Jelek az autópályákon - érdemes rá odafigyelni !

Pénzcentrum
2005. november 2. 12:57

Az utakon gyakori a követési távolság be nem tartásából, vagy annak helytelen megítéléséből származó baleset. Az Állami Autópálya Kezelő zrt. ezért az M1-es, M3‑as és M7-es autópályák több szakaszán helyezett el új, a követési távolság betartását segítő útburkolati jeleket.

 
Az utakon gyakori a követési távolság be nem tartásából, vagy annak helytelen megítéléséből származó baleset. Az Állami Autópálya Kezelő zrt. ezért az M1-es, M3‑as és M7-es autópályák több szakaszán helyezett el új, a követési távolság betartását segítő útburkolati jeleket.
Az autópályákon történő balesetek jelentős hányadát a követési távolság be nem tartásából származó, úgynevezett utoléréses balesetek okozzák. Számokkal kifejezve ez azt jelenti, hogy minden, az autópályán bekövetkezett 1000 balesetből 164 utoléréses.
Balesetek kiváltó oka lehet, ha a jármű a megengedett sebességnél gyorsabban halad, ha nem a látási viszonyoknak megfelelő sebességgel közlekedik, illetve előidézheti a gépjármű rossz műszaki állapota, és a vezető hosszabb reakció-, valamint cselekvési ideje is. Ez utóbbi a szakemberek szerint átlagosan 1,5-2 másodperc közötti érték.
A járművek vezetőinek korábban semmilyen támpontja nem volt a követési távolság mértékének helyes megválasztásához. Az ÁAK zrt. ennek meghatározásához egy jelzésrendszerrel nyújt számukra segítséget.
Az Állami Autópálya Kezelő zrt. az M1-es autópályán az országhatár felé haladva, a pálya 135-137 km közötti szakaszán az előző és haladó sávban fehér, a főváros irányában a  150-155 km között pedig ( csak a haladó sávban ) sárga színű, a követési távolságot jelző útburkolati jelek felfestésével segíti az autósok biztonságosabb közlekedését.
Az M3–as autópályán az országhatár irányában, a 123-126 km között, Budapest felé a 126-125 km között; valamint az M7–es autópályán Siófok irányában a 85-87 km között, Budapest felé pedig a 78-76 km közötti szakaszán kerültek az útburkolatra a fehér színű nyílhegyjelek.
Mivel a vezető menet közben többnyire az előtte levő útszakaszt figyeli, ezért annak felülete lehetőséget ad arra, hogy azon egymást követő szabályos közökben olyan jelzéseket helyezzenek el, amelyek számából a vezető meghatározhatja a követési távolságot. Az útburkolati jeleket úgy kell elhelyezni a forgalmi sávban, hogy azok megfeleljenek a megengedett legnagyobb sebességgel haladó járművek között ajánlott követési távolságnak.
A jelenleg alkalmazott, külföldi tapasztalatok alapján kiszámított 72 m-es jelkiosztás — 130 km/óra megengedett sebességhez és átlagos útviszonyokhoz — elfogadhatóan biztonságosnak tekinthető.
 

A követési távolság jelzésére szolgáló, nyílhegyjelekkel ellátott szakaszokat novembertől úgynevezett értelmező táblák is jelzik majd.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. augusztus 5. csütörtök
Krisztina
31. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?