A jelenlegi ingatlanpiaci körülmények - vagyis a gyenge kereslet - normál körülmények közt a kínálati oldalt arra ösztönözné, hogy jelentősen csökkentse az árat. A lakásárak mégsem csökkennek látványos ütemben és ennek sajátos hazai okai vannak.
A Földhivatal segítségével elemzést végzett a Duna House 12 ezer fővárosi és agglomerációs ingatlant vizsgálva, melyeket az elmúlt hónapokban a tulajdonos értékesíteni kívánt, de végül ez nem minden esetben történt meg. A vizsgálat során kiderült, hogy az eredetileg eladni szándékozó tulajdonosok nagy része végül meggondolta magát és nem adta el az ingatlant. A vizsgált állományból Budán 46%, Pesten 52%, míg az agglomerációban 54% lépett vissza végül az eladás szándékától.
Az elemzés rámutat, hogy az okok hátterében két fontos tényező húzódik meg. Egyrészt a tulajdonosok sokszor megpróbálják az általuk elképzelt, magas áron értékesíteni az ingatlant, s aki nincs kényszerhelyzetben, de nem talál ilyen áron vevőt, inkább feladja a kísérletet, jobb piaci körülményekre várva. Erre részben magyarázat az is, hogy a magyarok nem szeretnek költözni, a munkahelyet igazítják inkább a lakhelyhez, mint fordítva.
Ebből adódóan a befektetői piac sem túl erős, hiszen saját tulajdonú ingatlanokban él a lakosság, az országon belüli vándorlás nem jelentős. Statisztikai érdekesség, hogy 2010-ben 4,33 millió lakást tartott számon a KSH, vagyis ha a tavalyi 82 ezer adásvételi tranzakciószámot vesszük alapul, akkor eszerint egy átlag magyar háztartás körülbelül 53 évente költözik új otthonba.
Végül a másik szempont, amire kevesen gondolnának. Azt tudni lehet, hogy akik svájci frankban adósodtak el, igyekeznek megszabadulni a lakástól a megnövekedett törlesztőrészletek miatt. A frank növekedésének egy másik hatását azonban már nehezebb észrevenni, mégpedig azt, hogy amint 220 Forint közelébe ér az árfolyam (ezekben a napokban ismét itt tart), visszalépnek a szándékuktól az eladók, sokszor úgy is, hogy már megtalálták a vevőt, sőt akár elfogadott vételi ajánlat pozícióban vannak.
Ennek oka, hogy ilyen árfolyamnál a hitel értéke meghaladja a lakásét, vagyis ahogy a tengerentúlon mondják "víz alatti" ingatlanokkal állunk szemben. Az eladók nagy része ilyen helyzetben még úgy is eladná a lakást, hogy tiszta lappal kezdhessenek újra, de sajnos a bankok többnyire nem hajlandóak lemondani a fedezeti érték feletti tartozásról. Így nem tehet mást az adós, visszalep az eladás szándékától. Ez a gyakorlat hozza magával azt az állapotot, amelyben a kínálatnak egy része rejtve marad és nem tud érvényesülni, vagyis nincs árcsökkentő hatása.
Az utóbbi esetet orvosolandó - a korábban nyilatkozó bankszövetségi információk alapján legalábbis - van remény arra, hogy a pénzintézetek bizonyos feltételek mellet hajlandóak lesznek eltekinteni a fedezeti értéken felüli tartozástól, abban az esetben, ha az adós együttműködik a bankkal és piaci áron értékesíti az ingatlant.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A várva várt segítség
Ma 13 órakor a Miniszterelnökségen tartandó sajtótájékoztatón jelenti be a kormány és a Bankszövetség között több hónapja tartó tárgyalások eredményét Orbán Viktor miniszterelnök, Patai Mihály, a Magyar Bankszövetség elnöke és Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter - derül ki a Miniszterelnökség sajtónak eljuttatott meghívójából. A sajtótájékoztatón várhatóan felmerülő témákat és intézkedéseket alábbi táblázatunkban foglaltuk össze.

Óriási leállást jelentettek be az államigazgatásban: erről mindenki tudjon, aki ügyeket akar intézni
Az év végi időszakban szűkített nyitvatartással és korlátozott ügyintézési lehetőséggel működnek a kormányablakok és kormányhivatalok.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








