36 °C Budapest

Emelkedhet-e a Pannonplast árfolyama? - egy kis részvényértékelés

Pénzcentrum
2004. március 24. 16:17

A piac az elmúlt hetekben már részleges bizalmat szavazott a Pannonplast menedzsmentjének. Jogos volt-e ez a bizalom? A ma meghirdetett stratégiának lesznek-e pozitív piaci hatásai? Elég hiteles-e a menedzsment? Vezet-e út kifelé a kátyúból? Meddig emelkedhet reálisan az árfolyam? A kérdések megválaszolására a Pannonplast új stratégiájához kell fordulni. A prezentáció szerintünk meggyőző és reális volt, a piacot akár a véleménye átalakítására késztetheti. Véleményünk szerint megnyílt az út a sokat szenvedett papír felértékelődéséhez, az indokolható áremelkedés szignifikáns lehet. Hamarosan sorra jöhetnek az elemzői felminősítések. Az óvatosság azonban nem árt, a Pannonplast már sok embert megtréfált. Nem tudni, hogy mennyiben fordul jóra a társaság sorsa, a társaság tervei nem bizos, hogy megvalósulnak. A papír még komoly kockázatokat rejt. A cikk a menedzsment iránti bizalmon alakul, amennyiben valakinek még személyes ellenérzése van a vezetőség, vagy egyszerűen a cég iránt (mikor veszik külföldiek: soha felkiáltással) az nyugodhat hozzáadhat még saját diszkontfaktorokat. Mielőtt a tervek és a számok értékelésére áttérnénk szeretnénk kiemelni, hogy a Pannonplast esetében a korábbi események, történések miatt 3 tényezőt fokozottan kell vizsgálni; a menedzsment hitelességét, a társaság átláthatóságát, és a részvényesi érték növelésére vonatkozó szándékot. A Pannonplast árazása elsősorban a menedzsment megítélésén múlik. Amennyiben az alábbi 3 tényező megbomlik, a papír csaknem minden szinten erős eladás. 1 Hitelesség Bár a jelenlegi menedzsment eddig még nem bizonyított, amit megígértek, azt tartják. A társaság törekszik arra, hogy maximálisan hiteles legyen. A 2004-es és a 2006-os tervek mindegyike reálisnak tűnik, a stratégia megvalósítható (bár a Moldin tekintetében nem osztjuk a menedzsment optimizmusát), az igazgatóság teljesen tisztában van a bizalom visszaállításának szükségességéről, s ennek megfelelően cselekszik. A terveket olyannyira hitelesnek gondolja a menedzsment, hogy Zoltán Csaba személyi konzekvenciákat ígért a stratégia meg nem valósítása esetén. Ez példátlan a magyar tőzsde történetében. 2. Traszparencia A Pannonplast az elmúlt években jelentősen vesztett transzparenciájából (portfolio.hu transzparencia-felmérések), főleg nem a tájékoztatás mennyisége, hanem hitelessége miatt. Nagyon nehezen lehetett látni, hogy mi folyik a háttérben, s valójában milyen lesz a következő negyedév, év eredménye. Most úgy érezzük, hogy a társaság a hitelesség visszaszerzése érdekében ismét vissza kíván térni a transzparencia útjára, amelyet a befektetők pozitívan fogadhatnak. 3. Részvényesi érték Zoltán Csaba, a Pannonplast nemrég kinevezett elnök-vezérigazgatója véleményünk szerint tudja, hogy ki a főnök: a részvényesek. A posztját a pénzügyi befektetőknek köszönhető szakember szerintünk teljes mértékben elkötelezett a részvényesi érték növelése mellett, amely elkötelezettségét egy hamarosan bevezetendő opciós program is szolgálhatja. Az új menedzsment mind portfóliószerkezet, mind költségstruktúra, mind a forrásoldal tekintetében optimalizációra törekszik. A keretfeltételek tehát adottak, lássunk, hogy a véleményünk szerint pozitívvá forduló hangulaton kívül (amelynek egy része már az elmúlt hetekben a piacon lecsapódott) vannak-e indokai egy valós fundamentális felértékelődésnek.


A Pannonplast 2004-es tervei (stagnáló árbevétel, 2%-kal bővülő bruttó fedezet, 22%-kal 3.66 milliárd forintra növekedő EBITDA, pozitív nettó eredmény) azt sugallják, hogy a jelentős racionalizációs folyamatok különösebb költségáldozat nélkül megtörténnek, miközben a cég stabilizálja fundamentális helyzetét. A stabilizáció után a cég 2006-ig újra növekedési szakaszba kívánja helyezni magát, amelynek kulcspontja a jobb értékesítési politika és a regionális, vevőhöz kötött terjeszkedés.

A 2006-ra az EBITDA 4.7, a nettó eredmény 1.6 milliárd forintra nőhet, amely a céghez képest már jó eredményességnek számít.

A következő pár bekezdésben megpróbáljuk meghatározni, hogy mennyit ér reálisan egy Pannonplast részvény. Reálisan van-e esély az árfolyam felértékelődésére. Az egyszerűen követhető árazás két lépcsőből tevődik össze. Egyrészt megpróbáljuk felvázolni, hogy a tervek teljesülése esetén mennyit érhet a részvény, másrészt diszkontot rendelünk az értékeléshez, amelyet a tervek bizonytalan jellege indokol. A megközelítés módja reálisnak tűnik, az árazási szinteken minden olvasónk módosíthat. Kulcskérdés a tervek teljesítése.

P/BV
A cég egy részvényre jutó saját tőkéje 3,437 forint. A részvény árfolyama jelenleg ennek kevesebb mint a fele. Egy normálisan működő, viszonylag likvid, megfelelő közkézhányaddal rendelkező, menedzsmentdiszkont nélküli társaságnál ez a diszkont teljes mértékben indokoltatlan. Mivel a Pannonplast felültőkésített és még a 2006-os tervekkel is alacsonynak számít a saját tőkére vetített megtérülés, a papír érdemel diszkontot a BVPS-hez képest. Ez a diszkont véleményünk szerint indokoltan 25%-os lehet. Ez alapján a részvény elméleti értéke 2,578 forint.

EV/EBITDA
Ha egy céggel nincsenek különösebb problémák (a tervek teljesülése esetén nem lesznek) és van növekedési lehetőség, akkor árazásakor teljesen elfogadhatónak tartjuk az 5-ös EV/EBITDA mutatót. Ha a menedzsment által felvázolt tervekkel és az általunk számolt átlagos eladósodottsággal számolunk, úgy 5-ös EV/EBITDA mellett a cégérték 18.3 milliárd forint, a részvényesi érték 11.5 milliárd forintra rúg. Ez egy részvényre 2,750 forintot eredményez .

P/E
A cég adatainak továbbszámolása 2006-ban 375 forintos EPS-t valószínűsít. Ha 9-es P/E-val értékelünk és azt (mivel 2006 már meglehetősen távoli) évi 10%-kal visszadiszkontáljuk 2,789 forintos érték indokolt . A 9-es P/E érték véleményünk szerint enyhén optimista megközelítést takar, főleg ha figyelembe vesszük még az időbeli diszkontálást is.


A három mutatószám alapján számolt reális részvényérték 2,705 forint, amely jelentős többletet jelent a jelenlegi részvényárfolyamhoz képest. A papír jelenleg 40%-os diszkonttal forog a tervek megvalósítása esetén reális fundamentális értékéhez képest. Mennyi a reális ebből a 40%-ból? Következő oldal...


Mivel az elmúlt időszakban rengeteg csalódást okozó Pannonplastról van szó a diszkont jelentős része indokolt. A 40%-ból véleményünk mintegy 30-35%-t kell adni annak, hogy ezek csak tervek. A többinek a következő pár hétben el kell fogynia (mivel a cég már nem ténfereg össze-vissza, hanem konkrét tervek vannak), becslésünk szerint komoly esély van arra, hogy még közgyűlés előtt a papír az 1,750-1,900 forintos sávba kerüljön.
HR BLOGGER
hrdoktor  |  2022.07.04 06:03
Itt a nyár, sokan terveznek hosszabb-rövidebb utazást, pihenést, amely néhány dolgot szem előtt tart...
vezetoi-coaching  |  2022.06.30 10:32
  2x2=5. Meghülyültem? Lehet… lehet, hogy én vagyok az egyetlen (egyik…), aki szembe halad az aut...
perfekt  |  2022.06.30 09:56
A 310/2021 (VI.7.) Kormányrendelet alapján az alkalmazottak nélküli önfoglalkoztatók egy egyszeri 21...
legacykft  |  2022.06.24 17:47
Legutóbbi blogbejegyzésem végén megfogalmazódott bennem az a remény, hogy mivel a legtöbb időt önmag...
hrbonbon  |  2022.06.24 10:21
          Simonyi Judit ügyvezető igazgató beszámolója Az AIMS INTERNATIONAL 2022. június 14-1...
5 érv amellett, hogy vásárlóként miért válaszd a közösségi finanszírozást

Békebeli személyesség, XXI. századi technológia - a közösségi finanszírozás közel sem olyan újkeletű fogalom, mint azt gondolnánk.

Csendes gyilkostól rettegnek a magyarok: van ok a félelemre, a génjeinkben lapulhat a kór

A szorongás nem alaptalan, hiszen Magyarország évek óta rosszul szerepel a rákkal kapcsolatos halálozási listákon.

Elképesztő, mire szórják a magyarok a pénzt: úgy vesszük ezeket, mint a cukrot

Akár esküvő, akár születésnap, a magyarok imádnak ajándékozni. Ajándékot pedig egyre többen online vásárolnának.

Hatalmas pénzek röpködnek a magyar Kickstarteren: mutatjuk a legnagyobb dobásokat

Az alig egy hónapja indult első hazai közösségi piactéren már meg is vannak az első sikeres projektek.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. július 4. hétfő
Ulrik
27. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?