12 °C Budapest
Text account hacked on laptop screen. Warning triangular sign with exclamation mark symbol. Blue screen. Horizontal.

Egyre több az online csalás, az OTP szakértői három óvintézkedést javasolnak mindenkinek

2023. április 11. 11:00

Az online fizetés térnyerésével a csalók is egyre kifinomultabb módszerekkel igyekeznek megszerezni az óvatlan áldozatok pénzét. Az MNB tavalyi adatai szerint minden második internetező találkozott már olyan csalással, ahol a bankok nevével visszaélve kíséreltek meg pénzhez jutni. A bank szakértői arra biztatják ügyfeleiket, hogy ismerjék meg és használják azokat a fejlesztéseket és mobilbanki funkciókat, amelyekkel kivédhetik ezeket a próbálkozásokat. Az online fejlesztések ugyanakkor azokra az ügytípusokra is kiterjednek, amelyeket csak személyesen, a bankfiókban lehet intézni: az online időpontfoglalást idén február végéig már majdnem 100 ezren vették igénybe.

A bankok nevével visszaélve elkövetett csalásokról szinte kivétel nélkül mindenki hallott már, az OTP kutatása szerint – online kérdőív segítségével, 1000 fő megkérdezésével – a válaszadók majdnem felénél már próbálkoztak is a csalók, sőt százból 14 megkérdezett már áldozatul is esett valamilyen csalásnak és 100-ból 9 főnek anyagi kára is keletkezett a visszaélésből.

Sokan úgy gondolják, hogy a legérintettebb az idősebb korosztály, melynek tagjai nem gyakorlottak az online pénzügyekben, ezért könnyebb megtéveszteni őket. Ezzel szemben a kutatás arra is rávilágított, hogy

az érintettség nemtől, kortól, iskolázottságtól független. Legnagyobb arányban azok tapasztaltak ilyen visszaélést, akik a legaktívabban vásárolnak és fizetnek online, illetve akik elmentik a bankkártya-adataikat vásárláskor.  

Az OTP szakértői szerint az online védelem biztosítása érdekében az első lépés az internetes biztonsági kód szolgáltatás beállítása: ez egy egyedi kód, amelyet vásárláskor a bank küld meg SMS-ben az ügyfél mobiltelefonjára. Ezt a beállítást az online felületen, illetve a mobilappplikációban is el lehet végezni, de telefonon, illetve személyesen is lehet segítséget kérni az ügyfélszolgálatán, illetve a bankfiókokban.

A második lépés a Telekód módosítása. Ez egy három számjegyből álló jelszó, ami alapértelmezetten a kártya mögött álló fizetési számla vagy hitelszámla utolsó három számjegye. Ahhoz, hogy a kártyát internetes vásárláshoz is használni lehessen, ezt a kódot kell megváltoztatni. Az ügyfelek ezt a műveletet szintén számos csatornán keresztül elvégezhetik. Ezt követően az internetes vásárlás jóváhagyása a mobileszközökre kapott internetes biztonsági kóddal (SMS) és TeleKóddal történik meg.

Ha az internetes vásárlást az OTP MobilBankban hagyják jóvá az ügyfelek, nem szükséges TeleKódot használni.

Érdemes aktiválni a push értesítések küldését az appban, így biztonságosan és gyorsan jóváhagyhatóak az online kártyás vásárlási tranzakciók, illetve az összes kártyás tranzakcióról, valamint a számlán történt pénzmozgásról is azonnal tájékoztatást kapnak a felhasználók

– mondta a Pénzcentrum-nak Kökény-Majer Anita, az OTP Bank digitális csatornáinak szolgáltatásfejlesztéséért felelős vezetője.

Végül a vásárlási limitek beállítását javasolják, így, ha a kártya illetéktelen kezekbe is kerül, csak a kártyabirtokos által beállított összeget tudják leemelni róla. Meghatározható az online vagy a napi vásárlási, készpénzfelvételi limit, illetve az is, hogy mely országokban lehessen használni a kártyát.

Egy kattintással letiltható a belépés

Olyan esetekben, amikor fennáll a veszélye annak, hogy az online felület vagy az applikáció belépési jelszavait adathalászok szerezhették meg, az OTP új internet- és mobilbanki funkciója segítségével egy kattintással letiltható a belépés, így megakadályozható, hogy a bűnözők ellopják, tovább utalják saját maguknak az áldozat számláján lévő pénzt.

A letiltást követően a számla jogos tulajdonosa sem tud belépni az internet- vagy mobilbankjába, azonban a bank telefonos ügyfélszolgálatán vagy személyesen egy bankfiókban a hozzáférés újra aktiválható. „Ha fennáll a veszélye, hogy adatlopás történt, azt ajánljuk mobilbanki felhasználóinknak, hogy éljenek a letiltási lehetőséggel.  Kérjük, azt azonban gondolják át a letiltás előtt, hogy valóban az internet- és mobilbank belépéshez használt adataikat szerezhették-e meg, nem pedig a bankkártya-adataikat. Ha a csalók bankkártya adatokat szereztek meg, akkor ne az internet- és mobilbank belépést tiltsák le, hanem a bankkártyáikat” - hívta fel a figyelmet a bank digitális szolgáltatásainak fejlesztéséért felelős vezetője.

Banki ügyintézés soron kívül

Bár a mindennapos banki tranzakciókat a fiatalabb, és a pandémia óta már az idősebb generációk is szívesen intézik online, azonban kortól függetlenül a bonyolultabb pénzügyekben –befektetési tanácsadás, hitelfelvételek, különösen az lakásvásárlást érintő hitelek-, az ügyfelek továbbra is igénylik a személyes segítséget a tanácsadóktól, illetve nem lehet teljesen online intézni, mint például egyes hitelfelvételi ügyletek.

„Lehetőség van a meghatározott szolgáltatások kapcsán időpontot foglalni, így az ügyfelek idejüket a valóban érdemi, számukra fontos szakértői támogatás igénybevételére használhatják. Alapvetően azokban az esetekben élnek a lehetőséggel az ügyfelek, amikor összetettebb, pénzügyi tervezéssel, hitelfelvétellel kapcsolatos banki ügyeket intéznek” – mondta Koncsek Gergő, az OTP Bank Fiókhálózati működésért felelős vezetője.

2022-ben közel 700 ezren éltek ezzel a lehetőséggel.

A legtöbben - közel 308 ezren - azért foglaltak időpontot, hogy a megtakarítási és befektetési pénzügyi tervezéssel kapcsolatos kérdéseikre választ kapjanak. Ezt követték az ingatlanhitelezéssel, majd a személyi kölcsönnel összefüggő foglalások. De számos esetben érkezik megkeresés olyan ügyben, amely a prémium tanácsadáshoz, a vállalkozói számlanyitáshoz és hitelekhez, vagy a babaváró támogatáshoz kötődik.

Az időpontfoglalás iránti igény töretlen, az idei év első két hónapjában már közel 100 ezren használták ki ezt a funkciót a gyorsabb és egyszerűbb ügyintézés érdekében. Továbbra is a megtakarítási és befektetési pénzügyi tervezés a legnépszerűbb tanácsadói terület, amit az ingatlanhitelezés, majd a prémium tanácsadás követ.

A foglalások legnagyobb számban online csatornákon keresztül történnek, ebből 2022-ben közel 82 ezer mobil- és internetbankból érkezett, és ez a szám dinamikusan növekszik. Mindez annak is köszönhető, hogy a folyamat rendkívül egyszerű, hiszen nem kell mást tenni, mint kiválasztani a banki tevékenységet, majd beállítani, a bankfiók helyét és az időpontot.

 

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm