Hol vannak már azok a nőnapi akciók, amikor 20 százalékkal olcsóbb volt rengeteg bonbon. A diszkontos rózsa- és tulipáncsokrok ára több mint a duplájára nőtt...

Hajmeresztő, ami a boltok pénztárainál történik: ezzel kevés magyar vásárló számolt év végén
Éves alapon továbbra is óriási mértékben megdrágult idehaza a tej, a paradicsom és a liszt is. Havi alapon pedig nagyot nézhetnek a hazai vásárlók a női szandálok, a zöldpaprika, a narancs és a trappista sajt áremelkdésén is. Hiába tehát az alacsonyabb országos átlagok, pokolian sok élelmiszer továbbra is brutális mértékben drágul itthon.
Miközben az emberek fejében egyre inkább szöget üt, hogy az inflációt elkapták, mérséklődnek az árak, és már a hivatalos statisztikák szerint is az éves drágulás idén októberben „csak” 3,2 százalékos volt, addig azért gyűlnek bőven a sötét fellegek is. Egyfelől a szeptemberi 3 százalék után, most újra növekedett a drágulás mértéke, másfelől pedig a legjobban dráguló termékek árnövekedése köszönő viszonyban sincs az átlagos drágulás mértékével.
Olyannyira nem, hogyha egyes termékeket nézünk meg, akkor az éves drágulásuk mértéke akkora, ami a legdurvább inflációs hónapokat idézi. Éves szinten például a 2,8-as UHT tej ára majdnem 50, egészen pontosan 48,1 százalékkal drágult. Ennek az okairól egyébként ebben a cikkben írtunk részletesen. De például a paradicsom és a liszt átlagára is több mint 40 százalékkal emelkedett. És ez még csak a jéghegy csúcsa. Ugyanis havi szinten is van olyan termék, aminek az ára több mint 35 százalékkal emelkedett. Úgyhogy mutatjuk a legújabb őszi inflációs poklot, és a leginább dráguló termékeket/szolgáltatásokat.
Újra durván nőnek az árak Magyarországon
Ha megnézzük az éves adatokat, akkor a vizsgált időszakban a tej, a paradicsom és a liszt mögött az uborka, a 100 százalékos dobozos narancslé és a citrom kilója is több mint 30 százalékkal növekedett. Miközben a zöldpaprika kilós ára 28,7, az őrölt kávéé pedig 20 százalékkal nőtt. De a top10 dráguló közé befért még a szombat esti mozijegy, és egy régi ismerős, a trappista sajt is.
Érdemes egy gondolat erejéig elidőzni azon is, hogy továbbra is a 10 legjobban dráguló termék között 9 élelmiszer van, szóval akár nyugodtan mondhatnánk azt is, az elmúlt 2 évben gyakorlatilag semmi sem változott. Hiába alacsony ugyanis az éves átlagos infláció mértéke akkor, hogyha az emberek bevásárlókosarát túlnyomórészt élelmiszerek teszik ki, amik meg továbbra is brutálisan drágulnak. Sokan ezt a saját bőrükön is érezhetik.
Egy hónap alatt is történnek durva dolgok
Ha megnézzük a havi átlagos infláció mértékét, akkor azt látjuk, hogy az árak ha minimálisan is (0,1%), de növekedtek Magyarországon. Viszont a csúcsdrágulók ezt azért jócskán túlszárnyalták. Így például a paradicsom gyakorlatilag szeptemberről októberre gigászi mértékű dráguláson esett át, kilóját átlagosan 873 forint helyett 1190-ért lehetett megvásárolni. Ez több mint 36 százalékos átlagárnövekedés. De több mint 10 százalékkal nőtt az ára egyetlen hónap alatt a női bőrszandálnak és a zöldpaprikának is.
De 6 százalék feletti mértékben emelkedett az átlagára a narancsnak, a trappista sajtnak, a brikettnek, és az olajtöltésű villamos radiátornak. Miközben 5 százalék feletti árnövekedést produkált a 12 százalékos tejföl, a 100 százalékos dobozos narancslé, és a férfi átmeneti kabát is. 10. helyen pedig 4 százalék feletti átlagos drágulással befutott a 1,5 százalékos ESL tej is.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Az éremnek mindig két oldala van
Természetesen a csúcsdrágulókhoz mért átlagos országos adatok nem jönnének ki, hogyha minden ilyen brutális mértékben drágulna. Úgyhogy érdemes ránézni arra is, mi az ami egy év vagy egy hónap után tényleg olcsóbb lett Magyarországon.
Éves alapon például a vöröshagyma kilója 21,8 százalékkal lett olcsóbb, de majd 14 százalékkal esett az átlagára a téliszaláminak és a 4 tojásos spagettinek is. De több mint 10 százalékkal olcsóbb lett átlagosan az akácméz, a só, a száraz kutyatáp, a konzervkukorica, és a konzerves macskaeledel is.
Havi alapon nézve pedig szintén elsők között volt a macskaeledel, ahogy a spagetti és a kutyatáp is több mint 3 százalékkal olcsóbb lett. De havi szinten nagyot esett a vérnyomásmérő, a pulykamellsonka, a 4 csillagos szálloda, a fejeskáposzta és a vöröshagyma ára is.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Lakáskampány 2025: ezekre a vagyontárgyakra ne felejtsd el kiterjeszteni a biztosításod
A melléképületeket, a hőszivattyút és a nagyobb üvegfelüteteket is érdemes fedezeti körbe vonni - hívta fel a figyelmet az Allianz Hungária.
-
Dürer Park: Exkluzív lakások a Városliget szomszédságában (x)
A Dürer Park a Városliget és a zuglói villanegyed határán épül, ötvözve a történelmi örökséget a modern építészeti megoldásokkal és a fenntarthatósággal.
-
MVM Edison: Hogyan segítheti egy nagyvállalat a B2B startupokat? (x)
Az első nagy ügyfél megszerzése kulcsfontosságú a startupok számára.
Green Transition & ESG 2025
AI in Business 2025
Biztosítás 2025


