A tavaly augusztusi életbiztosítási "boom" után, ami nagyrészt a kamatadó "jótékony" hatásának volt köszönhető, az idén sem áll meg a gépezet, sőt nem is lassul. A biztosítási szektor előreláthatólag ismét új csúcsokra fog törni ebben az évben. Nézzük tehát mi lehet a fejlődés mozgatórugója!
A szektornak alapvetően az ad energiát, hogy nálunk az egy főre jutó biztosítási kiadások még jelentősen elmaradnak a nyugat-európai adatoktól. Míg hazánkban az egy főre jutó költés 270 euró volt 2005-ben, addig ez Nyugat-Európában 2000 euró. A felzárkózás azonban elkezdődött és ennek köszönhető az, hogy a fejlettebb piacok éves díjbevételének 3-4 %-os reálnövekedését, a hazai növekedés jelentősen meghaladja.
A fejlődés irányát jól mutatja, hogy tavaly nálunk is megfordult az élet és nem-élet biztosítási ág közötti sorrend, és az életbiztosítások kerültek a mezőny élére. Arról, hogy ez a folyamat a tavaly megugró egyszeri díjas állománynak volt köszönhető, vagy egy tartós trend kezdete, megoszlanak a vélemények. Az kiderül az első negyedéves adatokból, hogy év/év alapon az életbiztosítási ág 22 százalékkal nőtt, míg a nem-életbiztosítási ág 5 százalékkal. Viszont a nem élet biztosítások első negyedéves, 122 milliárd forintos díjbevétele, meghaladja az élet ág 110 milliárdos díjbevételét. A növekedés dinamikáját kifejező százalékos növekedés még jól mutatja a tavaly augusztusi megugrást. Az első negyedéves díjbevételi adatok pedig a visszarendeződést.
A piac fejlődésének másik kifejező eszköze, a piaci koncentráció. Ez a verseny élénkülésének és új szereplők belépésének köszönhetően, fokozatosan és jelentősen csökkent az elmúlt években. Ennek köszönhetően az első öt legnagyobb díjbevételű társaság piaci részesedése az elmúlt 6 évben 83,6 százalékról 69,3 százalékra esett vissza.
A fejlődés volumenét jól mutatja, hogy a PSZÁF adatai alapján, az első negyedévben a biztosítók mintegy 226,8 milliárd forint díjbevételre tettek szert. Ez 12 százalékkal szárnyalta túl a tavalyi év első negyedéves adatait. A legtöbbet az Allianz Hungária (57 milliárd) szedte össze, a céget a Generali-Providencia (33,7) és az ING (31 milliárd) követi.
A biztosító társaságok piacszerzése, illetve megtartása, ezáltal a további növekedés biztosítása, alapvetően két pillérre támaszkodik.
Az egyik ilyen pillér a költségek csökkentése. Az idei év első negyedében a szektor költségei 54,4 milliárdra rúgtak, ami egy 11 százalékos költségnövekedésnek felel meg év/év alapon. A költségek növekedésének fő mozgatórugója, növekvő értékesítések miatt, értelemszerűen a szerzési költségek. A költségmegtakarítások egyetlen járható útja az igazgatási és működési költségek lefaragása, illetve az alternatív értékesítési csatornák alkalmazása.
Az értékesítési csatornák megfelelő választása és kombinálása leginkább a kisebb piaci szereplőknek létkérdés. Ugyanis azok tudnak megfelelő piaci részesedést elérni, melyek erős ügynöki hálózattal, legyen az saját vagy külső közvetítő cég, széles disztribúciós bázissal rendelkeznek.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A "nagy" játékosok fegyvertára azonban már újabb elemmel bővült. A bankok és a biztosítók közötti együttműködés folyamatosan erősödik hazánkban. Minden pénzügyi szolgáltató megpróbál komplex megoldásokat kínálni ügyfelei számár, illetve kihasználják a partnerségben rejlő ügyfélszezési lehetőségeket. Az még persze a jövő kérdés, hogy melyik konstrukció lesz sikeresebb: egy biztosító a bankpiacon, vagy egy bank a biztosítási szektorban.
Az utolsó és még igen fontos kérdés amelyre ki kell térnünk az ágazat negyedéves adatit elemezve, az a kárráfordítások volumene, illetve a kárhányad.
Az elmúlt negyedévben a kárkifizetések összesen 23 százalékkal nőttek az elmúlt év azonos időszakához képest, ez köszönhető volt nagyrészt a unit-linked termékekből történő kifizetéseknek. A nem élet üzletág kárráfordításai év/év alapon 4 százalékkal növekedtek, ami alatta marad a biztosítási ág növekedési dinamikájának.
Ezek az adatok előre vetítik annak a lehetőségét, hogy az idén ismét visszaáll a "régi rend" és a nem-életbiztosítási ág díjbevételei felülmúlják az élet ág díjbevételeit. Természetesen ez a jövőkép felborulhat abban az esetben, ha a csökkenő lakásértékesítési trend tovább folytatódik, illetve egy újabb adóreform hatására ismét megnövekszik az életbiztosítások iránti kereslet.
Jelentős növekedést generálhat még a kombinált termékek értékesítése, mely az életbiztosítások szárnyalásának további lökést adhat. Ezek a konstrukciók egyébként elősegítik azt is, hogy az életbiztosítási ágazaton belüli egyszeri díjas termékek egyeduralma némiképp visszaszoruljon a folyamatos díjú konstrukciók javára.
Óriási bejelentést kapott rengeteg magyar autós: súlyos költség lett olcsóbb, ezt már sokan megérzik
A személyautók kötelező gépjármű-felelősségbiztosításainak átlagdíjai országosan 0,8 százalékkal csökkentek a III. negyedévben.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








