Az átkötési időszakot is érintő kártörténeti igazolás beszerzésére vonatkozó szabályozás az elmúlt két évben változott meg: ez már nem az ügyfél felelőssége, hanem az újonnan választott biztosítóé. Az ehhez rendelt rendszerek működése azonban még mindig akadozik, az esetleges hibás adatszolgáltatás pedig a jogszabály értelmében a kedvezmények visszavételével díjemelkedéshez vezethet, s ennek az ügyfelek láthatják a kárát.
Azok az autósok, akiknek biztosítója nem tudta beszerezni a kártörténeti igazolást, elvesztették a kampányban megszerzett kedvezményüket és jobb esetben A00, rosszabb esetben M04-es osztályba sorolta vissza őket a biztosítójuk, amivel akár a kampányban megajánlott díj többszöröséről is kaphatnak csekket. A biztosítók a jogszabályi kötelezettségeiknek eleget téve kénytelenek voltak azokat az ügyfeleiket visszasorolni, akik kártörténeti igazolását a rendelkezésre álló időszak alatt valamilyen oknál fogva nem tudták beszerezni.
A kötelező biztosítási piacra vonatkozó új szabályok nagy része az ügyfelek érdekeinek védelmében született, köztük a biztosító váltással járó adminisztratív terhek enyhítését célzó paragrafusok. A törvény szerint a kártörténeti igazolások beszerzése a bonus-malus nyilvántartáson keresztül a biztosítók feladata. Ezek elvileg néhány, az ügyfélre, és az autóra vonatkozó adat megadása után lehívhatók a többek között erre a célra létrehozott, a biztosítók között működő belső adatbázisból.
Sebestyén László
"A jogalkotó szándéka nem tudott teljes egészében megvalósulni, hiszen a gyakorlatban kiderült, hogy a háttérben működő rendszerek nem minden esetben képesek ekkora mennyiségű adat gyors, és pontos továbbítására, illetve lehívására." - hívja fel a figyelmet Sebestyén László, a Genertel Biztosító értékesítési igazgatója. Azaz amellett hogy előfordult, hogy bizonyos esetekben az ügyfelek adták meg pontatlanul adataikat, felmerültek a rendszerek működéséből adódó adatátviteli problémák is. "A kártörténeti igazolások hiányának okai azonban azon a tényen nem változtatnak, hogy ezekben az esetekben a biztosítóknak vissza kell minősíteniük az ügyfelek szerződését, ami pedig a kampány kedvezmények elvesztésével és adott esetben egy jóval magasabb tarifával jár együtt, még ha csak átmenetileg is." - magyarázza Sebestyén László.
Hozzátette: "A biztosítók a törvény betartása érdekében nem mérlegelhetnek, hogy az ügyfél pontatlan adatközlése, vagy valamely rendszer esetleges hibája okozta az igazolás hiányát, a kártörténeti igazolás hiánya esetén minden esetben ki kell küldeniük a csekket a megemelt díjról, amely bizonyos esetekben akár két-háromszorosa is lehet a kampányban elfogadottnak."
Fontos hangsúlyozni ugyanakkor, hogy amennyiben az ügyfelek nem fizetik be a megnövelt díjat, az a jogszabály értelmében akár a szerződés megszüntetésével is járhat. A biztosítók számára a jogszabály az ügyfél szerződések A00-ás osztályba történő visszasorolását ugyanis akkor is előírja, ha a kártörténeti igazolás beszerzése nem az ügyfél hibás adatközlése miatt hiúsult meg. Éppen ezért a társaságok igyekeznek mindent megtenni azért, hogy az ilyen ügyfélkonfliktusokat elkerüljék. "A rendszer működési hiányosságai esetén a biztosítóknak lehetőségük van arra, hogy az ügyfelek segítségét vegyék igénybe, és tőlük kérjék be a szükséges adatokat." - mondta el Sebestyén László. "Az esetleges visszasorolásból adódó túlfizetés összegét a biztosítók a kártörténeti igazolások beszerzése után a következő esedékes díjba minden esetben beszámítják, azaz jóváírják, vagy visszafizetik majd." - tette hozzá.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Piaci becslések szerint 2009-ben csaknem egy millió autós cserélte le biztosítóját a kötelező kampányban, a kártörténeti igazolások beszerzésére vonatkozó probléma jelenleg mintegy öt százalékukat érintheti, azaz mintegy 50 ezer autós kaphatott olyan értesítést biztosítójától, hogy a kampány-kedvezmények visszavonása, illetve az átmeneti visszasorolás miatt magasabb éves díjat kell fizetnie.
"A kampány tapasztalatainak birtokában a piaci szereplőknek érdemes végiggondolniuk a folyamatokat, és javaslatot kidolgozni arra vonatkozóan, hogy miként lehet javítani az adatszolgáltatást, illetve miként lehet a jogszabályt tovább finomítani." - hangsúlyozza Sebestyén László.
A fél mezőnyt verte a Lidl filléres sajátmárkása: ezek a legbiztonságosabb biciklis sisakok 2024-ben
Meglepően jól teljesített a Lidl sajátmárkás kerékpáros sisakja egy nagy német teszten. Egy 50 ezres modell viszont elvérzett a próbákon.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Sokaknak zsebbe nyúlós lett a felsőoktatás - számok
- Újabb kellemetlenség egy forgalmas vasúti szakaszon
- Megszólalt a Magyar Posta a kamu csomagokról
- EP-korrupciós botrány: lépett az EP
- Okok, amelyek a magasba emelték, aztán a földhöz csapták Szoboszlai Dominik Liverpoolját
- Több előadásától is elbúcsúzik a Vígszínház