Már csak néhány napjuk maradt a vásárlóknak és a webshopoknak, ha azt szeretnék, hogy a karácsonyi csomagok időben megérkezzenek.
"Akár 50 százalék kedvezmény!", "Újabb árak, akár - 70 százalék" - nehéz megállni, hogy ne engedjünk a csábításnak, hiszen a január és a február a leárazások időszaka. Sokan eszüket veszve vásárolnak, és hagynak tízezreket az üzletekben olyan dolgokért, amire valójában nincs is szükségük. Mutatjuk, hogyan védekezhetsz a boltok trükkjei ellen és hogyan állj ellent a kísértésnek.
Egy friss tanulmány szerinta fejlődő országok felnőtt lakosságának mintegy 5 százaléka számít kényszeres vásárlónak. A nők körében gyakoribb ez a fajta függőség, ráadásul különösen jellemző azok körében, akiknek alacsony a keresete.
A vásárlási kényszer nem ugyanaz, mint az impulzusvásárlás - írja a Daily Mail Peter Schofield, a Sheffield Hallam Egyetem kutatójának tanulmányára hivatkozva. Utóbbiakra ugyanis az a jellemző, hogy a bevásárlás közben megkívánnak valamit és bedobják a kosárba. Ez is megdobja persze a vásárlás végösszegét persze, de itt a fő motiváció a kedvezményes ár, az egyet fizet kettőt kap akció, vagy csupán az, hogy éhesen indulunk a heti/havi nagybevásárlásra és egy tábla csoki vagy egy zacskó chips teljesen a hatalmába kerít.
A vásárlási kényszer viszont más. Az rohamokban tör az emberre, és olyankor sokan gyakorlatilag ész nélkül vásárolnak, és ez odáig fajul, hogy sokan akár komoly adósságba is verik magukat. Ez esetben teljes kontrollvesztés a jellemző, nem az akció, nem a kedvezményes ár vagy a különleges termék a motiváció, hanem maga a pénzköltés, és hogy minél több új dologra szert tegyünk. Sokakra akkor tör rá ez a roham, ha valamiért rosszul érzik magukat: rossz passzban vannak, levertek, magányosak, és vásárláskor jelentősen jobban érzik magukat, ám a roham elmúltával általában csak még levertebbek lesznek.
Peter Schofield és kollégája, Agata Maccarrone-Eaglen kérdőíves kutatást végzett az Egyesült Királyságban, Kínában, Spanyolországban és Csehországban. Az eredmények alapján a vásárlási kényszer gyakoribb az Egyesült Királyságban, mint a többi vizsgált országban. Különösen a fiatal nőket érinti. Megjegyzik, annak, hogy a vásárlási kényszer egyre elterjedtebb, összefügghet azzal, hogy ma már könnyű hitelkártyához és szemyéli kölcsönökhöz jutni, ez pedig súlyosbítja a helyzetet. megjegyzik, komolyan kell venni a dolgot, hiszen a vásárlási kényszer is az olyan impulzus-kontrol betegségek közé tartozik, mint amilyen például az alkoholizmus vagy a szerencsejáték: az érintett élete darabokra hullhat, eladósodhat, a személyes kapcsolatai megromolhatnak a függés miatt.
Hogyan védekezhetünk a vásárlási kényszer ellen?
Ha valaki alkoholista vagy szerencsejáték-függő, idővel van lehetősége segítséget kérni. A vásárlási kényszer viszont kicsit más, nehéz felismerni, hiszen különböző fokozatai vannak, nem mindenki költi el a fizetését egy-egy roham alkalmával, csak túlköltekezik, de vannak árnyalatai a dolognak.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Figyelmeztető tünet lehet, ha valamelyik szerettünk túl sok időt tölt vásárolgatással, és ha felhozzuk neki a témát, elkezd titkolózni, esetleg el is rejti a vásárolt tárgyakat, hogy ne legyen vita otthon. Ha azt látjuk, hogy valaki, aki közel áll hozzánk, nagyon levert, rossz kedvű, de a vásárlás hatására vidám, felszabadult lesz. Ha úgy érezzük, hogy valaki az ismerőseink közül érintett, érdemes szakember segítségét kérni.
Meg lehet előzni a bajt?
Ha a szülők a gyerekeikkel sokat beszélgetnek a stressz kezelésének, levezetésének módjairól, az segíthet. Ahogy az is, ha korán elkezdik pénzügyi tudatosságra nevelni a gyereket. A legfontosabb, hogy megtanulják a gyerekek értékelni, beosztani és félretenni a pénzt. A zsebpénz például nagyon jó eszköz, és ha mégis túlkölköltekezne, ami nagy eséllyel előfordul, nem kerül valós anyagi veszélybe, de tanul a dologból.
A felnőttek úgy előzhetik meg a bajt, ha nagyon tudatosan kezelik a pénzügyeiket: kiadási naplót vezetnek, amibe minden költségüket feljegyeznek, bevásárló listát írnak, és tartják is magukat ahhoz. Ne dőljünk be az üzletek csábító ajánlatainak, ne engedjünk az egyet fizet, kettőt kap kísértésének! Ha levertek, vagy rossz kedvűek vagyunk, inkább kerüljük el a bevásárlóközpontokat, halasszuk el az aznapra tervezett bevásárlást és menjünk el sportolni: a futás vagy egy otthoni jóga vagy pilates nem kerül semmibe. A közeli edzőterem is jó választás lehet, a belépőárak között persze óriási különbségek lehetnek, de Budapesten van olyan fitness terem, ahol már 1000 forintért válthatunk napijegyet.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








