A cserekereskedelem (barter) története meglehetősen régre nyúlik vissza, ugyanakkor nem meglepő, hogy ma már ezt a területet is igyekszik forradalmasítani a világháló. A nagy kérdés persze az, hogy az internet által felgyorsított világban is a pénzgazdálkodás kialakulása felé sodorja-e az ár ezeket a site-okat és ha igen, mit tesznek ezek a vállalkozások, hogy ne veszítsék el eredeti fókuszukat. Ennél is jobban érdekel persze bennünket, hogyan lehet jól járni egy-egy ilyen portálon, illetve végső soron mennyibe is fog ez nekünk kerülni!
A barter-piac nagyságát szemléltetik az International Reciprocal Trade Association adatai, melyek szerint évente mintegy 400 ezer cég vesz részt a cserekereskedelemben, csaknem 9 milliárd dolláros forgalmat generálva.
A számok láttán nem meglepő, hogy az ígéretes piacot igyekeznek netes vállalkozások is megcsapolni, ki-ki másként hozzáállva a kérdéshez, amitől még érdekesebb lesz körképünk. Mielőtt megnéznénk, milyen modellek élnek jelenleg egymás mellett, térjünk ki röviden ezen szolgáltatás múltjára, ugyanis van neki!
Az 1990-es évek végi dot-com szárnyalás idején rengeteg olyan barter-site jött létre, melyek virtuális fizetőeszközt is bevezettek a kétoldaliságból eredő korlátok kiküszöbölésére. Ilyen volt például a BigVine.com is. Az oldalak többsége azért bukott meg, mert nem tudott elég érdeklődőt felvonultatni, a mai szereplők azonban az internetes tranzakciók terjedésére hivatkozva ezt a hibát könnyen elkerülhetőnek tartják.
Az új generációs oldalak a közösségi site-ok mintájára felhasználó-profilok feltöltésére buzdítják látogatóikat/ügyfeleiket, melyek segítségével a leendő partnerek többet tudhatnak meg róluk és könnyebben kapcsolatba léphetnek velük. A SwapThing.com esetében havi szinten 8 dollárba kerül egy profil elhelyezése, amennyiben egy nagyvárosi keresésnél kell releváns találatként feljönnie, az egész USA-ra kiterjedő kereséseknél feljövő profil éves díja viszont 100 dollárra tehető. (Jelenleg mintegy 2,400 cég van a rendszerben.) A felhasználók mindig minősíthetik a partnert, hogy a későbbi keresgélők valóban a legmegbízhatóbb felekkel találkozzanak.
A 2004-ben induló BarterYourServices.com 3 hónapos előfizetés esetén 18 dollárt kér a profil megjelenítéséért, míg az éves jelenlét 48 dollárba kerül. A U-Exchange.com teljesen más modellt követ: mindenki számára ingyenes tagságot biztosít, melynek eredményeképpen már 11 ezres profilszámmal büszkélkedhet, így a hirdetési bevételekből szeretne megélni.
A direkt barter site-ok - nevükből adódóan - nem kínálják fel a virtuális fizetőeszköz közbeiktatását, mely gyakran nehézségeket okoz, ugyanis a legritkább esetben fordul elő, hogy a felkínált áruk/szolgáltatások értéke teljesen azonos, illetve hogy a megfelelő felek egymásra találhatnak. A kétoldaliság és az értékegyezőség korlátait sok szereplő az ún. barter-exchange modell felélesztésével igyekszik kiiktatni, a virtuális fizetőeszköz bevezetése ugyanis számos problémára megoldást jelent...és persze új problémákat is felvet!
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A BarterBucks.us esetében az oldalon való megjelenés díjmentes, a tranzakciókat azonban 10%-os jutalék terheli.
Az International Reciprocal Trade Association vezérigazgatója számos nyilatkozatban leszögezte, hogy a direkt barterre való törekvés nem túl praktikus, hiszen éppen ezért alakulhatott ki a pénzgazdálkodás.
A magyar oldalak legfrissebb ajánlatai között böngészve sokszor 2004-es hirdetésekbe botlunk, mely arról tanúskodik, hogy itthon sincs éppen pörgő érdeklődés az internetes barterezés iránt. Akad persze európai kezdeményezés, illetve a kiterjedt piactér hazai adaptációja is a hazai neten, melyen már a virtuális fizetőeszköz is jelen van, úgy tűnik azonban, hogy a magyar szörfözőket annyira mégsem hozza lázba ez a lehetőség.
Itt a nagy év végi pezsgőkörkép: ezek a legjobbak 2025-ben, nagy csatában a Törley és a Moet&Chandon
A Szupermenta terméktesztjén ezúttal száraz rozé pezsgőket vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








