Az AEGON Magyarország megbízásából a PEND Consulting és a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet felmérést végzett a biztosítási piacról 2007. január-februárban. A kutatás 2000 fős reprezentatív mintavételen alapult. A tanulmány vizsgálta - többek között - az emberek öngondoskodási hajlandóságát és informáltságukat a különböző öngondoskodási formákat illetően.
A vizsgálat abból a feltételezésből indult ki, hogy az emberek elvárásai a különböző biztosítási, illetve öngondoskodási formákkal szemben függnek életkörülményeiktől, illetve az őket körülvevő környezettől is. Amennyiben ezek az elvárások nem elég határozottak, vagy nem igazodnak a körülményekhez, az könnyen vezethet az ügyfelek csalódásához.
A takarékoskodás az életkor előrehaladtával egyre fontosabbá válik
Az öngondoskodás inkább a fiatalabb korosztály számára fontos és ismert stratégia, igaz, köztük is kisebbségben vannak azok, akik élnek a kérdőívben felsorolt lehetőségekkel (nyugdíjcélú életbiztosítás, nyugdíj-előtakarékossági számla, önkéntes nyugdíjpénztár). Az idősebb korosztály ezektől eltérő megtakarítási szokásokkal rendelkezik.
A kérdőívben megjelenő öngondoskodási formák közül a megkérdezettek 84 %-a ismeri legalább az egyiket, de közülük csak 22% rendelkezik valamelyikkel.
Mind a lehetőségek ismerete, mind a vizsgált formákban való részvétel csökken a megkérdezett korának növekedésével, míg az iskolázottság, illetve a vizsgált személy aktív munkaerő-piaci helyzete pozitív irányba befolyásolják a nyugdíjcélú öngondoskodási hajlamot.
Az idősebb korcsoportokban kisebb arányú a részvétel valamelyik öngondoskodási formában, mint a fiatalabbak között. A legmagasabb öngondoskodási arányt a 30-39 éves korosztályban látjuk. Köztük majdnem 1/3 azoknak az aránya, akik élnek ezzel a lehetőséggel, míg például a nyugdíjhoz közelebb eső 50-59 éves korosztálynak alig több, mint 1/5-e. A két említett korosztály esetében 5 százalékpontos eltérés van az öngondoskodási formák ismertségét illetően, a 30-39 évesek 95%-a ismeri valamelyiket, szemben az 50-59 évesek alig 90%-ával.
A kérdőív egyik kérdése arra vonatkozott, hogy 1 millió forintból mekkora összeget költenének a megkérdezettek különféle felsorolt célokra.
Az egész mintát vizsgálva a megkérdezettek átlagosan 290.000 forintot tennének félre takarékossági célból, míg átlagosan 120.000 forintot áldoznának valamilyen adósság törlesztésére. Korcsoportokra bontva a mintát megmutatkozik, hogy a legtöbbet a 30-39 év közötti korosztály fordítaná adósságtörlesztésre (194.000 Ft-os átlag).
A kor előrehaladtával az adósságtörlesztésre szánt összeg folyamatosan csökken, aminek egyik magyarázata az lehet, hogy a fiatalok nagyobb arányban vannak eladósodva.
A takarékoskodás, mint stratégia az életkor előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Ha a félretenni kívánt összeget a megkérdezett korával, illetve eladósodottságával próbáljuk magyarázni, arra a következtetésre jutunk, hogy a megtakarítási hajlandóságot az életkor pozitívan, míg az adósság megléte negatívan befolyásolja.
Vagyoni helyzet és megtakarítási formák
A kérdőívben felsorolt összes megtakarítási forma (arany, műtárgy; más használati vagyontárgy; deviza; ingatlan; részvény; állampapír; értékpapír számla; tulajdon vállalkozásban; lekötés banki folyószámlán; megtakarítás célú életbiztosítás; otthon készpénzben) említése - a készpénz kivételével - a felsőbb vagyoni kategóriákba való lépéssel növekszik. Az "otthon készpénzben" tartott megtakarítás gyakorisága egyenletesen oszlik meg a négy vizsgált vagyoni kategória között.
A "megtakarítási célú életbiztosítást" választók majdnem a felét teszik ki a legmagasabb vagyoni kategóriába sorolható megkérdezettek, aminek egyik oka az lehet, hogy a vagyonosok körében jóval ismertebb ez a megtakarítási lehetőség, mint a kevésbé vagyonosoknál.
A legalsó vagyoni negyed esetében a legjellemzőbb megtakarítási forma az "otthon készpénzben" tartott vagyon. Ezt a kategóriát az alsó negyedbe tartozók majdnem 11%-a említette általa tartott megtakarítási formaként. Ezt az ingatlan (10,1%), majd a "lekötés banki folyószámlán" (4,4%) követi. A "megtakarítás célú életbiztosítás" ebben a vagyoni kategóriában 2,4%-ot ér el.
A legmagasabb vagyoni kategóriában a megtakarítások szerkezete más képet mutat. Legjellemzőbb az ingatlan, a felső negyedbe tartozók körülbelül 30%-a választja ezt a befektetést, ezt a "lekötés banki folyószámlán" (20,3%), majd a "megtakarítás célú életbiztosítás" (19,7%) követi. A "megtakarítás célú életbiztosítás" a "felső közép" vagyoni kategóriában a második legfontosabb megtakarítási forma.
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Az egyén jellemzői és a biztosítás típusa
A hagyományos életbiztosítások (így az elérési/vegyes biztosítás, vagy a hitellel kombinált biztosítások), illetve a unit-linked biztosítások más-más ügyfélkörre jellemzőek.
A felső két vagyoni kategóriában magasabb arányban vannak azok, akik unit-linked életbiztosítást kötöttek. A legalsó vagyoni kategóriában a legmagasabb azoknak az aránya az életbiztosítással rendelkezők között, akik hagyományos életbiztosítást választottak.
Az iskolai végzettség és az életbiztosítás típusainak összevetésekor azt tapasztaltuk, hogy a magasabb iskolai végzettséggel rendelkezők körében nagyobb arányt képviselnek a unit-linked biztosítások az életbiztosításokon belül, mint az alacsony iskolai végzettségűek esetében, az érettségizettek és a diplomások körében az arány közel azonos (38 és 36%).
Kapcsolatot keresve a bankkártyával történő fizetés gyakorisága - amely alapján feltételezhető a pénzügyi jártasság - és az életbiztosítás típusa között, azt tapasztaljuk, hogy a bankkártyát gyakrabban használók körében nagyobb arányt képviselnek azok, akik unit-linked típusú életbiztosítást kötöttek.
A tudatosabb, pénzügyileg képzettebb ügyfelek tehát nyitottabbak a unit-linked életbiztosítás iránt, mint a kevésbé tudatos ügyfelek.
Az infláció és az életbiztosítások kapcsolatát vizsgálva nincs semmilyen kimutatható összefüggés aközött, hogy a megkérdezett milyen inflációt érzékel, illetve vár, és hogy van-e valamilyen életbiztosítása, illetve kötne-e ilyet.
Ugyanakkor az alacsonyabb (valóságközelibb) inflációs rátára számítók között magasabb a unit-linked életbiztosítással rendelkezők aránya, míg a nagynak érzékelt, illetve magasra becsüt inflációra számítók között inkább a hagyományos életbiztosítással rendelkezők aránya nagyobb.
Ez azzal van összefüggésben, hogy a pénzügyileg képzettebb emberek azok, akik helyesebben fel tudják mérni az inflációt, és nagyobb hajlandóságot mutatnak a bonyolultabb, életbiztosítási termékek, a befektetési egységekhez kötött életbiztosítások megkötésére.
Gazdasági várakozások és öngondoskodás - pesszimistább hangyák, optimista tücskök
A gazdasági helyzet alakulásáról vélt feltételezések és a valamilyen nyugdíjcélú öngondoskodási formában való részvétel közötti összefüggést vizsgálva szintén nem mutatható ki szoros kapcsolat a két változó között. A teljes mintát vizsgálva azt találtuk, hogy az emberek 18,4%-a vesz részt valamelyik vizsgált öngondoskodási formában, és ez az arány nem sokat változik, ha a gazdasági várakozások szerinti csoportokat nézzük. A pesszimisták körében némileg magasabb (19,4%), az optimisták körében pedig alacsonyabb ez az arány (16,9%).
Azok, akik romló tendenciát várnak az ország gazdasági helyzetére vonatkozóan, 13%-a kötne nyugdíjcélú biztosítást, azok között, akik szerint nem változik a helyzet, 9,5% ez az arány, míg a javulást várók között mindössze 3%. Aki tehát bizonytalanabbnak érzi a jövőt, kevésbé számít gazdasági fellendülésre, nagyobb hajlandóságot mutat arra, hogy valamilyen formában biztosítsa a nyugdíjas éveket. Az optimisták azonban inkább a tücsökre hasonlítanak a La Fontaine-meséből - az azonban tudható, hogy a nyár elmúltával nekik sem lesz könnyebb az élet!
A fél mezőnyt verte a Lidl filléres sajátmárkása: ezek a legbiztonságosabb biciklis sisakok 2024-ben
Meglepően jól teljesített a Lidl sajátmárkás kerékpáros sisakja egy nagy német teszten. Egy 50 ezres modell viszont elvérzett a próbákon.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Hat bérletet hirdetnek meg az új évadra a Nemzeti Filharmonikusok
- Komoly meglepetést okozott az oszakai állatkert vízilova
- BL-negyeddöntő: egygólos előnyben a Veszprém
- Érkezik az újabb alaptörvény-módosítás – a nap hírei
- Drámai helyzetbe kerültek a hollandok
- Saját fiát szúrta hasba a kialakult vita hevében