8 °C Budapest

Néhány gondolat a GDP-ről és az egy főre jutó GDP-ről

Pénzcentrum
2004. június 24. 10:06

Egy mai cikkünkben az Egyesült Államok és az Európai Unió elmúlt évekbeli gazdasági növekedését, az egy főre jutó GDP-jét, illetve egyéb tényezőket vizsgáltuk meg , és azt találtuk, hogy igen jelentős elmaradást mutat az EU az USA-hoz képest. Ezen cikkünkben csak néhány fontosabb momentumot, az adatokban jelentős torzulást előidéző érdekességeket kívánunk megemlíteni a téma árnyaltabb megközelítéséhez egy a Profil című osztrák hetilapban a napokban megjelent cikk segítségével.



Amint azt jól tudjuk, a bruttó hazai termék az adott országban egy év alatt megtermelt javak és szolgáltatások összességét fejezi ki, ugyanakkor azt is tudjuk, hogy önmagában a nominális GDP adat nem alkalmas az egyes országok jólétének összehasonlítására. Ennek oka, hogy jelentős torzító tényezők játszhatnak szerepet a nominális adat kialakulásában. Példaként említhető az az eset, ha az egyik országban egy adott termék jóval többe kerül mint a másik országban, ezért a drágább termékű ország GDP-je nominálisan értelemszerűen magasabb lesz.

Alapvetően elmondható, hogy a bruttó hazai termék nominális, illetve százalékos növekedést mutató adata (év/év, negyedév/negyedév alapú volumenindex) önmagában nem fejezi ki egy adott ország jólétét. Az utóbbi százalékos adatnál arról a tényről sem kell megfeledkezni, hogy egy relatíve szegényebb, alacsonyabb nominális GDP-vel (=alacsonyabb bázissal) rendelkező ország GDP-je gyorsabb ütemben tud nőni, mint egy fejlett, és magas GDP-bázissal rendelkező ország. A torzító hatások ellenére - rendszerint politikai körökben - főként az éves volumenindex adatokat előszeretettel használják egyedüli üdvözítő számként a jólét bemutatására.

Az országok jólétének összehasonlíthatóságában jelentős segítséget nyújt a GDP-nek az ország rezindenseinek számával képzett hányadosa, azaz az egy főre jutó GDP adat. Ennél az adatnál is igen jelentős torzulást okozó tényezőket kell figyelembe venni, melyre a Profil alapján igen jó példa Luxemburg.


A nyugat-európai parányi állam az egy főre jutó mutató tekintetében az EU-tagországokhoz képest toronymagasan kiemelkedik a mezőnyből. A parányi országban ugyanakkor éjszakánként csak fele annyian élnek, mint nappal. A foglalkoztatottak számottevő része ugyanis a szomszédos országokból (Németország, Franciaország, Belgium) ingázik át naponta a munkahelyére. Az ingázó dolgozók által végzett munka eredménye természetesen ugyanúgy hozzáadódik a luxemburgi gazdasági teljesítményhez, mint a nem ingázóké, ugyanakkor az egy lakosra jutó GDP meghatározásakor ezeket a munkavállalókat nem veszik figyelembe, mert nem tartoznak az ország lakosságához. Ennek következtében az egy lakosra számított GDP Luxemburgban rendkívül magas.


A Profil szerint az egy főre jutó GDP mutatónál további, az ország valódi életszínvonalát torzító tényezők is felléphetnek, melyekre Írország példáját hozta fel. Az egy lakosra számított GDP alapján Írország az EU-tagországok között az előkelő második helyen áll, megelőzve többek között Ausztriát is. Első ránézésre tehát Írország gazdagabbnak tűnik szomszéd országunknál: Ausztriánál. A lap kétkedve fogadja ezt a megközelítést.


A lap arra emlékeztet, hogy Írország, amelyet gyors gazdasági növekedése miatt kelta tigrisként is emlegettek a 90-es években, az alacsony adók révén nemzetközi cégek százait vonzotta a területére, főképpen az Egyesült Államokból, és többek között ennek köszönhetően az ír GDP rekordgyorsasággal nőtt(még a '90-es évek végén, és a 2000-es évek elején is, amikor gazdasági visszaesés következett be a főbb erőközpontokban, az ír gazdaság még 3-4%-os növekedést tudott produkálni). Az írek jövedelme azonban a GDP-növekedési ütemtől elmaradt, azaz az írek ugyan sokat termeltek, de ennek "gyümölcsét" nem élvezhették, mert a termékek nem az övék voltak, a nyereség nagy része külföldre vándorolt, azokhoz a cégekhez, amelyek Írországban beruháztak.

Az egy főre jutó GDP-nél ilyen esetben valósabb képet fest a ritkábban használt bruttó nemzeti össztermék (GNP) egy lakosra vetített mérőszáma. Ez alapján az írek csupán a 10. helyre kerülnének az EU-25-ös listán, míg az egy főre jutó GDP-szám tekintetében láthattuk, hogy a 2. helyre kerültek.

Az eddig említett jóléti "mérőszámok" mindegyikénél hasznosabb és az egyes országok összehasonlításához leginkább célszerű mutatószám a vásárlóerő-paritásos GDP. Ez a mutató az egyes országok közötti devizakurzusokból adódó egyensúlyi termék- és szolgáltatásárakat használja fel a GDP alapjául, és így mind a nominális, illetve százalékos változást ábrázoló, mind az egy főre eső GDP-mutatóknál jobb, és pontosabb összehasonlítást tesz lehetővé az egyes országok között.
HR BLOGGER
hrdoktor  |  2024.04.18 06:25
Hazánkban körülbelül 3,5 millió ember küzd visszérbetegséggel, ami kezeletlenül lábszárfekélyhez, ak...
coachco  |  2024.04.16 16:42
Nekem a csend! A csendre való vágyakozás maga! [...] Bővebben!
perfekt  |  2024.04.10 14:41
Az utazási költségtérítési támogatásról a Kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi L...
laskainelli  |  2024.03.26 12:00
A házasság egy olyan szövetséget jelentene, amelynek mélysége biztonságot és figyelmet biztosít a fe...
vezetoi-coaching  |  2024.02.12 22:30
Gondoltam, ezt elmesélem már. Gyakorlatilag kétszer megnéztem…:-))) Életemben először... Ki tudja, a...
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem