19 °C Budapest
Debrecen, 2021. március 9.Fokozott közúti ellenõrzés az egyik helyszínen Berettyóújfaluban a Népliget utcában 2021. március 9-én. Az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata (ROADPOL) Seatbelt elnevezésû programjához csatlakozva az úgynevezett passzív biztonsági eszközök használatát figyelik országszerte a rendõrök. Az egyhetes akcióban elsõsorban a biztonsági öv, a gyermekbiztonsági rendszer, valamint segédmotorosoknál és motorkerékpárosoknál a bukósisak használatát ellenõrzik.MTI/Czeglédi Zsolt

Majdnem 10 ezer magyar autóson kattant a bilincs: kevesen tudják, de ez ma már bűncselekmény

2024. augusztus 27. 05:29

2024 első hét hónapjában már 1910 olyan sofőrrel szemben intézkedtek a rendőrök, aki eltiltás hatálya alatt vezetett. 2021. májusában lépett életbe a Büntetőtörvénykönyv azon módosítása, amely jócskán szigorította az eltiltás hatálya alatti járművezetés szankcióját - ma már konkrétan bűncselekménynek számít. Az ORFK-tól megtudtuk azt is, hogy 2024. I. félévében 5816 fővel szemben alkalmaztak a szabálysértési hatóságok járművezetéstől való eltiltás intézkedést, tavaly egész évben összesen volt 9700 jogsielvétel.

2024 első hét hónapjában már 1910 olyan sofőrrel szemben intézkedtek a rendőrök, aki eltiltás hatálya alatt vezetett - tudta meg a Pénzcentrum az Országos Rendőr-főkapitányságtól.

Mint közölték, a rendőri eljárásban regisztrált járművezetés az eltiltás hatálya alatt bűncselekmények száma a rendőrség vonatkozó statisztikai adatbázisa, az Egységes Nyomozó Hatósági és Ügyészségi Bűnügyi Statisztika (a továbbiakban: ENyÜBS) adatai alapján az elmúlt években, országos viszonylatban a következőképpen alakultak:

  • 2021-ben: 1216,
  • 2022-ben: 3188,
  • 2023-ban: 3391,
  • 2024. I-VII.: 1910 esetet regisztráltak.

Tehát a szigorítás érvénybe lépése óta összességében 9705 sofőrrel szemben intézkedtek a szabályok megsértése miatt. Ugyanakkor kiemelték: az adatok az ENyÜBS rendszeréből származnak, amely úgynevezett követő statisztika, azaz minden esetben a már lezárt eljárások számáról ad tájékoztatást. Az adatbázis tehát nem az elkövetési idő, hanem a statisztikában való rögzítés időpontja szerint tartalmazza a bűncselekményeket. Hozzátették: a 2024. évre vonatkozó adatok tájékoztató jellegűek.

Ismert, 2021. májusában lépett életbe a Büntetőtörvénykönyv azon módosítása (a 239./B paragrafus), amely jócskán szigorította az eltiltás hatálya alatti járművezetés szankcióját. Eszerint ha valaki az ellene kiszabott szankciók ellenére is volán mögé ül, akár börtönbe is kerülhet, maximum 3 évre. A Btk. rendelkezései szerint:

  • Aki a járművezetéstől eltiltás hatálya alatt annak érvényesülési körébe tartozó járművet vezet, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
  • Aki a bűncselekményt büntetőeljárásban kiszabott járművezetéstől eltiltás hatálya alatt követi el, bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

Sok autóst tiltottak el a vezetésről

Mint megtudtuk, a rendőrség nem jogosult vezetői engedély visszavonására (ez a közlekedésigazgatási hatóság feladata), csak helyszíni elvételére a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 326/2011. Korm. rend 32. § -ban foglalt esetekben. Ezen túlmenően szabálysértési eljárás keretében alkalmazhat a rendőrség a járművezetéstől való eltiltást, bármely olyan szabálysértés esetén, amelyet engedélyhez kötött járművezetés szabályainak megszegésével követtek el.

Az ORFK közölte: a 2023. évben 9697, míg 2024. I. félévében 5816 fővel szemben alkalmaztak a szabálysértési hatóságok járművezetéstől való eltiltás intézkedést.

Az nem derült ki a statisztikákbó, hogy hány járművezetőnek vették el azért a jogsiját, mert kigyűltek az előéleti pontjai: a szabályok szerint abban az esetben, ha valaki 3 éven belül 18 büntetőpontot összeszed, akkor a nyilvántartó értesíti a helyi okmányirodát, akik 8 napon belül 6 hónapra bevonják a járművezető jogosítványát. Bár az előéleti pontok mindaddig nem járnak különösebb hátránnyal, ameddig el nem érik a 3 éves elévülési időn belül a 18-at, de ezt igen könnyű összegyűjteni. A szabályok szerint

  • vezetés közbeni mobilozásért 3 pont jár, ahogy azért is, ha lakott területen nem kapcsoljuk be az övet (autóúton, autópályán ugyanez 5 pont, szintén 3 pontot adnak azért, ha megszegjük a kanyarodási szabályokat.
  • ha valaki nem tartja be a jobbra tartási kötelezettséget, azt 1 ponttal "jutalmazzák",
  • engedély nélküli vezetésért 5 pont,
  • míg elsőbbség és az előzés szabályainak megsértése esetén 6 pont jár és azért is, ha az autópályán a leállósávban haladunk.
  • A gyorshajtásért 4-8 pont jár annak mértékétől függően,
  • ahogy azért is 8 pont, ha valaki áthajt a piroson.
  • A legsúlyosabb bűncselekményekért, mint a cserbenhagyás, vagy az ittas, bódult állapotban vezetés már 11 pontba kerül. De ennyi jár közúti veszélyeztetésért és segítség elmulasztásáért is.

A jogalkotó hagyott egy kiskaput, mielőtt a notórius szabályszegőtől elvennék a jogosítványát: ugyanis a nyilvántartó értesítést küld, ha avalakinek a pontszáma elérte a 13-at. Ekkor lehetőség van arra, hogy önként vállalt utánképzéssel csökkentsük ezt - ilyet akkor is vállalhat valaki, ha 13-nál kevesebb előéleti pontja van.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Egy évben csak egyszer van lehetőség erre, ha a pontszámunk nem érte el a 13-at, akkor a képzésen való részvétellel 9 pontot vonhatunk le. Ha 14-17 előéleti pontunk van, az önkéntes utánképzés 6 pont levonását eredményezi. Azonban, ha a büntetések között 9 pontos is szerepel, akkor a pontszám nem csökkenthető 9 pont alá az utánképzéssel sem.

Pokoljárás visszaszerezni

Ha valakinek bevonták a jogosítványát, annak komoly kanosszát kell járnia ahhoz, hogy visszaszerezze. Ugyanis a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 17. § (4) bekezdése szerint utánképzésen kell részt vennie annak a járművezetőnek,

  • a) akit a bíróság vagy a szabálysértési hatóság közlekedési szabálysértés miatt legalább 6 hónapra, illetve
  • b) akit a bíróság közlekedési bűncselekmény elkövetése miatt a járművezetéstől eltiltott, továbbá
  • c) akinek vezetői engedélyét a közúti közlekedési előéleti pontrendszer alapján az eljáró hatóság visszavonta.
  • (5) A vezetői engedély csak abban az esetben adható vissza, ha az érintett személy igazolja, hogy az utánképzésen részt vett.
  • (6) Az utánképzésen nem kell részt vennie a járművezetőnek, ha a) az eltiltás csak járműkategóriára vagy járműfajtára terjed ki, és az a vezetői engedély visszavonásával nem jár;
  • b) a vezetői engedélyét az eljáró hatóság kizárólag, a közúti közlekedési előéleti pontrendszerről szóló 2000. évi CXXVIII. törvény végrehajtásáról szóló kormányrendeletben a közigazgatási bírsággal sújtandó jogsértéshez tartozó 9 pont megállapítására alapozottan vonta vissza.

Az utánképzés folyamata több lépésből áll, attól függően, hogy miért történt a jogosítvány bevonása. Az utánképzés tartalma és hossza függ attól is, hogy a vezető milyen szabályszegést követett el, például ittas vezetést, gyorshajtást vagy más súlyos közlekedési vétséget. Korábban a Kreszprofesszor néven ismert közlekedési szakértő, Pető Attila így foglalta össze, mi is ez az utánképzés:

Van egy feltárás, ahol megnézik, mi lehet a gond az illetőnél. Aztán kijelölnek számára egy programot, hogy az elméletet, a gyakorlatot tanulja inkább, vagy morális problémái vannak: sokszor pszichológushoz is kell járni. És nagyon szigorú vizsgák vannak, ha ezeket az illető sikerrel teljesítette, akkor kaphatja vissza a jogsiját

- magyarázta. Felidézte azt is, hogy sokan úgy próbálják elsumákolni a dolgot, hogy beülnek egy rendes KRESZ-tanfolyamra, szorgalmasan végigülik, lerakják a gyakorlati vizsgát is, majd a kormányablakban szembesülnek azzal, hogy így nem kapják vissza a jogsit.

Címlapkép: Czeglédi Zsolt, MTI/MTVA

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Ősi magyar hagyományokhoz nyúlhatnak vissza vidéken: ezzel felvehetik a kesztyűt a klímakrízissel

A legeltetés szó hallatán mindenkinek többnyire az alföldi legeltetés, a puszta, a Hortobágy jut eszébe, nem pedig a Balaton, vagy az erdős-fás-dombos vidékek.

Jártál már homoktövis szüreten? Most megteheted! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Moziest: új társasjáték filmrajongóknak (x)

A filmvilág szerelmeseinek nyújt különleges szórakozást egy új társasjáték, amely egyszerre teszteli a filmismereteket és teremt gyorsan oldott légkört baráti összejöveteleken.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. október 7. hétfő
Amália
41. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?