Róna Péter érdemei elévülhetetlenek voltak abban, hogy zéróról felépült egy, az amerikai piacon 20%-os piaci részesedéssel rendelkező magyar társaság. Az újkori magyar gazdaságtörténet legnagyobb sikersztorija volt a NABI. Ez azonban sajnos csak múlt időben igaz. A sikerek fényében ugyanis a Róna által közvetlenül irányított vállalat vezetés:
1., a kapacitások túlzott kiépítésébe fogott, a kaposvári üzem nem volt gazdaságosan üzemeltethető
2., a forint-dollár kockázatot hosszú időn keresztül alulbecsülték
3., a termelés menedzsment sorozatos beszállítói hibák miatti fennakadása egy professzionális vállalat életében elfogadhatatlan
4., a belső menedzsment információs rendszerben igen komoly rések lehetnek
5., a jelentős veszteségek megjelenését követően nem került megfogalmazásra egy adekvát válasz
6., a termékstratégia
Ezen utolsó pont részletes kifejtést indokol, hiszen a NABI piaci sikerei nem kis részben, sőt döntően a termék innovációnak volt köszönhető. A termékstratégia hibáit csak indirekt formában bizonyíthatjuk, a vezértermékekre vonatkozó nyilatkozatok felidézésével.
3 évvel ezelőtt még:
A CompoBus jelentős piaci előnyöket biztosít, minden iparági problémára megoldást ad:
-alacsonyabb súly - alacsonyabb fogyasztás
-alacsonyabb súly - alkalmazhatók a nehezebb alternatív motorok
-alacsonyabb fentartási költség - komoly megtakarítás az üzemeltető részére
(-Az Alero busz egyedülálló sikertermék lehet az angol piacon)
Mindez 10% árelőny realizálását teszi elérhetővé, átütő siker lehet az amerikai tömegközlekedésben.
1.5 évvel ezelőtt:
-Elsődleges cél a CompoBus technológia hasznosítása iparági együttműködéseken keresztül (stratégiai szövetség, leánycég).
Most:
-A 40lábas verzió (elsőként kifejlesztett CompoBus alaptermék) nem tartalmaz szignifikáns piaci előnyt az üzemeltetők számára. (hihetetlen kontraszt)
-A 45 lábas verzióban van az átütő siker, melyet 2003-ban fejlesztett ki a társaság
(-Az Alero busz koncepcióját többen lemásolták és a piaci kereslet váratlanul az emeletes buszok irányába mozdult - teljesen más szegmens)
A 40 lábas Compo és az Alero, a társaság két aduja, ma már nem adu. És a CompoBus technológiájának stratégiai szövetségen keresztüli hasznosításáról semmit nem lehet hallani.
Fentiek számunkra azt mutatják, hogy a piac jövőjéről alkotott kép a fejlesztések terén igen aktív NABI-nál is gyorsan tud változni. A ma átütőnek vélt technológia értéke másfél-két év múlva már kérdésessé válhat - egyszerűen változik a piac, ahogy ez természetes is.
A fentiekben felsorolt nehézségekre adott válaszokat immár a főrészvényes EMA nem fogadta el. Tavaly ősszel még bizalmat kapott Róna az EMA igazgatóságától azonban az elmúlt fél év fejleményei, a rövid távú menedzsment prognózisok elmaradása már nem maradhatott következmény nélkül.
Beszámolók szerint az 1-3 éves korosztály 25%-a - tehát minden negyedik gyermek - elutasít valamilyen ételt, és sokuknál óvodás, általános iskolás korban is fennáll még a probléma.
Az egyre népszerűbb finanszírozási forma itthon is gyorsan terjed, egyre többen ismerik és használják.
Bár sokat fejlődött az utóbbi években a hazai startup ökoszisztéma, még egy nagyságrenddel, szinte minden fontos mutatóban le van maradva a régiós élvonaltól.
A 120 fős tulajdonosi közösség mellé most Balogh Petya cége is beszállt a Brancs közösségi finanszírozási platformba.
-
Több, mint a kötelező: akár féláron is megvehetjük ezeket a termékeket
Az áruházlánc az akcióköteles termékkategóriákból egy-egy terméket akár 20-50% közötti kedvezménnyel kínál.
- Kétszeres olimpiai bajnokot szerződtethet az FTC
- Megvan az elhunyt fideszes honatya utóda
- Pokolian megerősödhet a Vasas férfi pólócsapata
- Pálinkával búcsúztatták a Székelyföldről hazainduló III. Károlyt
- "35-70 település" - Az ukrán elnök tudott róla, hogy 2022-ben aláaknázták a gátat
- Gát - Az ENSZ "majdnem kimondja", hogy mi történt, az EU konkrét
Sustainable World 2023
Portfolio Balaton Business Forum 2023
BUDAPEST - Pörgessük fel együtt a hazai KKV szektort!


