Ők a munkaerőhiány igazi áldozatai: mégsem tesznek ellene semmit

2019. november 26. 11:30

Sosem látott mélységű szakadék tátong a különböző generációk között, a legtöbben azonban mégsem tesznek semmit azért, hogy közelebb hozzák egymáshoz a nézőpontokat. A magyar cégek elavult, múlt századi módszerekkel és hozzáállással próbálkoznak a 21. században, ahol már nem csak új problémák és új kihívások várják őket, hanem egy olyan nemzedék is, amelynek alapvetően teljesen más a felfogása a munkáról.

Aki ma Magyarországon dolgozik, vagy akár csak jár-kel a mindennapokban, az egészen biztosan tapasztal egyfajta generációs feszültséget a társadalmon belül. Ez persze nem új keletű probléma, amióta világ a világ, mindig is másképp gondolkodtak a fiatalok és az idősebbek, de talán soha nem volt még olyan kiélezett a helyzet, mint napjainkban, talán még soha nem tátongott ilyen mély szakadék x és z között.

A Portfolio Big Office Day Konferencia 2019 nem csak az irodával, mint a munka terével, az irodafejlesztési trendekkel, de a munkavállalók jóllétével, hangulatával, feszültségeinek lehetséges forrásaival is foglalkozott. Az első szekció egyik legizgalmasabb előadását Steigervald Krisztián, generációkutató, a Parkway 5521 alapítója tartotta.

Mint elmondta, fontos tudni, hogy a most munkába álló legfiatalabb generáció képviselői nagyrészt teljesen más térben, teljesen más környezetben gondolkodnak, mint azok, akik már egy ideje dolgoznak - és ezt a különbséget mindenféleképpen érdemes lenne figyelembe venni a terek megtervezésénél. 

Központi probléma: valami történt az elmúlt években?

Egy nemrég készült, vezérigazgatók körében végzett PWC felmérésből kiderült, hogy a cégek legégetőbb problémája jelenleg a munkaerőhiány: nem csak erősen befolyásolja a mindennapokat, de meg is határozza a hangulatot, és irányt - 95 százalékuk gondolja így. Hiába gondolják a legtöbben, hogy a probléma előbb vagy utóbb megoldódik, a számok nem ezt mutatják: 

jelenleg 6 millió a gazdaságilag aktívak létszáma hazánkban, ez a szám 2060-ra kevesebb, mint 4 millió lesz.

Ez a csökkenés azonban nem egyik pillanatról a másikra megy végbe. A most nyugdíj előtt állók kétszer annyian vannak, mint a munkaerőpiacra készülő z generáció tagja: 

ez azt jelenti, hogy naponta kétszer annyian mennek nyugdíjba, mint ahányan munkába állnak.

Ennek ellenére Steigervald Krisztián tapasztalatai szerin még mindig nem félünk eléggé a jövőtől, még mindig nem hisszük el, hogy ebből baj lehet, még nem szorongunk - holott a szorongás a szakember szerint pszichológia szempontból "szupererőnek" számít. A szorongó embernek magasabb az empátiája, az IQ-ja is: tehát nagyobb eséllyel fog olyan eszközöket találni, amelyek megoldhatják a fennálló problémákat.

Az eddig működő stratégiák, a fiatalítási megoldások ma már nem működnek - ezt minden szereplőnek el kell fogadnia, hiszen nem állnak sorba, nem állnak rendelkezésre olyan magas létszámban a z-sek, mint amekkora igény mutatkozik rájuk. A korábbi önérvényesítési technikák ma már elbuknak, helyette összetett, 21. századi megoldások kellenek. Az előadásból kiderült, hogy a tekintélyelvű vezetés például ma már nem járható út, helyette az elköteleződés menedzsment tud inkább működni: ez annyit jelent, hogy ma már nem az embert kell menedzselni, hanem az elköteleződését: amíg ott van a munkahelyén, addig a lehető leghatékonyabban dolgozzon. Nem titok, a vezetői figyelem az, ami igazán inspirálni tudja a munkavállalót. Fontos tisztában lenni a helyfüggőséggel kapcsolatban azzal is, hogy

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

a digitális nemzedék, akik a digitális térbe születtek bele, helyfüggetlenek, és időfüggetlenül gondolkodnak,

ellentétben a korábbi, lineárisan gondolkodókkal, akik nem csak hely, de időfüggők is. De ugyanúgy különbséget kell tenni az x-es, háromplatformos (munkahely, otthon, barátok) helyfüggők és a 21 éves mikroplatformosok között, akikszámára a munkahely csak az egyik közösség a 100 közül. Ők nem feltétlenül akarnak barátkozni a munkahelyen, számukra ez nem az a tér. És ők hiába kapnak csocsóasztalt, vagy babzsákot, nem fogják használni. 

Azzal a fontos üzenettel engedte haza hallgatóságát Steigervald Krisztián, hogy

egy jó vezető ma már megérti, hogy nem a szakmai mélysége az, amivel motiválni tud, hanem az emberi minősége.

(Fotó: Stiller Ákos)

 

NEKED AJÁNLJUK
HR BLOGGER
coachco  |  2024.04.16 16:42
Nekem a csend! A csendre való vágyakozás maga! [...] Bővebben!
perfekt  |  2024.04.10 14:41
Az utazási költségtérítési támogatásról a Kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi L...
hrdoktor  |  2024.04.09 12:06
„A nem az új igen” – olvashatjuk cikkek tucatjaiban. Nézzük, miért több ez, mint egy divatos életmód...
laskainelli  |  2024.03.26 12:00
A házasság egy olyan szövetséget jelentene, amelynek mélysége biztonságot és figyelmet biztosít a fe...
vezetoi-coaching  |  2024.02.12 22:30
Gondoltam, ezt elmesélem már. Gyakorlatilag kétszer megnéztem…:-))) Életemben először... Ki tudja, a...
Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 18. csütörtök
Andrea, Ilma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. április 17. 21:27
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem