20 °C Budapest

Párhuzamosan futhat a kétféle kgfb-szabályozás

Pénzcentrum
2009. július 17. 08:47

Ugyan a jogszabály elfogadásakor sokan úgy gondolták, hogy már az új feltételek szerint zajlik majd idén októberben a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampány, de ez valószínűleg nem így lesz.

Miután a tavasszal elfogadott jogszabály végrehajtási rendeletei még nem készültek el, szinte biztosra vehető, hogy a 2010-re szóló díjaikat még nem a jövő január elsején hatályba lépő új törvény, hanem az eredeti kormányrendelet alapján kell meghirdetni a biztosítóknak. Ezek szerint a tarifák meghatározásának alapja nem a gépjármű teljesítménye, hanem továbbra is a hengerűrtartalom marad. Ennél is jelentősebb tétel, hogy a díjkedvezményeket a jelenleg alkalmazott bónusz-malusz rendszer megtartása mellett hirdetik majd meg a cégek.

A biztosítók jó része nem erre számított, ezért sürgette, hogy készüljenek el mihamarabb a kiegészítő, értelmező rendelkezések. Meglepetésükre azonban a PM jogértelmezése szerint az új szabályok valóban csak január elsejétől lépnének életbe. Információk szerint a mai egyeztetésen dűlőre juthatnak a felek - a megállapodásra azért van égető szükség, mert a biztosítóknál már meg kellett volna kezdeni a jövő évi díjstruktúra kialakítását.

A biztosítók számára az is komoly gondot jelentene, ha külön kellene egy új díjstruktúrát számítaniuk a január 1. után kötött szerződésekre. Sokak szerint akkor már jobb volna 2010-ben az egész évet a ma hatályos általános feltételek mellett végigvinni - legfeljebb az új szerződésekre már az új törvény szerinti biztosítási időszakot, a szerződés megkötésétől számított egy évet - kellene megadni a kormányrendeletben szereplő naptári év helyett. Ugyancsak hatályba léphetnek a törvénynek a nem a felek szerződését szabályozó részei.

A biztosítók híreink szerint a legkomolyabb próbatételnek a kártörténeti adatok új - duplikált - nyilvántartási rendszerét tartják. Úgy vélik, e téren még nagy a szabályozási, technikai bizonytalanság, épp ezért híreink szerint azt javasolják, hogy jelenlegi bónusz-malusz rendszer átmenetileg - néhány évre - maradjon még életben a kárelőzményen alapuló tarifakedvezmények megőrzése érdekében és emellett történjen a kártörténeti adatok folyamatos gyűjtése.

NAPTÁR
Tovább
2021. szeptember 19. vasárnap
Vilhelmina
37. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?