Kiszámoltuk, hogy éri meg eljutni a népszerű Dalmácia, Split fővárosába: autóval, vonattal vagy busszal?
Már ősz elején elkészült az ADAC téligumi-tesztje, hogy a legóvatosabb, télre alaposan felkészülő autósok is tudjanak mi alapján válogatni a vásárlásnál. Idén a németek szokásos, hároméves rotációjának megfelelően ismét a kisautókra való 165/70 R14-es, illetve a középkategóriás 205/55 R16-os abroncsok vannak terítéken.
A mostani tesztnél feltűnő, hogy a szigorú pontozási rendszerben mindössze öten kapták meg a jó minősítést. A német autóklub ezt azzal magyarázza, hogy a gumigyártóknak egymásnak ellentmondó célkitűzésekkel kell megküzdeniük, ami legjobb esetben is csak kiegyensúlyozott kompromisszumot eredményez. Vizes úton például a mély, hosszanti barázdák a legelőnyösebbek, havon, jégen viszont a keresztbordák és a lamellák tudnak a legjobban megkapaszkodni. Ha viszont túl apróra szeletelik a futófelületet, az száraz úton jár hátrányokkal - mindez persze inkább csak látványos szemléltetése a műszaki konfliktusoknak, amelyek a gumifejlesztés során felmerülnek.Lehet, hogy ezekben a kisebb, olcsóbb méretekben nem a legrafináltabb trükköket alkalmazzák a gyártók, de a téli gumik ettől függetlenül sokat fejlődtek az elmúlt években. Az ADAC is többször átdolgozta értékelési módszerét, és bár a pontos fékutakat, kanyarodási sebességeket nem árulják el, céljuk, hogy az igazán gyengéket megbuktassák, a jókat pedig kellőképpen megdicsérjék. Tavalyi stiklijük óta több oldalas nyilatkozatban hangsúlyozzák minden egyes tesztnél, mennyire átlátható, minőségbiztosítási rendszerek kombinációi által szabályozott módszerekkel dolgoznak.
165/70 R14 T méretű gumik
Az idei eredmények nem meglepőek. A kisebb méretben a tavalyi fejlesztésű Goodyear UltraGrip 9 nyert, megosztva első helyét a Michelin Alpin A4-essel. A táblázatból kiderül, hogy az azonos végeredmény a két abroncsnál más-más hangsúlyokat takar: míg az UG9 kiemelkedően jól tapad vizes aszfalton, az Alpin A4 a gyártó hagyományainak megfelelően hipertartósnak ígérkezik, és száraz úton működik jobban. Alig maradt le tőlük a Dunlop Winter Response 2, amely fogyasztásban, azaz gördülési ellenállásban jobb a konkurenseknél, egyébként inkább csak kiegyensúlyozottnak mondható.
Alatta jön a vékony vonal, amely a jó és közepes kategóriát választja el egymástól, de ezt nem kell olyan komolyan venni. A top három után következő gumik is szépen teljesítenek a legtöbb területen, sokszor csak egy-egy kritérium miatt csúsztak le a jó értékelésről. A táblázatban az aláhúzott részeredmények azok, amelyek lerontják az összesített értékelést, jellemzően a vizes úton mért tapadás. Ezt illik is komoly súllyal kezelni, mivel a mi környékünkön télen a nedves aszfalt fordul elő talán a leggyakrabban, és ellentétben a száraz úttal, itt sokszor az elégtelen tapadás miatt történik baleset.
Az utolsó négy helyezettet érdemes megjegyezni, mert ezekkel nem biztos, hogy jól járunk. Lehetnek olcsóbbak néhány ezressel, de vizes úton az ADAC mérései szerint csapnivalóan teljesítenek. A tehetséges marketingesek által elnevezett Matador MP54 Sibir Snow még éppen megfelel a teszten, de a kínai Aeolus és Linglong, illetve az amerikai anyacéghez tartozó Mentor a legrosszabb osztályzatot kapja.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
205/55 R16 H méretű gumik
A nagyobb kategóriában még jobban szétterjed a középmezőny, csak két abroncs emelkedik ki belőle: a Continental WinterContact TS 850, amely a kisebb méretben érdekes módon nem szerepelt olyan jól, és a Yokohama W.drive V905, amely tavaly eltűnt az átlagosok között. Száraz úton mindenkinél jobb a W.drive V905, míg a WinterContact TS 850 minden más kategóriában veri, de legalábbis ugyanolyan jó.
A közepesek közül nehéz lenne kiemelni bárkit, inkább az a meglepő, hogy a Michelin Alpin 5 ennyire lecsúszott, és egy olyan ismeretlen márka, mint a norvég Viking, helyet kaphat itt. Ebben a méretben csak egy abroncsot pontoztak le, az Avon Ice Touring ST-t, amely a többi gyenge szereplőhöz hasonlóan a vizes tapadáson bukik el.
Bár a teszteredmények összecsengenek az általános tapasztalatokkal, zavarra adhat okot a gyártók által mért, gumicímkére nyomtatott besorolás és az ADAC eredményei közötti ellentmondás. A bukott Avon címkéjén például az igen jónak számító B betű áll a vizes tapadásnál, miközben a németeknél egyértelműen elégtelent kapott, és egy kivételével az összes többi abroncs nála rosszabb, C kategóriás. A fogyasztásra vonatkozó értékelésben pedig az Avon E-s, de a Barum Polaris 3 például F-es, viszont az ADAC fordítva rangsorolja őket ebben a kritériumban.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Kiégett tanárok, erőszakos diákok – lesújtó felmérés a német oktatásról
- Megvannak a friss üzemanyagárak, bele kell húzniuk a hazai benzinkutaknak
- Gyorsan halad az amerikai katonák nagy projektje a Gázai övezet partjainál
- Szombattól ismét üzemel a Zugligeti Libegő, ám van egy kis bökkenő
- Nem adja ki a bíróság a kegyelmi ügy iratait
- Kiderült, mi okozta a szúrós szagot a kiürített budapesti iskolában