10 °C Budapest
Agyad elszáll Musk új csodafegyverétől: teszten a 600 lóerős szörny, amivel leverné a kínaiakat

Agyad elszáll Musk új csodafegyverétől: teszten a 600 lóerős szörny, amivel leverné a kínaiakat

2024. szeptember 21. 13:02

Magyarországra is megérkezett a frissített Tesla Model 3 Performance-változata, alaposan leteszteltük a több mint 600 lóerős kocsit, ami 3 másodperc körül futja a 0-100-at. Az Insane-módban egyszerre térdel a melledre, és loccsantja ki az agyad, miközben adrenalint könnyezel. Ugyanakkor van, amit nem kellett volna kukázni a régi koncepcióból: az újfajta kormány sokakat eltántoríthat a vásárlástól.

Megérkezett a Tesla új csúcsmodellje Magyarországra, a Pénzcentrum elsők között próbálhatta ki mit is küld harcba Elon Musk a kínai offenzíva ellen: a Model 3 már korábban átesett egy erőteljes ráncfelvarráson, most pedig megérkezett a típus csúcsa, a Performance kivitel is. Az új, Highland névre keresztelt változat sportosabb, csíkszemű első fényszórókat kapott, a hátsó lámpái is dizájnosabbak lettek.

A most megjelent Performance változat hasmagassága alacsonyabb az egyszerű hátsókerekes, illetve a long range változatnál, egészen pontosan 1 centiméterrel - ami kevésnek tűnhet, de a hétköznapi használatot nagyon parázóssá teszi a fekvőrendőröknél, padkák mentén. Csak a kétmotoros Performance verzió kapott ezek felül még új lökhárítókat és 20 colos felniket, valamint a karbon hátsó kis légterelő emlékeztet még arra, hogy a legerősebb Model 3-ban ülünk. Meg persze a térugrást szimbolizáló kis plakett, ami a Star Warsból vagy az Űrgolyhókból lehet ismerős sokaknak - nem ugyanolyan, mint ami az 1000+ lóerős Model S Plaid-en van.

A kocsi 3,1 másodperce alatt gyorsul fel 0-ról 100 kilométer per órára, a teljesítménye a forgalmi szerint 461 kW, ami majdnem 620 lóerőnek felel meg és a nyomaték is 600+ Nm. Így nem nehéz kitalálni, hogy az Insane menetmódban leviszi a hajad, a gyomrod pedig a torkodban landol azalatt a pár másodperc alatt, ameddig 130-150-re gyorsít. Adrenalint könnyezel, miközben az agyad ki akar törni a koponyádból, melled pedig nyomja a néma sokk. Nem viccel, nagyon kell tisztelni.

A végsebesség 261 kilométer per óra. A kormányzás három különböző fokozatban állítható, és a közepes beállítás bizonyult számunkra a legmegfelelőbbnek. Ugyanakkor mindhárom üzemmód meglehetősen kevés valódi visszajelzést ad az útfelületről. A felfüggesztés jelentősen javult az előző modellhez képest.

Nagyjából hasonló véleményel vagyok róla, amit a Plaid-nél is hangoztattam:

Az Európába szánt változatban az LG akkupakkja van, ami 78 kWh kapacitású, papíron 528 kilométeres hatótávit ígérnek a kocsinak, de ez a valóságban inkább 420-440, ha Chikk-módban használjuk, és nem állatkodunk. Az autópályázást is be lehet vállalni vele, akkor nagyjából 20-21 kWh-t evett 100 kilométeren, azaz olyan 370-390 kilométert tud így megtenni.

A Superchargeren, ha a csillagok jól állnak és a széljárás is kedvező, akkor maximálisan 250 kW-tal tud tölteni, a teszt alatt a legmagasabb látott érték 230 kW volt, ez is elég impozáns, ráadásul egészen sokáig képes tartani a 100 kW feletti sebességet. A Tesla szupertöltőjén 20 százalék körüli értékről 80-ra nagyjából 25-30 perc alatt feltölthető.

Belül sokkal jobb lett, kivéve...

A beltér is radikális változásokon ment át, ugyan megmaradt a puritánság, de például az állítható színű hangulatvilágítás sokat dobott a beltéren, az új sportülések (amiket lehet fűteni és szellőztetni) jól tartanak, még a tempósabb kanyarokban sem esel ki a székből.

Viszont... Itt is bevezették a Model S-ből és X-ből ismert megoldást: azaz eltűnt az összes bajuszkapcsoló. A kormányról, gombbal kell vezérelni az indexet, az ablakmosót, de szerencsére a duda visszakerült a hagyományos helyére. Viszont még így is rettenetesen körülményes és nehézkes megszokni az index használatát: oké, felső gomb jobbra, alsó balra, de egy körforgalomban ez nem ilyen egyértelmű... Le kell nézni, és gondolkodni, hogy melyik gombot is kell megnyomni.

JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 307 398 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 094 forintos törlesztővel az Erste Bank nyújtja (THM 10,83%), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 70 482 forintos törlesztőt (THM 10,61%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A sebességváltó (azaz irányváltó) kar is eltűnt, helyette a képernyőn kell megmondani, előre vagy hátra akarunk menni - illetve parkoláskor a kocsi igyekszik kitalálni, merre is akarunk elindulni, ez a legtöbbször sikerült is neki. A P-R-N-D-gombokat vészhelyzet esetére eldugták a visszapillantó tükör töve elé, ha esetleg valami gáz lenne a nagy kijelzővel. Az autó zajszigetelése sokat javult, de a nagy kerekek gördülési zaja így is eléggé hallható egy bizonyos tempó felett.

A technika minimálisan változott az előző Model 3-hoz képest: jobbak lettek a kamerák, a hangrendszer, valamint a középső kijelző kávája is szinte eltűnt. Emellett a hátsó üléssorba is megérkezett a kijelző, amin az ott utazók tudnak YouTube-ozni, játszani, vezérelni a fűtést és a többi. A beltér ugyanakkora, így a helykínálat is hasonlóan korrekt, mint az előző verzióban. A csomagtér 594 literes, viszont még mindig nem nyílik fel a teljes hátsó szélvédő, így a bejárata elég szűkös. Ha valaki nagyobb, családi kocsira vadászik, annak érdemes lehet megvárni a Model Y hasonló ráncfelvarrását, ami elvileg még 2024-ben megérkezik.

A szoftverrel továbbra sincsen semmi kivetnivaló, a térkép Google Maps alapú, kiválóan megtervezi a szükséges töltéseket is, ha hosszabb útra megyünk, viszont gyárilag a szoftver nem támogatja sem az Android Autót, sem az Apple CarPlay-t, maximum zenét tudunk a telefonunkról játszani, illetve kihangosítani azt Bluetoot-on. Töltés közben lehet netezni, illetve rengeteg játékot is kínál a Tesla, ahogyan több streaming-szolgáltató kínálatából is lehet válogatni.

Ennyibe kerül, ők az ellenfelek

Jelenleg a ráncfelvarrott Model 3 legkevesebb 17,6 millió forintba kerül a hivatalos konfigurátor szerint, az általunk tesztelt Performance változat alapára kicsit kevesebb mint 23 millió forint. A tesztkocsi Ultra Red fényezéséért még plusz 780 ezer forintot kell fizetni, 2 860 000 forintért pedig feloldható a teljes önvezetést. Így jön ki a 26,6 millió forintos árcédula.

Ugyan a Hyundai Ioniq 5N nagyobb dirr-durrt és cirkuszt csinál, de az majdnem 30 millió forintba kerül. 2025 elején érkezik az Ioniq 6N, annak az ára még nem ismert. Az i4-es BMW is nagyjából ennyiről indul. Egyetlen komolyabb hazai vetélytársa a BYD Seal, amelynek a fullextrás változata sem kerül többe 20 millió forintnál.

 A képeket Gosztola Judit készítette

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

NAPTÁR
Tovább
2025. május 8. csütörtök
Mihály
19. hét
Május 8.
Fagylalt nap
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2025. május 7. 21:10