Legtöbben a bankokra panaszkodnak... Alaptalan sztereotípia vagy sem, a magyarok szeretnek panaszkodni. Sokan csak az ismerősöknek, szomszédoknak teszik meg, vannak azonban olyanok is, akiket ha sérelem ér, hajlandóak akár érvényt is szerezni panaszuknak. A legtöbben azonban nem tudják, hova forduljanak, ha rosszul tájékoztatta őket bankjuk, vagy egyéb okból káruk származott. Pedig a panaszra van hivatalos forma is, nem csak a siránkozás.
Mielőtt azonban gondolatban már a bírósági pereknél járnánk, vegyük szépen sorra, hogy hol, milyen sorrendben érdemes panaszt emelni. A legcélszerűbb először az adott intézmény ügyfélszolgálatához fordulni, hiszen a félreértéseket, sérelmeket ők tudják leggyorsabban kezelni.
Ügyfélszolgálat felállítása minden pénzügyi intézmény számára kötelező, biztosítaniuk kell ugyanis panaszkezeléssel foglalkozó részleget, és ezek elérhetőségeiről tájékoztatni kell az ügyfeleket.
Amennyiben ezen intézményhez fordulunk panaszunkkal, és azt elutasítják, úgy 15 napon belül írásban kell indokolniuk ezen döntést. A panaszkezelés további lépéseiről azonban nem kötelesek tájékoztatni, ez a tett mindössze ajánlatos.
Másik alternatíva a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeleténél történő panaszbejelentés. Fontos tudni azonban, hogy a felügyelet nem járhat el, illetve nem tehet igazságot egyedi ügyfélpanaszok esetén, erre a törvény ugyanis nem ad felhatalmazást. Még csak véleményt sem nyilváníthat egyik fél javára sem. Erre hazánkban egyedül polgári peres eljárás útján van lehetőség, tehát a bíróságok feladata.
Hogy mégis mi történik a panaszunkkal? A felügyelet a beérkezett panaszt elküldi az adott intézménynek, hogy a szükséges adatokat, iratokat be tudja szerezni a vizsgálat elvégzéséhez. Az ügyfél kérheti, hogy személyes adatait ne adják a bepanaszolt intézmény tudtára, a felügyelet szerint azonban a konkrét ügy ismerete nélkül inkább csak általánosabb választ és adatokat tudnak beszerezni.
A bepanaszolt intézmény a kézhezvételtől számított 30 napon belül köteles a vizsgálatot elvégezni, és a felügyeletet valamint az ügyfelet is tájékoztatni. Ettől eltérő esetben, vagy ha a válasz nem kielégítő, akkor a felügyelet további információkat kérhet, és ez alapján tájékoztatja az ügyfelet az ügy további sorsáról, hogy érdemes-e bírósághoz vagy más vitarendezési fórumhoz fordulnia.

A tavalyi évben egyébként 5410 bejelentést kapott a felügyelet, aminek 86,1 százaléka zárult le év végéig. Ezek közül mindössze 33,1 százalék ért véget az ügyfél számára kedvező eredménnyel. A legtöbb panasz a pénz- és tőkepiaci szektor szereplőit érintette, azon belül is elsősorban a bankokat. Ezek közel harmada általános hitelezéssel kapcsolatban merült fel, és mintegy negyede lakáshitelezéssel kapcsolatban.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Tipikus panasz volt az elszámolás és megbízás teljesítésére vonatkozó, valamint a szolgáltatás minőségét firtató, de tájékoztatási hiányosságok miatt is sokan bepanaszolták a pénzintézeteket.

Ha még a PSZÁF sem segít...
KözvetítőkAmennyiben nem jártunk szerencsével sem az ügyfélszolgálaton, és a felügyelet tájékoztatása alapján további panaszrendezésre tartunk igényt, a hosszadalmas bírósági eljárás helyett választhatunk közvetítőt (mediátort), aki segít az egyezség felállításában. A közvetítő nem a vita eldöntésére hivatott, csupán a felek közötti kommunikációt "terelgeti", úgy hogy közben pártatlan marad.
A közvetítőkről az Igazságügyi Minisztérium honlapján található listából tájékozódhatunk, itt választhatunk lakóhelyünkhöz legközelebbi mediátort.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








