A cserekereskedelem (barter) története meglehetősen régre nyúlik vissza, ugyanakkor nem meglepő, hogy ma már ezt a területet is igyekszik forradalmasítani a világháló. A nagy kérdés persze az, hogy az internet által felgyorsított világban is a pénzgazdálkodás kialakulása felé sodorja-e az ár ezeket a site-okat és ha igen, mit tesznek ezek a vállalkozások, hogy ne veszítsék el eredeti fókuszukat. Ennél is jobban érdekel persze bennünket, hogyan lehet jól járni egy-egy ilyen portálon, illetve végső soron mennyibe is fog ez nekünk kerülni!
A barter-piac nagyságát szemléltetik az International Reciprocal Trade Association adatai, melyek szerint évente mintegy 400 ezer cég vesz részt a cserekereskedelemben, csaknem 9 milliárd dolláros forgalmat generálva.
A számok láttán nem meglepő, hogy az ígéretes piacot igyekeznek netes vállalkozások is megcsapolni, ki-ki másként hozzáállva a kérdéshez, amitől még érdekesebb lesz körképünk. Mielőtt megnéznénk, milyen modellek élnek jelenleg egymás mellett, térjünk ki röviden ezen szolgáltatás múltjára, ugyanis van neki!
Az 1990-es évek végi dot-com szárnyalás idején rengeteg olyan barter-site jött létre, melyek virtuális fizetőeszközt is bevezettek a kétoldaliságból eredő korlátok kiküszöbölésére. Ilyen volt például a BigVine.com is. Az oldalak többsége azért bukott meg, mert nem tudott elég érdeklődőt felvonultatni, a mai szereplők azonban az internetes tranzakciók terjedésére hivatkozva ezt a hibát könnyen elkerülhetőnek tartják.
Az új generációs oldalak a közösségi site-ok mintájára felhasználó-profilok feltöltésére buzdítják látogatóikat/ügyfeleiket, melyek segítségével a leendő partnerek többet tudhatnak meg róluk és könnyebben kapcsolatba léphetnek velük. A SwapThing.com esetében havi szinten 8 dollárba kerül egy profil elhelyezése, amennyiben egy nagyvárosi keresésnél kell releváns találatként feljönnie, az egész USA-ra kiterjedő kereséseknél feljövő profil éves díja viszont 100 dollárra tehető. (Jelenleg mintegy 2,400 cég van a rendszerben.) A felhasználók mindig minősíthetik a partnert, hogy a későbbi keresgélők valóban a legmegbízhatóbb felekkel találkozzanak.
A 2004-ben induló BarterYourServices.com 3 hónapos előfizetés esetén 18 dollárt kér a profil megjelenítéséért, míg az éves jelenlét 48 dollárba kerül. A U-Exchange.com teljesen más modellt követ: mindenki számára ingyenes tagságot biztosít, melynek eredményeképpen már 11 ezres profilszámmal büszkélkedhet, így a hirdetési bevételekből szeretne megélni.
A direkt barter site-ok - nevükből adódóan - nem kínálják fel a virtuális fizetőeszköz közbeiktatását, mely gyakran nehézségeket okoz, ugyanis a legritkább esetben fordul elő, hogy a felkínált áruk/szolgáltatások értéke teljesen azonos, illetve hogy a megfelelő felek egymásra találhatnak. A kétoldaliság és az értékegyezőség korlátait sok szereplő az ún. barter-exchange modell felélesztésével igyekszik kiiktatni, a virtuális fizetőeszköz bevezetése ugyanis számos problémára megoldást jelent...és persze új problémákat is felvet!
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A BarterBucks.us esetében az oldalon való megjelenés díjmentes, a tranzakciókat azonban 10%-os jutalék terheli.
Az International Reciprocal Trade Association vezérigazgatója számos nyilatkozatban leszögezte, hogy a direkt barterre való törekvés nem túl praktikus, hiszen éppen ezért alakulhatott ki a pénzgazdálkodás.
A magyar oldalak legfrissebb ajánlatai között böngészve sokszor 2004-es hirdetésekbe botlunk, mely arról tanúskodik, hogy itthon sincs éppen pörgő érdeklődés az internetes barterezés iránt. Akad persze európai kezdeményezés, illetve a kiterjedt piactér hazai adaptációja is a hazai neten, melyen már a virtuális fizetőeszköz is jelen van, úgy tűnik azonban, hogy a magyar szörfözőket annyira mégsem hozza lázba ez a lehetőség.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- A benzin ára 25, míg a gázolajé 27 forinttal múlta felül az átlagos régiós üzemanyagárat a KSH friss statisztikája alapján
- Férfi vízilabda ob I - Nyert a Honvéd és az Eger
- Javul a brit uralkodó egészsége
- Párizs 2024: átvették a lángot a franciák - videó
- Nyílik az élelmiszerolló: csak az olcsó és a prémium a kelendő
- London: orosz barát gyújtogatót állítottak bíróság elé