Európa-szerte a fuvarozási és logisztikai ágazatban nem csupán a kamionsofőr-hiány okoz gondot, hanem a szakképzett járművezetők utánpótlása is.

Az ADAC legfrissebb lerobbanási statisztikája szerint a fiatal elektromos autók megbízhatóbbnak bizonyulnak, mint a hagyományos belső égésű motorral hajtott járművek. A legtöbb meghibásodást továbbra is a 12 voltos indítóakkumulátor okozza, függetlenül a hajtástípustól. A statisztika meglepetése: a korábban megbízhatóságáról ismert Toyota több modellje is gyenge eredményt ért el.
Ahogy egyre több elektromos autó kerül az utakra, úgy nő az e-autókhoz köthető meghibásodások száma is: 2024-ben 43 678 alkalommal hívták az ADAC-ot segítségért az e-autó-tulajdonosok, ami 46%-os növekedést jelent 2023-hoz képest - ismertették a statisztikáikat. A Német Autóklub szerint ez az emelkedés nem ad okot aggodalomra, teljesen természetes jelenség, hiszen összességében az elektromos járművek száma nő - és ezzel párhuzamosan nagyobb is a merítés a legfrissebb lerobbanási statisztikák kiértékelésénél.
Emellett megjegyzik, hogy az értékelési időszak is kibővült: két éve még csak a 2020-ban forgalomba helyezett járműveket lehetett összehasonlítani. Tavaly bekerültek a 2021-es első forgalomba helyezésű modellek is, idén pedig már a 2022-es modellek is szerepelnek. Így most először három évjárat is
A lerobbanások fő oka: indítóakkumulátor
Évek óta a legtöbb problémát az indítóakkumulátor okozza: például 2015-ben a lerobbanások 35,7%-a a 12 voltos akkuhoz volt köthető. A koronavírus-járvány csúcsán, 2020-ban ez az arány 46,3%-ra ugrott, mivel az autókat ritkán vagy egyáltalán nem használták, azaz az akksik is gyakrabban merültek le. A szervezet szerint a 2024-es adatokat vizsgálva a lerobbanások 44,9%-át még mindig az akkumulátor okozta.
A második leggyakoribb ok a motorral vagy a motorvezérléssel kapcsolatos problémák (22,1%). Belső égésű motoroknál ez az injektor és a gyújtás, e-autóknál a nagyfeszültségű rendszer. Jóval kisebb arányban következnek a generátor, az indítómotor, az elektromos hálózat vagy a világítás hibái (10,6%), majd a gumiabroncs (8,8%) és a zárak hibái (6,9%).
A lerobbanási statisztikában összesen 159 modellsorozatot értékeltek, körülbelül 20 autómárkától. A vizsgálat alapját a 2024-es évben bekövetkezett összes lerobbanás képezte, amelyek két–kilenc éves járműveket érintettek (tehát 2015–2022-es első forgalomba helyezésűeket). Ahhoz, hogy egy modellsorozat statisztikai értékelésre alkalmas legyen, legalább 7000 regisztrációval kell rendelkeznie két éven belül. Ha ez a feltétel teljesül, akkor minden évjáratot értékelnek, amely legalább 5000 példányban forgalomba került.
A kevesebb regisztrációval rendelkező modellek alapvetően nem szerepelnek a statisztikában. A nyilvánvalóan önhibás okokat, például az üres üzemanyagtartályt sem számítják be a modellspecifikus lerobbanások közé, mivel ezek nem az autó hibájából adódnak. Az összegzés szerint a megbízható modellcsaládok választéka minden kategóriában továbbra is jó. Az alacsony meghibásodási arány nem minden esetben jár magas vételárral. Csak a felső-középkategóriában válik szűkössé azon márkák köre, amelyek következetesen legalább jó értékeket érnek el. Minden évben kiemelkedően teljesít (ismét) az Audi A4 és a BMW X3. Tavaly ez még a BMW 1-es és 3-as sorozatára is igaz volt, melyek azonban 2019-es első forgalomba helyezésük alapján „csak” a jó, de nem a nagyon jó kategóriába kerültek.
A Hyundai most először szolgál különösen meghibásodásra hajlamos modellekkel: az i10 (2018) és az i20 (2014) került ebbe a kategóriába.
A Toyota szokatlanul gyenge teljesítménye
Feltűnően rosszul szerepelnek a Toyota modelljei immár második éve - ez alól az Aygo kivétel, az a legjobbak között van. Ez szinte minden évjáratot érint a Toyota C-HR és RAV4 esetében, a Yaris és Yaris Cross modelleknél pedig a fiatalabb évjáratok problémásak. Ezek a magas lerobbanási arányok meglepők, hiszen a Toyota korábban joggal vívta ki a megbízhatóság hírnevét.
A márka elmondása szerint ezeknél a modelleknél indítóakkumulátor-problémák jelentkeztek. Az akkumulátor nem tudta felvenni a szükséges töltőáramot. Az érintett járművekben sokszor már erősebb akkumulátorra cserélték – ingyenesen a gyári garancia keretében, vagy egyéni méltányossági alapon. Az új járműveket már nem szerelik a problémás akkumulátorral. A cég közleményt is küldött a németeknek a problémákról:
„A Toyota átfogóan kivizsgálta a 12 voltos akkumulátorok problémáját. Ennek keretében optimalizáltuk a gyártástól az autóátadásig tartó teljes folyamatot. Így biztosítjuk, hogy járműveink feltöltött és működőképes akkumulátorral kerüljenek átadásra.
A Yaris és Yaris Cross modellek esetében 2024 februárjában új, megnövelt töltőkapacitású akkumulátort vezettünk be szervizintézkedésként. Ez különösen a rövid távú használat esetén biztosítja az elegendő töltést. Ez a nagyobb teljesítményű akkumulátor 2024. november 24. óta gyártásban van, és beépítésre kerül mindkét modellben. Ezenkívül a MyToyota alkalmazás Connected Service funkciójába integráltunk egy akkumulátorfigyelőt is. Az applikáció tájékoztatja az ügyfeleket az akkumulátor töltöttségi állapotáról.”
Ezek a legmegbízhatóbb használt autók
Az ADAC kategóriánként összegezte a statisztikákat. Ez alapján kiderült, hogy a miniautók között a Suzuki Ignis folyamatos teljesítményével és megbízhatóságával az élre tört. A Toyota Aygo is továbbra is megbízhatónak számít. A VW up! 2016-os gyártási évtől kezdődően szintén rendkívül megbízható. Ugyanakkor negatív példák is akadnak: a Smart forfour és fortwo továbbra is hírhedten meghibásodásra hajlamos, legalábbis a belső égésű motorral szerelt változatok esetén. A 2020-as első forgalomba helyezési évtől kezdődően szinte kizárólag elektromos változatokat adtak el, ezek meghibásodási mutatói lényegesen jobbak a korábbi évekhez képest.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A megbízható kisautók között a BMW i3 továbbra is erős szereplő. Ezen kívül számos más modell is átlagon felüli megbízhatóságot mutat, például: Audi A1, MINI, Suzuki Vitara, Mazda 2, Dacia Sandero, Peugeot 2008, Seat Ibiza, Skoda Fabia és VW Polo. Ugyanakkor negatív példák is akadnak: a Renault Clio és a Toyota Yaris rendre magas meghibásodási mutatókkal küzdenek. Népszerűségük ellenére nem tudják felvenni a versenyt a többi kisautóval megbízhatóság terén.
Az alsó-középkategóriában számos olyan modell található, amelyek alacsony meghibásodási arányt mutatnak. A BMW az élen áll, őt követi az Audi és a VW, összességében nagyon alacsony mutatókkal. A Seat és a Skoda szintén jól teljesít. A Mercedes A- és B-osztálya szintén megbízhatónak bizonyul, ugyanakkor a Citan modellnél minden korosztályban problémák jelentkeznek. A Mazda CX-5, a Mitsubishi ASX és a Volvo XC 40 szintén kiemelkednek megbízhatóságukkal. Ezzel szemben több középkategóriás modell mutat negatív tendenciát: a Toyota C-HR a sereghajtó a nagyon magas meghibásodási arányaival. A Dacia-, Renault-, Peugeot- és Ford-modellek különösen idősebb járműveknél szerepelnek rosszul. A Nissan Qashqai és a Ford Kuga minden évjáratban magas meghibásodási aránnyal küzd.
A középkategóriában a pozitív példák között továbbra is az Audi és a BMW vezeti a listát, őket a Mercedes követi, bár megbízhatóságuk nem éri el előbbiek szintjét. A Volvo XC60 és a VW Passat szintén megbízhatóak. A statisztikában most először szerepel a VW ID.4, és azonnal nagyon megbízhatónak minősült. A negatív oldalon a Toyota RAV4 a legrosszabb a kategóriájában magas meghibásodási értékeivel. Ezen kívül a családi autók, mint a Ford Mondeo és S-Max, az Opel Insignia, a VW Sharan és a Seat Alhambra is meghibásodásra hajlamosak.
A felső-középkategóriában továbbra is az Audi és a BMW modellek dominálnak a megbízhatósági listák élén. A Mercedes esetében az idősebb E-osztály jól ismert problémái továbbra is fennállnak, míg a VW és a Skoda megbízható alternatívát kínál. Negatív példák ebben a kategóriában az Opel Vivaro és Zafira (Life), valamint a Renault Trafic. Ezeknél a modelleknél fokozott meghibásodási arány és megbízhatósági problémák figyelhetők meg, amelyek megkülönböztetik őket másoktól a kategóriában.
Összehasonlítás: e-autó kontra belső égésű
Gyakrabban robbannak le az elektromos autók, mint a hagyományosak? Nos, mint kiderült, a fiatal e-autók kevesebb lerobbanást produkáltak, mint azonos korú benzines vagy dízel társaik. Tavaly még csak a 2020-as és 2021-es első forgalomba helyezésűeket lehetett összevetni. Idén azonban már a 2022-esek is bekerültek az értékelésbe. Megjegyzik, az összehasonlítás egyik korlátja, hogy Németországban az autók átlagéletkora 10 év, míg az elektromos járművek zöme még nagyon fiatal. Márpedig az idősebb járművek hajlamosabbak a hibákra – így a teljes állomány összehasonlítása nem lenne korrekt.
2024-ben 1000 négyéves belső égésű autóra 12,9 lerobbanás jutott, míg ugyanez az arány az e-autóknál csak 8,5 volt. A 2–4 éves autók csoportját tekintve: belső égésűeknél 9,4, e-autóknál csupán 3,8 lerobbanás jutott ezer járműre.
A csökkenő lerobbanási arány az e-autóknál azzal magyarázható, hogy a kezdeti hibák jelentős részét már kiküszöbölték a gyártók. Kiderült, a 2020–2022-es évjáratok alapján az indítóakkumulátor függetlenül a hajtástól a fő meghibásodási ok. E-autóknál a lerobbanások 50%-a, míg belső égésűeknél 45%-a köthető hozzá.
Az e-autóknál gyakoriak a fedélzeti elektronika hibái – ennek oka, hogy a 12 voltos akkumulátor érzékeny a lemerülésre, amit a gyártók alábecsültek. A felhasználók ugyanis gyakran „felébresztik” autóikat az applikáción keresztül – ez pedig lemeríti az akkumulátort.
A „motor, motorvezérlés” kategóriában 1000 járművet vizsgálva a belső égésű gyakrabban hibásodik meg, mint egy e-autó. Ez az e-hajtás egyszerűbb felépítésének köszönhető: míg a belső égésű motor több száz alkatrészből áll (dugattyúk, szelepek, turbók), az e-motor gyakran csak egy mozgó részből – a rotorból – áll. Kevesebb alkatrész = kevesebb hibalehetőség. Ráadásul az e-autók nem igényelnek motorolajat, ami szennyeződve károsíthatná a motort, és kevésbé termelnek hőt, mint a forrón működő belső égésűek. A zárakkal kapcsolatos hibák gyakoribbak a hagyományos autóknál. Az e-autók gyakran applikáción vagy a gyártón keresztül nyithatók, így ha például bent marad a kulcs, nem feltétlenül kell segítség.
A legfrissebb adatok alátámasztják: az elektromos autók megbízhatóbbak, mint a hagyományosak – legalábbis a fiatalabb modellek esetében. Az alacsony hibaarányt idősebb modellek is produkálhatják – különösen a BMW és Audi modelljei, de a VW-csoport többi tagjánál is megfigyelhető ez a tendencia.

Sokkoló áremelés a magyar kutakon: rengetegen tehetik le az autót, ez már a lélektani határt súrolja
Szombattól újra jelentős mértékben emelkednek az üzemanyagárak az iráni–izraeli konfliktus hatására.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.


