6 °C Budapest
Budapest, 2025. május 5.Egy diák a középszintû magyar nyelv és irodalom érettségi vizsgán a budapesti Fasori Evangélikus Gimnáziumban 2025. május 5-én.MTI/Bodnár Boglárka

Megdöbbentő, ami kiderült a magyar érettségiről: ez a legnagyobb baj a 2025-ös feladatlappal

2025. május 6. 09:03

Korrektnek, de korszerűtlennek tartja a 2025-ös középszintű magyarérettségi feladatsorát Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke. Bár a diákok szerint teljesíthető volt a vizsga, több szakértő továbbra is aggályosnak látja a túlzott lexikális fókuszt és a társadalmi egyenlőtlenségek figyelmen kívül hagyását.

Vegyes visszhangot váltott ki a 2025-ös középszintű magyarérettségi, amelyet már az új Nemzeti Alaptanterv alapján állítottak össze. Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke szerint „korrekt, de korszerűtlen” lett a feladatsor: „Nem kérdés, a magyartanítás korszerű része hiányzik ebből a feladatlapból is […] mechanikusan visszaböföghető ismereteket kér az irodalmi teszt.” Ugyanakkor kiemelte, hogy a feladatsor ideológiailag „makulátlan”, és nem szerepeltek benne vitatott szerzők, mint Herczeg Ferenc vagy Wass Albert.

A diákok szerint az érettségi első része nem okozott különösebb nehézséget: a szövegértési feladatot és a műveltségi kérdéseket is alapvetően egyszerűnek találták. „Nem volt különösebben nehéz a szövegértés […] alapvető műveket kérdeztek – Himnusz, Góg és Magóg fia vagyok én, Jónás könyve” – mondta Avar Benedek, egy budapesti gimnazista. A második részben Örkény István novellájának elemzése vagy egy esszé megírása között lehetett választani – utóbbit sokan megkönnyebbülve fogadták. „Szerintem legtöbben ezt is választottuk” – jegyezte meg Dudás Mátyás, miskolci diák.

Több pedagógus szerint a feladatlap kifejezetten diákbarát volt, annak ellenére, hogy az új NAT számos nehézséget okoz. Zeman Csaba, egy aszódi gimnázium tanára úgy véli: „Láthatóan az a törekvés, hogy a diákoknak jó legyen, meg tudják oldani.” Ugyanakkor a szociális különbségeket kevéssé érzékenyen kezelő rendszer továbbra is súlyos gond: „Az új rendszernek nem az ideologikussága a legnagyobb baj, hanem a szakmaiatlansága” – hangsúlyozta egy somogyi technikumi tanár. Szerinte a lexikális tudásra épülő műveltségi teszt hátrányba hozza azokat a diákokat, akik alacsonyabb szociokulturális háttérrel érkeznek.

Címlapkép: Bodnár Boglárka, MTI/MTVA

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
A kommentkezelési szabályzatot itt találod.
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 8. hétfő
Mária
50. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?