15 °C Budapest

Emelkedhet-e a Pannonplast árfolyama? - egy kis részvényértékelés

Pénzcentrum
2004. március 24. 16:17

A piac az elmúlt hetekben már részleges bizalmat szavazott a Pannonplast menedzsmentjének. Jogos volt-e ez a bizalom? A ma meghirdetett stratégiának lesznek-e pozitív piaci hatásai? Elég hiteles-e a menedzsment? Vezet-e út kifelé a kátyúból? Meddig emelkedhet reálisan az árfolyam? A kérdések megválaszolására a Pannonplast új stratégiájához kell fordulni. A prezentáció szerintünk meggyőző és reális volt, a piacot akár a véleménye átalakítására késztetheti. Véleményünk szerint megnyílt az út a sokat szenvedett papír felértékelődéséhez, az indokolható áremelkedés szignifikáns lehet. Hamarosan sorra jöhetnek az elemzői felminősítések. Az óvatosság azonban nem árt, a Pannonplast már sok embert megtréfált. Nem tudni, hogy mennyiben fordul jóra a társaság sorsa, a társaság tervei nem bizos, hogy megvalósulnak. A papír még komoly kockázatokat rejt. A cikk a menedzsment iránti bizalmon alakul, amennyiben valakinek még személyes ellenérzése van a vezetőség, vagy egyszerűen a cég iránt (mikor veszik külföldiek: soha felkiáltással) az nyugodhat hozzáadhat még saját diszkontfaktorokat. Mielőtt a tervek és a számok értékelésére áttérnénk szeretnénk kiemelni, hogy a Pannonplast esetében a korábbi események, történések miatt 3 tényezőt fokozottan kell vizsgálni; a menedzsment hitelességét, a társaság átláthatóságát, és a részvényesi érték növelésére vonatkozó szándékot. A Pannonplast árazása elsősorban a menedzsment megítélésén múlik. Amennyiben az alábbi 3 tényező megbomlik, a papír csaknem minden szinten erős eladás. 1 Hitelesség Bár a jelenlegi menedzsment eddig még nem bizonyított, amit megígértek, azt tartják. A társaság törekszik arra, hogy maximálisan hiteles legyen. A 2004-es és a 2006-os tervek mindegyike reálisnak tűnik, a stratégia megvalósítható (bár a Moldin tekintetében nem osztjuk a menedzsment optimizmusát), az igazgatóság teljesen tisztában van a bizalom visszaállításának szükségességéről, s ennek megfelelően cselekszik. A terveket olyannyira hitelesnek gondolja a menedzsment, hogy Zoltán Csaba személyi konzekvenciákat ígért a stratégia meg nem valósítása esetén. Ez példátlan a magyar tőzsde történetében. 2. Traszparencia A Pannonplast az elmúlt években jelentősen vesztett transzparenciájából (portfolio.hu transzparencia-felmérések), főleg nem a tájékoztatás mennyisége, hanem hitelessége miatt. Nagyon nehezen lehetett látni, hogy mi folyik a háttérben, s valójában milyen lesz a következő negyedév, év eredménye. Most úgy érezzük, hogy a társaság a hitelesség visszaszerzése érdekében ismét vissza kíván térni a transzparencia útjára, amelyet a befektetők pozitívan fogadhatnak. 3. Részvényesi érték Zoltán Csaba, a Pannonplast nemrég kinevezett elnök-vezérigazgatója véleményünk szerint tudja, hogy ki a főnök: a részvényesek. A posztját a pénzügyi befektetőknek köszönhető szakember szerintünk teljes mértékben elkötelezett a részvényesi érték növelése mellett, amely elkötelezettségét egy hamarosan bevezetendő opciós program is szolgálhatja. Az új menedzsment mind portfóliószerkezet, mind költségstruktúra, mind a forrásoldal tekintetében optimalizációra törekszik. A keretfeltételek tehát adottak, lássunk, hogy a véleményünk szerint pozitívvá forduló hangulaton kívül (amelynek egy része már az elmúlt hetekben a piacon lecsapódott) vannak-e indokai egy valós fundamentális felértékelődésnek.


A Pannonplast 2004-es tervei (stagnáló árbevétel, 2%-kal bővülő bruttó fedezet, 22%-kal 3.66 milliárd forintra növekedő EBITDA, pozitív nettó eredmény) azt sugallják, hogy a jelentős racionalizációs folyamatok különösebb költségáldozat nélkül megtörténnek, miközben a cég stabilizálja fundamentális helyzetét. A stabilizáció után a cég 2006-ig újra növekedési szakaszba kívánja helyezni magát, amelynek kulcspontja a jobb értékesítési politika és a regionális, vevőhöz kötött terjeszkedés.

A 2006-ra az EBITDA 4.7, a nettó eredmény 1.6 milliárd forintra nőhet, amely a céghez képest már jó eredményességnek számít.

A következő pár bekezdésben megpróbáljuk meghatározni, hogy mennyit ér reálisan egy Pannonplast részvény. Reálisan van-e esély az árfolyam felértékelődésére. Az egyszerűen követhető árazás két lépcsőből tevődik össze. Egyrészt megpróbáljuk felvázolni, hogy a tervek teljesülése esetén mennyit érhet a részvény, másrészt diszkontot rendelünk az értékeléshez, amelyet a tervek bizonytalan jellege indokol. A megközelítés módja reálisnak tűnik, az árazási szinteken minden olvasónk módosíthat. Kulcskérdés a tervek teljesítése.

P/BV
A cég egy részvényre jutó saját tőkéje 3,437 forint. A részvény árfolyama jelenleg ennek kevesebb mint a fele. Egy normálisan működő, viszonylag likvid, megfelelő közkézhányaddal rendelkező, menedzsmentdiszkont nélküli társaságnál ez a diszkont teljes mértékben indokoltatlan. Mivel a Pannonplast felültőkésített és még a 2006-os tervekkel is alacsonynak számít a saját tőkére vetített megtérülés, a papír érdemel diszkontot a BVPS-hez képest. Ez a diszkont véleményünk szerint indokoltan 25%-os lehet. Ez alapján a részvény elméleti értéke 2,578 forint.

EV/EBITDA
Ha egy céggel nincsenek különösebb problémák (a tervek teljesülése esetén nem lesznek) és van növekedési lehetőség, akkor árazásakor teljesen elfogadhatónak tartjuk az 5-ös EV/EBITDA mutatót. Ha a menedzsment által felvázolt tervekkel és az általunk számolt átlagos eladósodottsággal számolunk, úgy 5-ös EV/EBITDA mellett a cégérték 18.3 milliárd forint, a részvényesi érték 11.5 milliárd forintra rúg. Ez egy részvényre 2,750 forintot eredményez .

P/E
A cég adatainak továbbszámolása 2006-ban 375 forintos EPS-t valószínűsít. Ha 9-es P/E-val értékelünk és azt (mivel 2006 már meglehetősen távoli) évi 10%-kal visszadiszkontáljuk 2,789 forintos érték indokolt . A 9-es P/E érték véleményünk szerint enyhén optimista megközelítést takar, főleg ha figyelembe vesszük még az időbeli diszkontálást is.


A három mutatószám alapján számolt reális részvényérték 2,705 forint, amely jelentős többletet jelent a jelenlegi részvényárfolyamhoz képest. A papír jelenleg 40%-os diszkonttal forog a tervek megvalósítása esetén reális fundamentális értékéhez képest. Mennyi a reális ebből a 40%-ból? Következő oldal...


Mivel az elmúlt időszakban rengeteg csalódást okozó Pannonplastról van szó a diszkont jelentős része indokolt. A 40%-ból véleményünk mintegy 30-35%-t kell adni annak, hogy ezek csak tervek. A többinek a következő pár hétben el kell fogynia (mivel a cég már nem ténfereg össze-vissza, hanem konkrét tervek vannak), becslésünk szerint komoly esély van arra, hogy még közgyűlés előtt a papír az 1,750-1,900 forintos sávba kerüljön.
HR BLOGGER
hrdoktor  |  2024.04.18 06:25
Hazánkban körülbelül 3,5 millió ember küzd visszérbetegséggel, ami kezeletlenül lábszárfekélyhez, ak...
coachco  |  2024.04.16 16:42
Nekem a csend! A csendre való vágyakozás maga! [...] Bővebben!
perfekt  |  2024.04.10 14:41
Az utazási költségtérítési támogatásról a Kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi L...
laskainelli  |  2024.03.26 12:00
A házasság egy olyan szövetséget jelentene, amelynek mélysége biztonságot és figyelmet biztosít a fe...
vezetoi-coaching  |  2024.02.12 22:30
Gondoltam, ezt elmesélem már. Gyakorlatilag kétszer megnéztem…:-))) Életemben először... Ki tudja, a...
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem