Mit tehetsz, ha átvágott a bank?

Pénzcentrum
2008. június 10. 05:40

Legtöbben a bankokra panaszkodnak... Alaptalan sztereotípia vagy sem, a magyarok szeretnek panaszkodni. Sokan csak az ismerősöknek, szomszédoknak teszik meg, vannak azonban olyanok is, akiket ha sérelem ér, hajlandóak akár érvényt is szerezni panaszuknak. A legtöbben azonban nem tudják, hova forduljanak, ha rosszul tájékoztatta őket bankjuk, vagy egyéb okból káruk származott. Pedig a panaszra van hivatalos forma is, nem csak a siránkozás.

Mielőtt azonban gondolatban már a bírósági pereknél járnánk, vegyük szépen sorra, hogy hol, milyen sorrendben érdemes panaszt emelni. A legcélszerűbb először az adott intézmény ügyfélszolgálatához fordulni, hiszen a félreértéseket, sérelmeket ők tudják leggyorsabban kezelni.

Ügyfélszolgálat felállítása minden pénzügyi intézmény számára kötelező, biztosítaniuk kell ugyanis panaszkezeléssel foglalkozó részleget, és ezek elérhetőségeiről tájékoztatni kell az ügyfeleket.

Amennyiben ezen intézményhez fordulunk panaszunkkal, és azt elutasítják, úgy 15 napon belül írásban kell indokolniuk ezen döntést. A panaszkezelés további lépéseiről azonban nem kötelesek tájékoztatni, ez a tett mindössze ajánlatos.

Másik alternatíva a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeleténél történő panaszbejelentés. Fontos tudni azonban, hogy a felügyelet nem járhat el, illetve nem tehet igazságot egyedi ügyfélpanaszok esetén, erre a törvény ugyanis nem ad felhatalmazást. Még csak véleményt sem nyilváníthat egyik fél javára sem. Erre hazánkban egyedül polgári peres eljárás útján van lehetőség, tehát a bíróságok feladata.

Hogy mégis mi történik a panaszunkkal? A felügyelet a beérkezett panaszt elküldi az adott intézménynek, hogy a szükséges adatokat, iratokat be tudja szerezni a vizsgálat elvégzéséhez. Az ügyfél kérheti, hogy személyes adatait ne adják a bepanaszolt intézmény tudtára, a felügyelet szerint azonban a konkrét ügy ismerete nélkül inkább csak általánosabb választ és adatokat tudnak beszerezni.

A bepanaszolt intézmény a kézhezvételtől számított 30 napon belül köteles a vizsgálatot elvégezni, és a felügyeletet valamint az ügyfelet is tájékoztatni. Ettől eltérő esetben, vagy ha a válasz nem kielégítő, akkor a felügyelet további információkat kérhet, és ez alapján tájékoztatja az ügyfelet az ügy további sorsáról, hogy érdemes-e bírósághoz vagy más vitarendezési fórumhoz fordulnia.


A tavalyi évben egyébként 5410 bejelentést kapott a felügyelet, aminek 86,1 százaléka zárult le év végéig. Ezek közül mindössze 33,1 százalék ért véget az ügyfél számára kedvező eredménnyel. A legtöbb panasz a pénz- és tőkepiaci szektor szereplőit érintette, azon belül is elsősorban a bankokat. Ezek közel harmada általános hitelezéssel kapcsolatban merült fel, és mintegy negyede lakáshitelezéssel kapcsolatban.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)


Tipikus panasz volt az elszámolás és megbízás teljesítésére vonatkozó, valamint a szolgáltatás minőségét firtató, de tájékoztatási hiányosságok miatt is sokan bepanaszolták a pénzintézeteket.


Ha még a PSZÁF sem segít...

Közvetítők

Amennyiben nem jártunk szerencsével sem az ügyfélszolgálaton, és a felügyelet tájékoztatása alapján további panaszrendezésre tartunk igényt, a hosszadalmas bírósági eljárás helyett választhatunk közvetítőt (mediátort), aki segít az egyezség felállításában. A közvetítő nem a vita eldöntésére hivatott, csupán a felek közötti kommunikációt "terelgeti", úgy hogy közben pártatlan marad.

A közvetítőkről az Igazságügyi Minisztérium honlapján található listából tájékozódhatunk, itt választhatunk lakóhelyünkhöz legközelebbi mediátort.

PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2024. április 18. 19:12
Az előző felelős szerkesztő több mint három év után távozott a népszerű YouTube-csatorna stábjának é...
Bankmonitor  |  2024. április 18. 16:39
Az ingyenes készpénzfelvételi lehetőség kiterjesztésre kerül a postára is, ez a javaslat látott napv...
Kasza Elliott-tal  |  2024. április 18. 14:37
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a he...
Holdblog  |  2024. április 18. 12:13
A MicroStrategy 2020-ban kezdett el bitcoint vásárolni. A szoftvercég eredetileg csak többletlikvidi...
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem