0 °C Budapest
Simán kinyírhat, de megköszönnéd neki: elsőként tesztelhettük az 1020 lóerős Tesla Model S Plaid-et

Simán kinyírhat, de megköszönnéd neki: elsőként tesztelhettük az 1020 lóerős Tesla Model S Plaid-et

2023. január 24. 12:57

Elsőként a Pénzcentrum kapta meg Magyarországon a hivatalos Tesla márkakereskedés Model S Plaid tesztautóját - konkrétan előttünk tettek rá rendszámot. Miután a 63 milliós kocsin beállítottuk, hogy szellentve dudáljon és indexeljen - ki ne ezzel kezdené! -, nekivágtunk a "bejáratós" kilométereknek. Mint kiderült, az autó még annál is erősebb, mint amilyennek elképzeltük: az 1020 lóerő nem viccel, jelenleg ez a leggyorsabb sorozatban gyártott kocsi. A szemeden folyik ki az adrenalin, a padlógáz után zihálva vihogsz még percekig, de baromira észnél kell lenni. A 2,1 másodperces 0-100-at alázattal kell kezelni, mert könnyen közelebbi kapcsolatba kerülhetsz a villanyoszloppal. Hogy vennénk-e? A cikk végén kiderül!

Magyarországon elsőként kaphattuk meg hivatalosan a Teslától a legújabb Model S Plaidet egy rövid tesztre, mondjuk, másnak előttünk sok más esélye nem lett volna vezetni a pirosra fényezett tesztautót. És ez nem vicc.

Alapból bennem volt a zabszem, hogy mire számítsak. Hiszen mégiscsak egy 63 milliós kocsiról van szó, ami nem mellesleg jelenleg a világ leggyorsabb sorozatgyártású személyautója, a kormánya is eléggé szokatlan - de erről majd később. A dolgot tovább tetézte, hogy konkrétan előttem pattintották rá a rendszámot a Váci úti szalon parkolójában, több helyen még rajta volt a védőfólia, benne tízenvalahány kilométer. Rövid eligazítás, az első beállítások, és indulhatunk - nem mondom, hogy nyugodtan telt a "beszoktatós" első pár kilométer a 16 éves Focusból átülve.

Tényleg letépi a fejed? Igen, tényleg!

De a Plaid hamar megmutatta, nem kell tőle félni: Chill-módban pontosan úgy viselkedik, mint bármelyik elektromos autó, jelentősen visszafogja a három villanymotor teljesítményét - összességében 1020 lóerő a teljesítménye, és ugyanennyi Nm a nyomatéka, leírni is döbbenetes. Még mielőtt belemennénk a többi részletbe, megválaszolom a legtöbb olvasót foglalkoztató kérdést:

igen, ha Plaid-módba kapcsolsz, akkor baromi gyors. Volt már dolgom erős autókkal, de ez más, félelmetesen más.

Téli gumin, hidegben is simán hozza 2,5 másodperc alatt a 0-100-at. Magyarul, ha elrúgod neki, akkor olyan, mintha valaki teljes erővel mellbe talpalna. A "kilövés" módot az időjárási körülmények miatt csak egyszer próbáltam ki Ez egy többperces procedúra, a kocsi előmelegíti az akksit a legjobb teljesítmény érdekében, az orrát a légrugókkal leengedi az ideális légellenállás végett.

És bumm, 100-on vagyunk, kicsit több, mint 2 másodperc alatt, mintha zsinóron húznák. Irreális, és mégis létezik.

Még a legkeményebb arcokból is képes riadt, kiabáló óvodást változtatni, a szíved percekig ki akar ugrani a G-erőtől és a mellbevágó gorsulástól. A szemeden folyik ki az adrenalin, a padlógáz után zihálva vihogsz még percekig, de baromira észnél kell lenni: hiába bolondbiztos az elektronika, van rengeteg radar, érzékelő, könnyen közelebbi kapcsolatba kerül a villanyoszloppal. És hiába minden technika, a többi közlekedő hibáját nem lehet kivédeni.

Felvállalom a talán népszerűtlen véleményemet:

Nem szabadna csak úgy, bárki kezébe odaadni. Ezzel szemben most az van, hogy megrendeled a neten, 3-5 hónap múlva meghozzák, leperkálod az árát és hajrá. Nagyon erősen javaslom, hogy mielőtt mondjuk egy lottónyertes beleülne, menjen el vezetéstechnikai tréningre, valami erős kocsival.

Nagyon Yoke a programok

A másik nagy félelmem, a Yoke néven emlegetett, félbefűrészelt, szögletes kormány sem volt olyan vészes, mint amennyire gondoltam, pár perc alatt hozzá lehet szokni a közúti közlekedéshez. Sokan mondják, hogy parkolni milyen nehéz vele, de ha ráérez az ember a technikára (nekem 3-4 alkalom után sikerült), akkor az sem jelent komoly akadályt - főleg, ha az automata parkolást is használjuk, akkor tökmindegy mert az autó leparkolja magát. Hosszú úton pedig bekapcsolod az Autopilotot, aztán csókolom, az a pályán úgyis perfektül viszi a kocsit.

A Tesla immár száműzött midnen bajuszkapcsolót: a kormányról, gombbal kell vezérelni az indexet, az ablakmosót, a dudát. Viszint gondoltak rá, hogy a rendszer hülyebiztos legyen, legalábbis 10-ből 9-szer én nem nyomtam be véletlenül a dudát vagy az indexet kanyarodás, fogásváltás közben: ugyanis nem csak hozzáérni kell a felületekhez, hanem kicsit be is nyomni.

Vélhetően hallgattak az ügyfélvisszajelzésekre, hiszen immár lehet rendelni "normál" kormánnyal is. Felárat sem kérnek érte. Igaz, a hagyományos kormánykerék betakarhat a sofőr előtti kijelzőbe, de hozzá kell tenni, hogy a Yoke-kormány pedig a nagy kijelző bal alső részébe lóg bele a sofőr szemszögéből kényelmetlenül. Mindenki döntse el, mi a fontos neki, ha egy ilyen autó vásárlásán gondolkodik.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Óránként benyeli egy családi ház havi áramfogyasztását

Természetesen az új Model S Plaid már kompatibilis a Tesla V3-as Superchargereivel - ezekből egyre több van itthon is -, így pedig csúcsteljesítménnyel óránként, ideális körülmények között 250 kWh-val tud tölteni. Persze, nem végig tartja a teljesítményt, ahogy telik a nettó 95 kWh-s akkupakk, úgy fogja hátrébb az agarakat, hogy azért kímélje is magát. De így is 10-ről 90+ százalékra nagyjából 35-40 perc alatt feltöltötte magát. És ez még nem is a plafon volt, a legnagyobb sebesség, amit ki tudtam nyerni a fóti Auchannál található töltőn 220 kWh-volt, 80 százalék felett már csak 50-el töltött.

És nem feltétlenül csak azért ekkora az érdeklődés, mert valamilyen oknál fogva még mindig nem kell fizetni egy forintot sem a Tesla-töltőkön. Sokan út közben ugranak be, hogy a lehető leggyorsabban tudjanak értelmezhető mennyiségű kilométert az autóba pakolni. Na, ők foghatják a legjobban a fejüket, amikor beállnak a sor végére. Márpedig Fóton még akkor is gyakori a teltház, ha 12 oszlop üzemel.

A fogyasztás 20-21 kWh/100km környékén alakult a több mint 700 megtett kilométeren, téli gumin, hűvös időben, vegyesen pályán, főúton, városban haladva. És a rövid összeszokás után azért nem mindig gazdaságosan (ám mindig szabályosan) közlekedtem, fázni sem fáztam. Így 450-475 kilométer közöttre jön ki a hatótávolság, ami nyáron nyilván jobb, vagy ha óvatosabban közlekedik vele az ember. Erre már mondhatjuk, hogy többé-kevésbé alternatívát jelent a hagyományos autók helyett.

Mindenki csináljon ilyen szoftvert

Az autó belterében az elődmodellhez képest kevés, ám annál lényegesebb változás történt. A kormányt már kitárgyaltuk, azon kívül a központi óriáskijelző immár fektetve van (és három irányba lehet állítani, merre nézzen). És a hátsó üléssor is kapott egy kicsi kijelzőt, amiről mindent lehet vezérelni, na, meg tartalmat fogyasztani.

YouTube, Netflix, Twitch - ha kérdezik, minden van, és hamarosan jön a Disney+ is. Töltés közben netezni is lehet, vagy a temérdek játékkal szórakoztatni magunkat - Steam is került már a rendszerbe, úgyhogy onnan is lehet játszani, kontrollert is csatlakoztathatunk a kocsihoz. Az autóversenyzős játékkal azért óvatosan, poén, hogy kormányról lehet vezérelni, de nagyon tudja darálni egyhelyben állva a gumit.

Na, meg a többi elmebeteg funkció... Dudaként fingást, trombitaszót, tapsot és még számtalan opciót beállíthatunk, de akár a kocsiban ülőket is kihangosíthatjuk az utcára, hangtorzítóval. Az "Emission" menüpont alatt pedig a fingópárna mellett az indexhangot is szellentésre cserélhetjük, ha úgy tartja kedvünk. Miért ne tartaná?

Mindenesetre az autó szoftvere pontosan azt adja, amiről a Tesla híres, a rendszer fluid, nem akad, a térkép a Google Mapset használja. Az óriási kijelzőn vígan lehet pakolgatni az alkalmazásokat, meg se rezzen tőle. A grafikus élményért az AMD Ryzen processzor felel, ami bivalyerős. Sok újdonságot a vezetéstámogató rendszer sem tartogat: ugyanolyan királyul működik, mint eddig minden Teslán.

A beltér minőségére korábban sok panasz volt, de most szerintem nagyot ugrott ebben a tekintetben is a Tesla. Mi fehér bőrrel kaptuk a kocsit, ami amúgy nagyon szép, de vásárlás előtt azért gondoljuk meg kétszer, mert cserébe elég hamar koszolódik, főleg a farmer tudja csúnyán befogni. Az ülések természetesen elektromosan vezérelhetőek, fűthetőek, ámde nem hűthetőek - de valami azt súgja, hogy utólag majd lehet aktiváltatni a funkciót. Ahogy egyébként a LED-matrix fényszóróknak is megvan már a harveres része, ha leprogramozzák a kocsira, akkor egy frissítés után majd elérhető is lesz.

A Model S Plaid alapára jelenleg 58 203 900 forint. Ahogy megszoktuk a Teslától a kinézeten kívül sok mást nem lehet állítani. A tesztautónk az alábbi tételeket tartalmazta:

  • Red multi coat fényezés - 1,3 millió forint
  • Fehér belső - 1 millió 14 ezer forint
  • Teljes önvezető képesség 2 millió 860 ezer forint.
  • 2 millió 150 ezer forintért vehettek volna még rá 21"-os felnit, de ezen "csak" a kisebbik, szériatartozék 19"-os volt.

Összességében nem tudom, hogy venném-e mondjuk Lexus, BMW, Mercedes, vagy Audi helyett, de az biztos, hogy Elon Musk nagyot robbantott a Plaid-del. Azaz javarészben a mögötte álló mérnökcsapat, akik meg is valósítják az őrült ötleteit. Akinek van hirtelen 60+ millió forintja kocsira, annak már úgysem én fogom megmondani, milyen autót vegyen. Mindenesetre a helyében előkelő helyre tenném a listámon.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Ősi magyar hagyományokhoz nyúlhatnak vissza vidéken: ezzel felvehetik a kesztyűt a klímakrízissel

A legeltetés szó hallatán mindenkinek többnyire az alföldi legeltetés, a puszta, a Hortobágy jut eszébe, nem pedig a Balaton, vagy az erdős-fás-dombos vidékek.

Jártál már homoktövis szüreten? Most megteheted! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

NAPTÁR
Tovább
2024. november 12. kedd
Jónás, Renátó
46. hét
Ajánlatunk
  • A régi konvektor új élete - a gázkonvektor korszerűsítése fillérekből (x)

    Magyarországon százezres nagyságrendben üzemel gázkonvektor az otthonokban. Ezek többsége több mint 30 éves, mechanikus szerkezet, amely korlátozottan szabályozható, így gyakran alul- vagy túlfűt. A jó hír, hogy van egy kifejezetten olcsó megoldás a régi konvektor korszerűsítésére, amellyel a szerkezet szabályozhatóbb, így energia- és költséghatékonyabb lesz.

KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?