A korábbi aggodalmak ellenére a cseh, szlovák és magyar olaj-derogáció június 5-i lejárata nem okozott árrobbanást a régió üzemanyagpiacán.
Számtalan olvasói kérdés érkezett a Portfolio.hu-hoz azt illetően, hogyan változik a MOL potenciális felvásárlásának esélye az állami részvényértékesítést követően. Az állam részesedése a keddi eladással 12%-ra csökkent, s a jelenleg meglévő pakettjét is feltételezhetően értékesíti még idén.
A MOL hatályos alapszabálya a Tőkepiaci törvénynél szigorúbban szabályozza az ellenséges felvásárlást:
1., Már 2%-ot meghaladó tulajdonlásnál be kell jelenteni a részesedés megszerzését. A tulajdoni hányad megállapításánál a kapcsolódó vállalkozásokat is (részvényesi csoport egésze) figyelembe kell venni. Ennek elmulasztása esetén, vagy ha bizonyítható, hogy a részvényesi csoport megállapítása félrevezető módon történt a szavazati jog felfüggeszthető.
2., Amennyiben egy befektető (vagy részvényesi csoport) a részvények 25%-át megszerzi, kötelező nyilvános felvásárlási ajánlatott tenni a 25%-os részesedés elérését megelőző 365 nap maximális tőzsdei árfolyamán. A felvásárlás akkor tekinthető sikeresnek ha a részvényes megszerezte a részvények 50%-át. A felvásárlási ajánlat megtételekor a stratégiai elképzelések ismertetése, valamint az ajánlattevő saját tevékenységének bemutatása kötelező. Az igazgatóság 10 napon belül köteles értékelni a felvásárlási ajánlatot és nyilvánosságra hozni azt.
(Mint ismeretes a Tőkepiaci törvény előírásai szerint kötelező ajánlatot 33%-os részesedés elérésénél kell adni vagy a vevő által korábban fizetett legmagasabb áron, vagy - amennyiben ez magasabb - az elmúlt 180 nap forgalommal súlyozott átlagos árfolyamán. MOL esetében ezen érték 6,412 Ft.)
Induljunk ki abból, hogy az állam részesedése 0%-ra csökken 2004 végére.
Ezen esetben egy, piacon meg nem vásárolható pakett lesz: a Slovnaft akvizíció során a menedzsment cégnek, a Slovintegrának juttatott 10%. Ezen pakett C sorozatú részvényeket tartalmaz, melyek nem forgalomképesek, s csak fokozatosan lehet konvertálni normál törzsrészvényre. Ezen ütemezésről azonban nyilvános információ nincs.
Feltételezhető, hogy a PKN-nel létre fog jönni a kereszttulajdonlást is tartalmazó stratégiai szövetség, mely 10-15%-os MOL részvénypakett lekötését jelenti.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Mindez azt eredményezi, hogy 20-25%-os pakett lesz lekötve. Felvásárlást kivitelezni érvényesen csak 50%-os részesedés megszerzésével lehet, tehát a felvásárlónak a piacon elérhető részvények 62-66%-át kell megszerezni. Nem kis feladat. Igaz nem ismert a Slovbena tulajdonában lévő csomag "felszabadulásának" időpontja.
A MOL aktuális tulajdonosi szerkezete
Védekezési pontot jelenthet, hogy 2 százalékonként kötelező bejelentési előírás van. Tehát 20% közelében a piac számára már egyértelmű lesz, hogy felvásárlás zajlik, s az elmúlt 365 nap legmagasabb árfolyamát tartalmazó előírás miatt a spekulatív befektetők biztos, hogy felhajtják az árat.
Igaz ez ellen védekezhet úgy a felvásárló, hogy nem jelenti be a 2%-os arány elérését, s ezzel együtt vállalja, hogy nem szavaz a közgyűlésen. (Lásd ÁÉB mint pénzügyi befektető magatartását; nyíltan vállalja, hogy volt amikor már megközelítette a 10%-ot, miközben bejelentést nem tett.) Elvileg tehát 25%-ig elmehet egy felvásárló bejelentés nélkül, ha nem kívánja közben gyakorolni tulajdonosi jogait, s a 25%-os mérték bejelentésével egyidőben tesz felvásárlási ajánlatot.
** ** ** ** ** ** **
A MOL nemzetgazdasági súlya miatt rövid távon nem tartjuk elképzelhetőnek, hogy egy ellenséges felvásárlás politikai visszhangok, politikai szálak megmozdulása nélkül kivitelezhető lenne.
Mindez természetesen 5-10 év távlatában (talán) megváltozhat.








