Már csak néhány napjuk maradt a vásárlóknak és a webshopoknak, ha azt szeretnék, hogy a karácsonyi csomagok időben megérkezzenek.
Javában tart a Black Friday-láz Magyarországon, ilyenkor mindenki megőrül a gigaakciók láttán, sokan nem is gondolnak bele, hogy akár pórul is járhatnak egy-egy jó ajánlattal. Ugyanis nem mindegy, hogy forgalmazói, vagy gyártói garanciát kapunk a megvásárolt termékre. Mert például, ha egy cég jogutód nélkül szűnik meg, akkor előbbi értelemszerűen ugrik, utóbbi pedig valószínűleg nincs. Így járhatott rengeteg magyar vevő is, akik a Turbado nevű webáruházból vásároltak, aminek a mostani bedőlése is érdekes történet. Egy magyar kütyüguru pedig azt is elmagyarázta, miért nem érdemes feltétlen a legolcsóbb helyről vásárolni.
Már be is indultak Magyarországon a Black Friday leárazások, pedig a "hivatalos" fekete péntek csak 27-én lesz: a vásárlás ünnepe az Egyesült Államokból ered ugyanis, ahol hivatalosan a hálaadás utáni pénteken rohannak a boltokba, ami mindig november negyedik csütörtöke.
Itthon a nagyobb boltok közül az Extreme Digital kezdte a sort, ahol másfélszeres volt a forgalom a Black Friday akciókban, de az elektronikai üzletet szép lassan követik a többiek is, egészen november végéig. Az is látható, hogy már boldog-boldogtalan felül a fekete pénteki lázra, szinte minden webáruház meghirdeti a saját akcióját. Ugyanakkor érdemes résen lenni, mivel egyáltalán nem mindegy, honnan, milyen feltételekkel vásárolunk.
Egy aggasztó üzleti modellre hívja fel a figyelmet például ez egyik népszerű magyar vlogger: Barabás László, a Tech2 csatorna arca és tulajdonosa emlékeztet, hogy megszűnt egy nagy magyarországi mobilwebshop, a Turbado.hu, a vásárlók pedig gyakorlatilag bukták a garanciájukat.
A videóban említett webshop csak egy példa, Barabás László le is vezeti, hogy miért kell vigyázni a piaci árnál jóval olcsóbban kínált kütyükkel. A legtöbben, akik ilyesmit szeretnének venni, előszeretettel használják az ár-összehasonlító oldalakat, ahol összegzik, hogy a kívánt termék melyik hazai webáruházban mennyibe kerül. És bizony sok esetben tapasztalhatók jelentős árbéli különbségek - ugyanakkor azt sem szabad elfelejteni, hogy a háttér és a garanciális feltételek is mások. Egyáltalán nem mindegy ugyanis, hogy az adott termékre forgalmazói, vagy gyári garanciát adnak.
És itt jön be a szürkeimport fogalma: ugyanis vannak olyan áruházak, amelyek nem a gyártóktól közvetlenül szerzik be az árukészletüket, hanem kimennek mondjuk Németországba, és ott veszik meg a kütyüket, mert ott például olcsóbb, és az áfa is kisebb. Ezért tudják Magyarországon olcsóbban adni a termékeket. És itt jön képbe a forgalmazói garancia, ami azt jelenti, hogy ha bármi probléma van a megvásárolt termékkel, akkor azt csak náluk intézheted, a gyártó márkaszervizeiben nem.
Éppen ezért érdemes tisztázni, milyen garancia vonatkozik a megvásárolt termékre. Főképp, mert forgalmazói garancia esetén az is kérdéses, hogy hiba esetén kivel fogják megcsináltatni a készüléket - hivatalos, gyártói szervízpartnerrel, vagy valami más céggel, ami utángyártott alkatrészekkel dolgozik.
A tanulság tehát az, hogy egyrészt nem mindig érdemes a keresett terméket a legolcsóbban kínáló áruházból rendelni, másrészt pedig érdemes vásárlás előtt utánajárni az adott webshopnak, elolvasni a szervződési feltételeket.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Bedőlt a Turbado, igazából nem is adták el a termékeket
Barabás László kitért arra is, hogy mi történhetett a Turbado-ügyben: bár a magyarországi webáruház jó értékeléseket kapott, és szakmailag is elismerték, kiderült, hogy
- ez az általános szerződési feltételekben is benne volt. Amikor valaki vásárolt a Turbadoról, akkor voltaképpen nem vételárat fizetett, hanem "kauciót", amiért cserébe addig használhatja a készüléket, ameddig akarja - ha pedig valaki visszaküldi a telefonját, akkor valamennyit visszakaphat a kaucióból. Viszont ami a legfontosabb, hiába volt a vásárlónál a készülék, jogilag mégsem lett az övé, hiszen csak "bérelte" azt a cégtől.
Erről nem tájékoztatták az embereket megfelelően, Németországban ugyanezért a bíróság meg is tiltotta a Turbado mögött álló cégnek az üzleti modell működtetését. Sőt, a TeleSpiegel szerint a vállalat többször is szembekerült a német hatóságokkal. A hvg.hu pedig azt írja, hogy a magyar Turbado Kft. szerepel az MNB figyelmeztetéseket tartalmazó listáján, mivel "engedélyhez kötött pénzügyi szolgáltatási tevékenység végzésére nem jogosult." Ha valaki most akar felmenni a webáruház oldalára, az a következő felirattal találkozhat:
Arról nincs információ, hogy hány magyar vásárlót érinthet a webshop bedőlése.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








