Tavaly a biztosítás piac mintegy 830 milliárd forintos díjbevétel ért el. Az életbiztosítási üzletág először előzte meg a nem életbiztosítási piacot. Az élet üzletágat tavaly is az egyszeri díjas termékek röptették a magasba.
Az elmúlt évekhez hasonlóan, 2006-ban is az egyre élesedő konkurenciaharc mellett a dinamikus, kétszámjegyű növekedés volt jellemző a hazai biztosítási piacra.
A meghatározó társaságok már nem csupán élet- és nemélet-biztosítási termékeket, hanem egyre átfogóbb pénzügyi szolgáltatásokat nyújtanak ügyfeleiknek. Az ügyfelek árérzékenysége is egyre növekszik, ezt a társaságok a szolgáltatási színvonal folyamatos emelésével igyekeztek ellensúlyozni.
Élet területen több változás is történt a szabályozásban: kisebb léptékű rendelet- illetve törvényi változások folyományaként, pl. a biztosító vizsgálja az extrém sportokra köthető biztosítások lehetőségeit (ezeket egy parlamenti rendelet kizárta a tb-ellátás alól), nagyobb léptékben az egyik legnagyobb kihívás a több-biztosítós egészségügyi modellbe való beépülés, a biztosítók részvállalása.
A 2006. szeptember 1-jén hatályba lépett Személyi jövedelemadó törvény kamatadóra vonatkozó módosítása is érintette az életbiztosításokat. Jelen helyzetben a 2006. szeptember 1-jén vagy azt követően megkötött életbiztosítások után bizonyos esetekben 20%-os kamatadót kell fizetni. Az új helyzetben még inkább hangsúly helyeződött a hosszú távú takarékoskodásra, a tíz éves, vagy annál hosszabb tartamú életbiztosítások megkötésére: ez természetesen megmutatkozott a piaci trendek alakulásában is.
A kamatadó bevezetésének kettős hatása van. Egyrészt a bevezetés előtti időszakban jelentősen megugrott az életbiztosítást kötő ügyfelek száma, másrészt a legalább 10 éves tartamú életbiztosítások és legalább 3 éves tartamú nyugdíjbiztosítások szolgáltatása továbbra is kamatadó mentes marad, így az életbiztosítás, mint hosszú távú megtakarítás tovább növelte adóelőnyét a "hagyományos" megtakarítási formákkal - például bankbetéttel, befektetési alapokkal - szemben.
Az egyik legjelentősebb változás a hagyományos biztosítások beépített (technikai) kamatának maximumát csökkentő rendelet volt, ami megemelheti a biztosítási díjakat. A technikai kamatláb csökkenése a termék versenyképességét csökkenti a unit-linked termékekkel szemben.
Az életbiztosítási piac tavaly ismét kiemelkedően fejlődött, a díjbevételek a 3. negyedéves adatok alapján majdnem 50%-kal növekedtek az egy évvel korábbihoz képest. A növekedés motorja egyértelműen a befektetési jellegű életbiztosítás volt, 90%-os növekedéssel. Ezen belül az egyszeri díjbevételek majdnem másfélszerese bővülést hoztak, a folyamatos biztosítási díjbevétel pedig 40%-kal nőtt.
A unit-linked termékek piacán az ügyféligények tekintetében kétirányú hangsúlyváltozás volt érezhető 2006 során. A megugró növekedés minden bizonnyal a szeptemberben bevezetett kamatadóval volt összefüggésben, hiszen a 2006. augusztus 31-ig megkötött befektetési életbiztosítások még teljes egészében mentesek maradtak az új közteher alól.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Egyfelől kiemelhető, hogy a befektetési lehetőségeket tekintve egyre több ügyfél keresi a garanciát tartalmazó konstrukciókat. Másfelől ugyanakkor - a biztosítási szolgáltatások oldaláról - az látszik, hogy az ügyfelek közül egyre többen választanak a befektetés mellett halál, baleset, vagy betegség esetére szóló fedezetet is.
A termék-eladás növekedése egyfelől a részvénypiacok kiemelkedő eredményeinek, illetve a csökkenő betéti kamatoknak volt köszönhető. A fellendülés másik oka az volt, hogy a unit-linked termékeknek egyre hangsúlyosabb termékfejlesztési és értékesítési potenciálja van.
Az egyszeri díjas biztosítások díjbevétele is jelentősen nőtt. Természetesen a kamatadó is növelte az egyszeri, illetve eseti befizetéseket. Az egyszeri díjfizetésű unit-linked termékeknél a megfelelő költségszerkezetnek kiemelkedő jelentősége van, hiszen a befektetésen megtermelődő hozam mellett az ügyfeleket egyre jobban foglalkoztatja az, hogy a költségek levonása után mennyi lesz a tényleges tőkenövekmény.
Egyre népszerűbbek a kombinált termékek is. Nőtt a kereslet az életbiztosítással kombinált devizaalapú jelzáloghitelek iránt is. Az elmúlt évben egyre több magánszemély igényelt életbiztosítás fedezete mellett nyújtott jelzáloghitelt.
2006-ban megtörtént az áttörés, ugyanis először, hogy az életbiztosítási piac leelőzte a nem életbiztosítási ágazatokat. Ez azt jelenti, hogy míg a hazai biztosítók életbiztosításokból 420 milliárdot kasszíroztak, addig az összes többi biztosítási változatból - lakás-, gépjármű-, vagyon-, betegség- és balesetbiztosítás - csak 410 milliárd forintos díjbevételre tettek szert.
A biztosítási piac átrendeződése módosította a társaságok közti erősorrendet is.. Az átrendeződés miatt az OTP-Garancia tavaly már több mint négymilliárdos különbséggel előzte meg az Aegont - az elmúlt években a kettejük közti különbség néhány tízmillió forintos volt csupán. Az életbiztosítói piacot vezető ING-t már az OTP-Garancia követi 46 milliárddal, a harmadik helyen pedig a Generali-Providencia áll 42,5 milliárd forinttal.
Óriási bejelentést kapott rengeteg magyar autós: súlyos költség lett olcsóbb, ezt már sokan megérzik
A személyautók kötelező gépjármű-felelősségbiztosításainak átlagdíjai országosan 0,8 százalékkal csökkentek a III. negyedévben.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








