Magyar polcra magyar árut: mit mond a kódex?

Pénzcentrum
2009. április 10. 08:15

A polcok 80 %-án magyar árut kínálnak Hosszú és vitákkal tarkított egyeztetést követően tegnap a termelők, a feldolgozók, illetve a kereskedők érdekképviseletei aláírták az élelmiszer termékpálya-kódex alkalmazásáról szóló megállapodást. A kódexben foglalt önként vállalható üzleti-etikai szabályokat július 1-jétől alkalmazzák, addig az érintettek felkészülnek a vállalások teljesítésére - például a megfelelő mennyiségű árualap előállítására, a 30 napos fizetési határidők betartására.

Ekkortól az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) tagjaként működő bolthálózatban, továbbá a Coop- és CBA-üzletekben a polc- és raklapfelületek 80 %-án magyar termékeket kínálnak majd. Ez várhatóan nem vezet majd jelentősebb fogyasztói áremelkedéshez, mivel az utóbbi időben alig nőttek az élelmiszerárak.

Feiner Péter az OKSZ képviseletében elmondta, a forint tartósnak tűnő gyengülése is a hazai beszállítói kör felé tereli a kereskedelmet. A megállapodástól a mezőgazdasági termelés, illetve az élelmiszeripar működésének stabilizálódását várjuk, bár a kódexnek az idén még nem lesz mérhető hatása a termelés növekedésére, ez talán jövőre kezdi éreztetni hatását. A termelők vállalták, hogy áruikat elsősorban hazai feldolgozóknak értékesítik, akik a késztermékeket főleg itteni forgalmazóknak adják el.

Az aláírók az utolsó pillanatig tárgyaltak egyes részkérdésekről. Ezek közé tartozott például a magyar termék definíciója, a másodlagos visszatérítések ügye is. Az alapcikkek esetében az számít magyarnak, amit itt termeltek és hazai bejegyzésű cég állította elő. A húsipari készítmények és a tejtermékek esetében annyi a könnyítés, hogy a feldolgozók importot is felhasználhatnak, ha nem áll rendelkezésre a szükséges mennyiségű hazai alapanyag. A visszatérítéseknél végül nem határoztak meg %-os mértéket, ilyet csak valós szolgáltatásért kérhetnek a láncok.

Aláíró szervezetek

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Óriásit húzott a magyar Kickstarter: ilyen lehetőség kevés alkalommal lesz 2024-ben, most bárki élhet vele

Ahogy Jeff Bezos, az Amazon alapítója híres mondása is szól: "A márkád az, amit az emberek mondanak rólad, amikor nem vagy ott.”

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. február 27. kedd
Edina
9. hét
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
A diákok 97% kedvezménnyel, a 27 év alattiak 92% kedvezménnyel regisztrálhatnak! Gyere Te is!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm