Az európai időjárási mintázat jelentős átalakulás előtt áll, ami a Kárpát-medencében is éreztetheti hatását a következő napokban.
Az utóbbi időben egyre gyakrabban szembesülnek a szegediek eltűnő fákkal a város különböző pontjain. A legutóbbi eset a Szent István téren történt, ahol egy ostorfát vágtak ki – látszólag váratlanul, ám a háttérben szomorú okok húzódtak meg.
A Szent István téri fanyesés során derült ki, hogy az egyik idős ostorfa olyan mértékben károsodott, hogy elkerülhetetlenné vált a kivágása. Makrai László, a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. ügyvezetője a Délmagyarországnak elmondta, hogy a fa gyökfőkorhadásban szenvedett, és dőlésmérő műszerrel igazoltan életveszélyes állapotban volt. A gombás eredetű fertőzés és az elmúlt két év aszálya jelentősen meggyengítette, a kivágás elkerülhetetlenné vált.
Ez az eset csak a „jéghegy csúcsa” – figyelmeztet Makrai. Az elmúlt három évben ugyanis drasztikusan megnőtt a beteg, kiszáradt vagy életveszélyessé vált fák száma Szegeden. A szakember szerint hetente tucatnyi fa esik áldozatul a klímaváltozás következményeinek. Az aszályok különösen a gyengébb tűrőképességű fafajokat érintik súlyosan – sokuk tavasszal már ki sem hajt.
Felújítás, iskolaépítés és parkrekonstrukció
A fakivágásokat nemcsak a betegségek, hanem a városfejlesztési projektek is fokozzák:
- a Gogol utca felújítása 2025 februárjában teljes fasorvesztéssel járt, a közterület modernizálása és a közlekedésbiztonság javítása érdekében.
- A Szeged-Csanádi Egyházmegye 2024-ben egy hathektáros erdőterületen kezdett iskolaépítésbe, kormányzati támogatással – a város és a lakosság tiltakozása ellenére.
- Az Attila utca parkfelújítása során is több fa kivágására került sor, lakossági felháborodást kiváltva, mivel a helyiek szerint nem kaptak kellő tájékoztatást.
A Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. nemcsak a fanyeséseket függesztette fel, hogy ne gyengítse tovább a növényállományt, hanem hamarosan hivatalosan is a lakosság segítségét kéri. Arra számítanak, hogy az emberek figyelmükkel, bejelentéseikkel és akár faörökbefogadási programokban való részvétellel segítenek a város zöldfelületeinek megóvásában.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








