49 százalék) jár gyalog boltba, az autós bevásárlások szerepe ezzel szemben évről évre nő – az első hat hónapban már a vásárlók több mint harmada autóval intézi a napi beszerzéseket. A Lidlben vásárlók – az elsőszámú konkurensek vásárlóitól eltérően – közel háromnegyede (70 százaléka) autóval közelíti meg az üzleteket.
Általában elmondható a kutatás eredményei alapján, hogy a kártyás fizetések szerepe folyamatosan nő, bár egyelőre a forgalomnak csupán 10 százalékát teszi ki a készpénzes fizetéssel szemben. A bevásárlásokban továbbra is a nőké a főszerep: a napi beszerzések felét idén is a háziasszonyok végezték, a vásárlások közel egyötödénél azonban a házastárs is jelen volt. A Lidl esetében ennél sokkal gyakoribb a közös bevásárlás. Bár itt is a háziasszonyok a fő bevásárlók, a forgalomnak csupán egyharmadát teszik ki az olyan esetek, amikor egyedül szerzik be a   különböző napi fogyasztási cikkeket. Ebben az üzletláncban a forgalomnak a 60 százalékát a közös – házastárssal, család, barátok, ismerősök körében intézett – beszerzések adják.
A hipermarketek és diszkontok számára egyre fontosabb vásárlói célközönséget a 3-4 fős családok jelentik, akiknek életkorát tekintve meglepő eredményeket hozott az első féléves felmérés. A hipermarketek vásárlói köre idősödik – hiszen egyre nagyobb az 50-60 éves korosztály részaránya a látogatók között –, míg a diszkontok egyre nagyobb százalékban szolgálnak ki fiatalabb vásárlókat – ugyanis ezekben az üzletekben egyre nő a 30-40 éves korosztály szerepe.

Forrás: GfK Hungária Piackutató Intézet / Kereskedelmi Analízisek 2005

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem