Legtöbben a bankokra panaszkodnak... Alaptalan sztereotípia vagy sem, a magyarok szeretnek panaszkodni. Sokan csak az ismerősöknek, szomszédoknak teszik meg, vannak azonban olyanok is, akiket ha sérelem ér, hajlandóak akár érvényt is szerezni panaszuknak. A legtöbben azonban nem tudják, hova forduljanak, ha rosszul tájékoztatta őket bankjuk, vagy egyéb okból káruk származott. Pedig a panaszra van hivatalos forma is, nem csak a siránkozás.
Mielőtt azonban gondolatban már a bírósági pereknél járnánk, vegyük szépen sorra, hogy hol, milyen sorrendben érdemes panaszt emelni. A legcélszerűbb először az adott intézmény ügyfélszolgálatához fordulni, hiszen a félreértéseket, sérelmeket ők tudják leggyorsabban kezelni.
Ügyfélszolgálat felállítása minden pénzügyi intézmény számára kötelező, biztosítaniuk kell ugyanis panaszkezeléssel foglalkozó részleget, és ezek elérhetőségeiről tájékoztatni kell az ügyfeleket.
Amennyiben ezen intézményhez fordulunk panaszunkkal, és azt elutasítják, úgy 15 napon belül írásban kell indokolniuk ezen döntést. A panaszkezelés további lépéseiről azonban nem kötelesek tájékoztatni, ez a tett mindössze ajánlatos.
Másik alternatíva a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeleténél történő panaszbejelentés. Fontos tudni azonban, hogy a felügyelet nem járhat el, illetve nem tehet igazságot egyedi ügyfélpanaszok esetén, erre a törvény ugyanis nem ad felhatalmazást. Még csak véleményt sem nyilváníthat egyik fél javára sem. Erre hazánkban egyedül polgári peres eljárás útján van lehetőség, tehát a bíróságok feladata.
Hogy mégis mi történik a panaszunkkal? A felügyelet a beérkezett panaszt elküldi az adott intézménynek, hogy a szükséges adatokat, iratokat be tudja szerezni a vizsgálat elvégzéséhez. Az ügyfél kérheti, hogy személyes adatait ne adják a bepanaszolt intézmény tudtára, a felügyelet szerint azonban a konkrét ügy ismerete nélkül inkább csak általánosabb választ és adatokat tudnak beszerezni.
A bepanaszolt intézmény a kézhezvételtől számított 30 napon belül köteles a vizsgálatot elvégezni, és a felügyeletet valamint az ügyfelet is tájékoztatni. Ettől eltérő esetben, vagy ha a válasz nem kielégítő, akkor a felügyelet további információkat kérhet, és ez alapján tájékoztatja az ügyfelet az ügy további sorsáról, hogy érdemes-e bírósághoz vagy más vitarendezési fórumhoz fordulnia.
A tavalyi évben egyébként 5410 bejelentést kapott a felügyelet, aminek 86,1 százaléka zárult le év végéig. Ezek közül mindössze 33,1 százalék ért véget az ügyfél számára kedvező eredménnyel. A legtöbb panasz a pénz- és tőkepiaci szektor szereplőit érintette, azon belül is elsősorban a bankokat. Ezek közel harmada általános hitelezéssel kapcsolatban merült fel, és mintegy negyede lakáshitelezéssel kapcsolatban.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 8,54 százalékos THM-el, és havi 127 668 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 9,12% a THM; a Raiffeisen Banknál 9,37%; az MKB Banknál 9,39%, a Takarékbanknál pedig 9,53%; míg az Erste Banknál 10,06%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni az OTP Bank, a Takarékbank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Tipikus panasz volt az elszámolás és megbízás teljesítésére vonatkozó, valamint a szolgáltatás minőségét firtató, de tájékoztatási hiányosságok miatt is sokan bepanaszolták a pénzintézeteket.
Ha még a PSZÁF sem segít...
KözvetítőkAmennyiben nem jártunk szerencsével sem az ügyfélszolgálaton, és a felügyelet tájékoztatása alapján további panaszrendezésre tartunk igényt, a hosszadalmas bírósági eljárás helyett választhatunk közvetítőt (mediátort), aki segít az egyezség felállításában. A közvetítő nem a vita eldöntésére hivatott, csupán a felek közötti kommunikációt "terelgeti", úgy hogy közben pártatlan marad.
A közvetítőkről az Igazságügyi Minisztérium honlapján található listából tájékozódhatunk, itt választhatunk lakóhelyünkhöz legközelebbi mediátort.
A Brancs a hazai piacon egyedi koncepciójával és célközönségével gyakorlatilag indulása óta aktív résztvevője a startup világnak.
Hivatalosan is elindította befektetési kampányát a Brancs közösségi piactér, amely rekordérdeklődéssel zárta az előregisztrációs kampányát.
Év végén két újabb izgalmas kampány ért el kiemelkedő sikereket a Brancs piacterén.
Most viszont bemutatunk 3 olyan projektet, amikről valószínűleg sokat fogunk még hallani 2023-ban!
-
Menedzserek a társadalomért - Fókuszban a Jövő! konferencia (x)
MENEDZSERSZÖVETSÉG - HATÉKONY VÁLLALATVEZETÉS a sikeres jövőért!
- Japán fejlesztési támogatást ad Lengyelországnak a háború miatt
- Új választási törvény Németországban: a kormány felrúgta az íratlan szabályokat
- Döbbenetes videón, ahogy szétlőnek az oroszok egy ukrán sorházat
- Visszavonult Mesut Özil
- Úszik a boldogságban a kismama Hosszú Katinka - képek
- Csökken sok magyar nagyváros lakossága, Budapesté is – adatok
Fenntartható élelmiszergyártás – Ez a jövő befektetése?
MISKOLC - Pörgessük fel együtt a hazai KKV szektort!
DEBRECEN - Pörgessük fel együtt a hazai KKV szektort!


