18 °C Budapest
Male instructor teaching teenager to drive automobile, safety rules, close-up

Rengeteg magyar bukhatja a jogosítványát: itt az új szabály, nem lesz kivétel

2024. március 19. 16:03

Rengetegen félbehagyták a jogosítványszerzést a fiatalok közül, mert arra számítottak, hogy ingyenesen tehetik meg. Erre volt is ígéret, a kormány azonban végül visszatáncolt, komoly kérdőjeleket hagyva maga után. A Pénzcentrumnak nyilatkozó szakmai szervezet elnöke szerint jó dolog, hogy szeptembertől a KRESZ-t és a jogosítványszerzéshez feltétlenül kellő egészségügyi oktatást az iskolákban is megkaphatják a diákok, de azzal komoly fenntartásai vannak, hogy erre maguk a pedagógusok készen állnak-e.

2024. szeptember 1-jétől az állam ingyenesen biztosítja a jogosítványt a középiskolásoknak – írta Tuzson Bence igazságügyi miniszter még csütörtök délelőtt egy Facebook-posztban. Ebben kiemelte: a kedvezménybe beletartoznak a jogosítvány megszerzéséhez szükséges elméleti és gyakorlati órák, vizsgák is. A bejelentésről a Pénzcentrum is beszámolt.

Valami azonban becsúszhatott a rendszerbe, ugyanis meg ugyanazon a napon a miniszter egy teljesen másik értelmű posztot is közzétett saját Facebook-oldalán. Ebben már azt írta, hogy 2024 szeptember elsejével a KRESZ és az egészségügyi oktatás válik a középiskolai oktatás részévé - erről itt írtunk. Mint a miniszter írta:

Jó hír, hogy az állam már idén pilot jelleggel elindítja a gyakorlati oktatás ingyenes megszervezését is. A cél az, hogy a jövőben ezt teljes körűvé tegyük.

Sokan várták a támogatást

Teljesen ingyenes jogosítvány tehát egyelőre nem lesz, ami az első jogsit letenni szándékozóknak ismét nem jó hír - mint megtudtuk, kilencven százalékuk a korhatárt éppen elért középiskolás diák, de erről később. A KSH adatai szerint a jogosítvány megszerzése már több százezer forintba is belekerülhet - mindjárt látni fogjuk, hogy ez még egy igen óvatos becslés, persze a KSH átlagárakkkal számol.

Jovánovics János, a Magyar Autóközlekedési Tanintézetek Országos Szövetsége (MATOSZ) elnöke a Pénzcentrum megkeresésére elmondta, hogy a diákok szerinte rendkívül csalódottak, mert már olyanok is voltak köztük, akik a támogatásban reménykedve félbe is hagyták a megkezdett tanfolyamokat és a vezetésórákat. Kitért arra is, hogy a KSH által közöltnél azért jóval többe kerül most Magyarországon egy jogosítvány megszerzése.

Legalább félmillió forintba kerül egy jogosítvány megszerzése, és ez óvatos becslésnek mondható, hiszen a legtöbb pénzbe ebből a vezetési órák kerülnek. A kötelező vezetett órák száma minimum harminc, de a KAV adatai szerint gyakorlatilag nincs olyan tanulóvezető, aki ennyi gyakorlás után sikeres vizsgát tenne - leginkább 50-60 óra után beszélhetünk erről. Ezért is okozott komoly csalódást, hogy mégsem lesz ingyen a középiskolásoknak a jogosítvány: sokan számítottak ennek bevezetésére, olyanok is felfüggesztették a már folyamatban lévő jogosítványszerzést, akik már haladtak vele, mert várták erre a támogatást. Most azonban, ha folytatják, akkor súlyos százezreket kell fizetniük - ezt pedig a család a konyhapénzből veszi el, ugyanis a tanulóvezetők majdnem 90 százaléka 17-18 éves, vagyis épp az életük első jogosítványát szereznék meg. Nem vagyok abban biztos, hogy mindenki folytatni fogja a tanfolyamokat és a vezetésórákat, mert nem fér bele egyszerűen a családi költségvetésbe

- mondta Jovánovics János. Hozzátette azt is: való igaz, hogy szeptembertől az elméleti oktatást és az egészségügyi ismereteket a diákok megszerezhetik az iskolákban is, ám ő maga nincs arról meggyőződve, hogy erre készen állnak a tanárok.

Szó nincs arról, hogy akár óraadóként, akár más minőségben rutinos, kipróbált, megfelelő szakmai tapasztalattal felvértezett oktatókat hívnának az iskolákba, hogy ezeket az ismereteket átadják a diákoknak. Az elképzelés jelenleg az, hogy a már az iskolákban tanító pedagógusok fogják a KRESZ-oktatást tartani, de erről nekem kimondottan rossz tapasztalataim vannak - a helyzet egyszerűen az, hogy nem minden tanár rendelkezik az ehhez szükséges ismeretekkel. A rendelet megírása előtt szó volt arról, hogy az iskolák valamilyen megállapodásokat kötnének az autósiskolákkal, de ebből nem lett aztán semmi - pedig ezt pártolni tudtuk volna

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

- közölte lapunkkal a MATOSZ elnöke.

Milliókba kerül kamiont is vezetni

De nem csak a B-kategóriánál érdekes a jogosítványt letenni szándékozók helyzete. A fuvarozásban is árgus szemekkel figyelték a változásokat, ugyanis a személygépkocsi-tanfolyamok vizsgadíjait leszámítva minden kategória árai növekedtek 2024-re, ami újabb nehézséget okoz az iparágnak. Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára lapunknak azt mondta: milliós összegbe kerül megszerezni azokat a jogosítványokat és engedélyeket, ami ahhoz kell, ha valaki ebben a szakmában képzeli el magát.

Egész biztosan mondhatom, hogy nagyon sokakat eltántorított az a komoly összeg, amikbe a fuvarozáshoz szükséges vezetői engedélyek megszerzése került. Egy C-kategóriás jogosítvány vizsgadíjakkal és mindennel együtt körülbelül 1 millióba, a C+E kategória 1-1,5 millióba, míg a D kategória megszerzése szintén egymillió körüli összegbe kerül annak, aki ezen a pályán képzeli el a jövőjét. Fuvarozókat Gépjárművezetőket ráadásul nem a pesti belvárosban szoktunk találni ezekről, hanem vidéken, gazdaságilag sokszor elmaradottabb területeken, ahol a családnak bizony komoly áldozatot jelentene ezt az összeget előteremteni. Az Országos Foglalkoztatási Alap most kiírt egy pályázatot ezer fuvarozási álláshely betöltésére, ahol a jelentkezőknek 30 százalékos önrészt kellett "csak" beletenniük a kalapba, melyet később vissza is igényelhetnek - mondanom sem kell, igen hamar betelt jelentkezőkkel ez a lehetőség

- fogalmazott Dittel Gábor. Hozzátette azt is, hogy a munkaerőhiány problémája, melyet korábban már megemlített, időlegesen megoldódott, bár nem egészen úgy, amire a szakma számított.

Az egész világon tapasztalható recesszió azt eredményezte, hogy egyszerűen most jóval kevesebb az elszállítani való áru mennyisége, és a magyar fuvarosok száma ehhez most elég. A hét bő esztendő után most jön a hét szűk, persze azért reméljük, hogy nem tart sokáig. Hosszú távon persze továbbra is emberhiánnyal küzd majd a szektor

- mondta még a főtitkár.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 27. szombat
Zita
17. hét
Április 27.
Morse nap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem