Több ezren próbálnak évente szerencsét közvetítőként a biztosítási szektorban. Sokan közülük csatlakoznak valamelyik többes ügynök hálózathoz, vagy elkötelezik magukat egy-egy biztosító mellett. Ezek a közvetítők nagyrészt a lakossági termékeket forgalmazzák, míg a vállalati szektorok piacát az alkuszcégek "uralják". Természetesen van átfedés a lakossági és a vállalati szektor között, azonban van egy terület, amely lehetőséget ad a piacra lépésre, illetve a további növekedést is megalapozhatja.
A jelenlegi biztosításközvetítő piac, ha nagyon egyszerűsítve akarjuk áttekinteni, úgy működik, hogy az MLM rendszerben működő többes ügynökhálózatok, az egyes ügynökök és a biztosítók saját hálózatai nagyrészt a lakossági élet és vagyonbiztosítások területén tevékenykednek. Az alkuszcégek pedig jórészt a vállalati vagyonbiztosításokat értékesítik, és megjelennek a lakossági szektor nem-élet területén is.
Jelen cikkünkben a vállalati termékek piacával foglalkozunk és megvizsgáljuk, hogy mely területeken van még lehetőség a növekedésre.
A piac
A hazai vállalati szegmenst változatlanul az alulbiztosítottság jellemzi. Míg a piac egésze dübörög és még 2006-ban mintegy 20 százalékos bővülést ért el, addig a díjbevétel 15-20 százalékát adó vállalati biztosítási szegmens stagnál.
A biztosításon való spórolás azonban nem csak a kis cégek jellemzője. Leginkább a különböző vagyon és felelősségbiztosításokon takarékoskodnak a cégek, személybiztosítást pedig szinte még egyáltalán nem vásárolnak. Egyrészt a biztosítás teljes mellőzése, másrészt a az alulbiztosítottság jellemzi a piacot. Tehát mindenki vásárol valamilyen terméket, leginkább a hitelintézetek vagy az üzleti partnerek nyomására, de ezek legtöbbször részben sem fedeznek egy esetleges kárértéket.
Az alábbi néhány diagram jól mutatja, hogy a hazai alkuszcégek az elmúlt években leginkább a nem-élet területre összpontosítottak. A diagramban az Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) tagjai által közölt adatokat összevontan ábrázoltuk.
Jól látszik, hogy míg év/év alapon mindkét üzletágban dinamikus a díjbevétel növekedés a biztosítási szektorban, addig az alkuszok jutalékbevétele csak a nem élet üzletágra koncentrálódik. Még tovább árnyalja a képet, ha megvizsgáljuk élet és nem-élet területenkénti bontásban az alkuszcégek által kezelt díj nagyságát, biztosító társaságonként.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 6 százalékos THM-el, és havi 106 085 forintos törlesztővel fel lehet venni a Raiffeisen Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,42% a THM; a K&H Banknál 6,43%; az Erste Banknál 6,67%, a MagNet Banknál pedig 6,8%; míg az UniCredit Banknál 6,9%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a Sopron Bank, a Takarékbank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Mely területre érdemes tehát belépnünk?
A fenti adatok alapján a csoportos személybiztosítások területe az, amely lehetőségként tátong minden piaci szereplő előtt. A kérdés már csak az, hogy kereslet is van-e a termékek iránt?
A növekvő járulék- és adóterheknek köszönhetően, egyre több hazai vállalkozás ismeri fel a biztosításokban és az ezekre épülő cafetéria rendszerekben rejlő lehetőségeket. A biztosítók termékfejlesztései is egyre inkább ösztönzi az alkuszokat ezen konstrukciók forgalmazására, ugyanis komplett, személyre szabható csomagokat kínálnak a vállalati ügyfeleiknek, megkönnyítve ezzel az értékesítést. Ezek azok a tényezők, amelyek a piac fejlődését vetítik előre.
Emellett a személybiztosítások területén a jutalékkulcsok is magasabbak, mint vagyonbiztosítások esetén. Míg az első esetében 25-30 százalékos jutalékkulcsokról beszélhetünk (ami természetesen alatta marad a lakossági élet üzletág gyakran 100 százalék feletti kulcsainak, igaz, vállalati szegmensben a volumen is sokkal nagyobb), addig a második esetben a 15-20 százalékos jutalékkulcsok a jellemzőek.
A lehetőséget felismerve, már több nagy alkuszcég lépett és kialakították a saját személybiztosítási osztályaikat, amely már a meglévő ügyfélkörre építve értékesítenek (keresztértékesítés) cafeteria rendszereket és csoportos személybiztosítási termékeket.
Azonban ezek a cégek jellemzően a nagyvállalati és a nemzetközi szektorral foglalkoznak így a kkv-k területe továbbra nyitva áll sok alkuszcég előtt.
-
Indul a szezon! Mire figyelj, ha most vásárolsz kerti bútort?
Az XXXLutz szakértői szerint folyamatosan nő az érdeklődés a kerti termékek iránt.
- Előrejelzési „kulisszatitkokba” avat be az Országos Meteorológiai Szolgálat
- Közös üzenetet küldött Varsó és Budapest Brüsszelbe - a nap hírei
- A házigazda bukkant rá a tolvajra, akit a rendőrök keltettek
- Ennyi havi nettót várnak el a magyarok végzettség és életkor szerint
- Martin Skrtel nem játszik többé - videó
- Visszatért a "nyugdíjas" spanyol király
Sustainable World 2022
Portfolio Digital Transformation 2022
Külföldi piacra lépés 2022


