20 °C Budapest

Faljuk a pizzát és a hamburgert: torkossá tesz a válság?

Pénzcentrum
2009. január 19. 05:55

Válság ide, vagy oda, enni kell. Aki pedig lusta főzni, vagy egyszerűen csak nincs a konyhai pepecselésre ideje, rendel valamit, vagy hazafelé étteremben eszik. De változtat-e a megszokásainkon a borús gazdasági légkör?

A pénzügyi válság őszi komolyra fordulása óta foglalkoztatja a szakembereket a kérdés, mennyire változtatja meg szokásainkat a jóléti lehetőségek hirtelen beszűkülése. Mely területeken adunk alább az igényeinkből és mihez ragaszkodunk körömszakadtáig. Hol vannak azok a pontok életünkben, ahol faragni tudunk a költségeinkből.

Az egyik legérdekesebb kérdés persze, hogy hogyan viszonyulunk az alapvető kiadásainkhoz, mint amilyen a táplálkozás. Vajon elfordulunk a drágább éttermektől és olcsóbb táplálkozási formákat választunk? A statisztikai adatok ezt mutatják, maguk az érintettek viszont nem látnak összefüggést.

A Netpincér Magyarország legnagyobb házhoz szállító cégek szolgáltatásait összegyűjtő portálja. A cég - a vele kapcsolatban lévő vállalatok egyre bővülő körének is köszönhetően - tavaly 62 százalékos forgalomnövekedést regisztrált. A válságot azonban sem a vállalat, sem a partnerei nem érzik egyelőre magukon. Mint Perger Péter, a cég ügyvezetője fogalmazott: az étkezés naponta minimum kétszer életünk része, ezért szolgáltatásunkról az emberek láthatóan nem mondanak le. Igaz, akik inkább étterembe járnak, nem is pártolnak át nagy tömegekben.

A válságot ugyanis várhatóan nem azok fogják először megérezni, akik eddig is ki tudtak fizetni egy "hagyományos étteremben" egy 2 fős vacsorára 5-10 ezer forintot, nem ők fognak most a nehézségek miatt a rendelt pizzára és gyorsétteremre váltani. Akik rendszeresen járnak hagyományos étterembe, inkább a gyakoriságot fogják csökkenteni, de nem fogják alapjaiban megváltoztatni a szokásaikat - mondta Vadnai Ágnes, a McDonald's Magyarországi Étterem Hálózat Kft. kommunikációs managere. - Mindemellett azonban korai lenne még értékelni, hogy a válság hogyan hat majd a vásárlói döntésekre és fogyasztói szokásokra. A karácsony még nem mutatott változást, azóta pedig kevés idő telt el ahhoz, hogy következtetéseket fogalmazzunk meg.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A McDonald's egyébként tengeren innen és túl remekül teljesített az elmúlt időszakban. Bár az elmúlt évről számszerűen még nincsenek pontos adatok, az előzetes eredmények szerint a magyar cég mindenképpen jobban teljesített a terveinél. Vadnai szerint azonban ennek nincs köze ahhoz, hogy az étterembe járók inkább gyorsétterembe járnának. Inkább az látszik, hogy a visszajáró vendégek jönnek gyakrabban, illetve a modernizált éttermek és az olyan új szolgáltatások, mint a McReggeli, vagy a McCafé vonzanak új vendégeket. A hazai leány elméletét látszik igazolni a New York-i Daily News online szavazása is. A válaszadók 37 százaléka ugyanis kevesebbet jár gyorséttermekbe, mint eddig, 32 százalék pedig nagyjából ugyanannyit - mindössze 22 százalék érezte úgy, hogy a válság kirobbanása óta többet jár gyorsétterembe, mint korábban.

A Burger King sem érzékelte eddig a gazdasági változást, az éttermeket üzemeltető Fusion Befektetési Zrt. nagyjából 20 százalékos forgalomnövekedéssel számolt, amit el is ért. Sem a vásárolt termékek egy főre jutó összértékében, sem a termékek összetételében sem történt nagy eltolódás, hiszen a prémium termékek forgalma nagyjából azonos arányban nőtt az alacsonyabb áru termékekével. A gyorséttermek legforgalmasabb időszaka továbbra is a vacsoraidő, bár az ebéd időszakában is van egy rövid csúcsforgalom.

Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. május 3. péntek
Tímea, Irma
18. hét
Május 3.
Paranormal nap
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem