A szociális szférában nem csak alulfizetettség okozza a munkaerőhiányt, a lapunk által kérdezett szakértő szerint rendszerszintű problémák vannak.
Az átlagjövedelem a nyugdíjba vonulást követően az életkor előrehaladtával általában csökkenni kezd. Ez különösen az idősebb nőket érinti, akik hosszabb ideig élnek, és mivel kevesebb ideig voltak foglalkoztatotti státuszban, mint a férfiak, ráadásul kevesebbet is kerestek, ezért alacsonyabb nyugdíjat is kapnak - derült ki a Portfolio elemzéséből.
Az OECD adatai szerint a 65 év felettiek a teljes lakosság átlagjövedelmének 88%-ából élnek. Az olyan országokban, mint Costa Rica, Franciaország, Izrael, Olaszország, Luxemburg vagy Portugália, relatív értelemben a 65 felettiek jövedelme még valamennyivel magasabb is volt, mint a teljes lakosságé.
Az átlagjövedelem ugyanakkor a nyugdíjba vonulást követően az életkor előrehaladtával általában csökkenni kezd. Ez különösen az idősebb nőket érinti, akik hosszabb ideig élnek, és mivel kevesebb ideig voltak foglalkoztatotti státuszban, mint a férfiak, ráadásul kevesebbet is kerestek, ezért alacsonyabb nyugdíjat is kapnak.
Az elmúlt évtizedekben az OECD-országok több mint kétharmadában a 65 év felettiek jövedelme nőtt a teljes népességéhez képest, emellett átlagosan 6 százalékponttal nőtt az összes országban.
A régebb óta fennálló, érettebb nyugdíjrendszerű Izraelben nőtt a legerőteljesebben a 65 év felettiek relatív jövedelme, mintegy 22 százalékponttal, a 2000-es 81%-ról 103%-ra 2018-ban. Norvégia és Portugália hasonlóan erőteljes növekedést könyvelhet el. A legnagyobb csökkenést (-10 százalékpont) a 65 év felettiek körében Lengyelországban mutatják az adatok 2005 óta, itt 95,7-ről 85,7-re esett a teljes lakossághoz képesti relatív jövedelem.
Az idősebbek számára rendelkezésre álló fő jövedelmi források közül az állami nyugdíjrendszerből és a munkahelyi nyugdíjprogramokból származó bevételek teszik a jövedelem mintegy kétharmadát. Az állami nyugdíjak és transzferek az idősek jövedelmének átlagosan 57 százalékát, a vállalati nyugdíjprogramból érkező transzferek pedig 7 százalékát teszik ki.
A 65 év felettiek leginkább Ausztriában, Belgiumban, Finnországban és Luxemburgban függnek az állami nyugdíjaktól: bevételeik több mint 80%-a ebből a forrásból származik, miközben Mexikóban és Chilében például az állami nyugdíj az összes bevétel mindössze 5%-át, illetve 18%-át teszi ki.
A vállalati nyugdíjprogramok (amely pillér Magyarországon gyakorlatilag hiányzik) különösen fontos jövedelmi forrás 13 OECD-országban, közülük is a holland nyugdíjasok esetében adja a legmagasabb, 39%-os hozzájárulást a nyugdíjas kori jövedelemhez.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A munka az idősek átlagos jövedelmének 26%-át, a tőke (tehát például a megtakarítások) pedig körülbelül 10%-át teszi ki. A munkából származó bevétel különösen fontos Koreában és Mexikóban, ahol az időskori jövedelmek több mint felét teszi ki, de Chilében, Costa Ricában, Észtországban, Izlandon, Izraelben, Japánban, Lettországban, Litvániában, Új-Zélandon, Lengyelországban, Szlovákiában és az Egyesült Államokban is a bevételek nagy részét teszi ki.
A tőke, tehát egyéb megtakarítások, magánnyugdíjpénztárak, az idősek összes bevételi forrásának 40%-át teszik ki Kanadában, itthon pedig sajnos elenyésző részt képvisel. Az OECD tagországokban a 65 év felettiek átlagosan 14,1%-a él relatív jövedelmi szegénységben, tehát az ő jövedelmük nem éri el a háztartások rendelkezésre álló medián jövedelmének a felét.
Időskori szegénység szempontjából Magyarország nincs ilyen rossz helyzetben, az alábbi ábra szerint a teljes magyar lakosság mintegy 7,5%-a él a szegénységi küszöb alatt, ami nagyjából megegyezik a 65 év felettieknél mért aránnyal.
Az OECD átlagában a rendelkezésre álló jövedelem Gini-együtthatója 0,309 a 65 év felettiek körében (minél inkább közelít az 1-hez a Gini-együttható mértéke, annál nagyobb az adott társadalomban a jövedelmi egyenlőtlenség). A legmagasabb értéket Costa Ricában (0,502), a legalacsonyabbat pedig Csehországban (0,201) mérték. A tanulmány arra is rávilágít, hogy az idősek körében a jövedelmi egyenlőtlenség általában alacsonyabb, mint a teljes népesség körében.
A 65 évnél idősebbek jövedelmi egyenlőtlensége átlagosan alig változott az elmúlt évtizedekben. Az átlagos Gini-index nagyjából stabil volt 2000 és a legfrissebb rendelkezésre álló adatok között, átlagosan 0,004-es növekedéssel. Ugyanez igaz 2000 óta a teljes népesség jövedelmi egyenlőtlenségére is, csak itt épp átlagosan -0,005 Gini-csökkenéssel. Magyarországon az utóbbi években főként az idősek körében nőtt a jövedelmi egyenlőtlenség.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








