9 °C Budapest

Csúnya hónap jön: drágulásra, várakozásra készüljenek a magyar autósok

2020. október 29. 05:47

Már megindult a roham a hazai gumis műhelyekbe, jelenleg a szakszövetség szerint 1-3 hétre előre kaphat időpontot az, aki bejelentkezik kerékcserére. A Magyar Gumiabroncs Szövetség szerint egyre többen vesznek igénybe valamilyen abroncshotel-szolgáltatást, azaz a szerelőnél tároltatják az éppen nem használt abroncsaikat. Kiderült, hogy bár erősödik a négyévszakos abroncsok piaca, egyáltalán nem mindegy, hogy milyet vásárolunk.

Az ősz eleji hűvösebb időjárás hatására (főleg a céges autó használók körében) már megtörténtek a szezonális abroncs cserék. A felmelegedéssel némiképpen lassult ez az ütem, de természetesen teljesen nem állt meg - közölte a Pénzcentrum megkeresésére a Magyar Gumiabroncs Szövetség. A szervezet tapasztalatai szerint évek óta megfigyelhető, hogy egyre több műhely dolgozik bejelentkezéses rendszer alapján.

A várakozás mértéke régiónként változó, általában 1-3 hét időtávval mindenképpen kell számolni.

Ugyanakkor a szövetség szerint azokban a műhelyekben, ahol nem időpontra dolgoznak, hanem érkezési sorrend alapú kiszolgálás van, előfordulhat, hogy az eddigi 1-2 óra várakozás helyett 3-4 órát kell majd várni. Munkadíjak tekintetében a szövetség szerint némi emelkedéssel számolhatunk: ennek mértéke változó, néhány százalékostól egészen 15 százalékos emelkedésig terjed a skála.

Arra is rákérdeztünk a szakértőknél, hogy kell-e aggódnia annak, aki a hirtelen jött lehűlésben lecserélte a kerekeit, ám akkor is használja az autóját, amikor 15 fok felett van a hőmérséklet. A Magyar Gumiabroncs Szövetség szerint nem kell félni:

Az abroncsok kopására, sérülésére kevésbé van hatással a levegő hőmérséklete, sokkal inkább az útburkolat hőmérséklete számít. Ilyen időjárási körülmények közt az útburkolat hőmérséklete azonban ritkán éri el vagy haladja meg a 20-25 Celsius fokot, ez alatt pedig semmilyen károsodást nem szenvednek a téli abroncsok.

Ennek kapcsán Mikolai Béla, az Apollo Vredestein szakértője is megerősítette, hogy semmi bajuk nem lesz az abroncsoknak, ha hirtelen pár napra visszatér a meleg:

Hiszen az autókat jobbára reggel és este főleg a munkába járáshoz használjuk, amikor jellemzően a hőmérséklet hűvösebb

- mondta.

Négyévszakost érdemes?

Ahogyan a lenti ábrán is látható, a négyévszakos autógumi-piac egyre erősebb: idén az első kilenc hónapban lényegesen, kb. 20 ezerrel több ilyen gumiabroncs fogyott Magyarországon, mint tavaly szeptember végéig. Az Europool YTD adatai szerint ez több mint 25 százalékos növekedés egyetlen év alatt.

Mindeközben mind a téli-, mind a nyárigumi eladások valamelyest visszaestek: előbbi 8,5, utóbbi pedig 6,9 százalékot. A statisztikás szerint az autóabroncsok piaca összességében 6,6 százalékkal zsugorodott a tavalyi év első kilenc hónapjához képest, ami több mint százezerrel kevesebb értékesített kereket jelent.

Sokan a járvány miatt gondolhatták úgy, hogy nem vesznek szezonális kereket, mert egyrészt nem használják annyit az autójukat, másfelől pedig olcsóbban is ki lehet jönni, ha egész évben kihúzzák egy szett gumival. Az Apollo Vredestein korábbi felméréséből is az derült ki, hogy a vásárlók kevesebbet használták idén az autójukat: a válaszadók harmada mondta, hogy a járvány miatt kevesebbet autózott, közel 60 százalékuk nyaralni sem volt idén.

Ám sokan, többek között a német autóklub (ADAC) is óvatosságra intett a négyévszakos gumik kapcsán. A Magyar Gumiabroncs Szövetség álláspontja szerint nem mindegy, hogy mikor, illetve mire használnánk az autót, amire ezeket a gumikat szánjuk:

Amennyiben második, vagy harmadik autóra kerül fel - amelynek éves futásteljesítménye nem haladja meg az 5-6 ezer kilométert, leginkább városban használják, illetve hirtelen nagymennyiségű hóesés esetén nélkülözhető - akkor jó döntés lehet, egyébként nem javasoljuk

- írták. Mikolai Béla is azt javasolta, hogy ha már négyévszakos gumiban gondolkodunk, akkor minőségi terméket válasszunk:

Ez azt jelenti, hogy nem elég az M+S jelölés az ilyen gumikon, hanem rajta kell lenni a "3 hegycsúcs-hópihe jelölésnek" is. Európában csak az ilyen jellel ellátott gumikat fogadják el téli guminak

- hívta fel a figyelmet az Apollo Vredestein szakembere. Ezt a jelölést kell figyelni tehát:

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Fotó: Apollo Vredestein

Sokan hotelben tartják a gumikat

Egyre több gumisnál lehet igénybe venni az úgynevezett "abroncshotel" szolgáltatást, ami abból áll, hogy a műhely szakszerűen eltárolja az ügyfelek kerekeit, nekik csak a szezonális csere idején csak oda kell menni az autóval, és átszerelik az abroncsokat. Sok helyen nem csak a tárolást foglalja magába a szolgáltatás, hanem a szakszerű tisztítást, ellenőrzést és a centírozást is.

Emellett azok az ügyfelek, akik a szervizben tárolják a gumijukat, a legtöbb helyen csereidőponthoz is hamarabb jutnak. Aki ebben gondolkodik, nem kell mélyen a zsebébe nyúlnia, egy szett gumit 10-15 ezer forint körüli összegért tárolnak szezononként - ez persze függ például a kerék méretétől, illetve például attól is, hogy felnivel, vagy anélkül szeretnénk parkoltatni a kerekünket a szerelőnél. Pontosabb árakért érdemes tehát érdeklődni.

A szövetség a Pénzcentrum megkeresésére elárulta, hogy országos átlagban a privát ügyfelek fele vesz igénybe ilyen szolgáltatást, a céges ügyfelek aránya még ennél is magasabb, 95 százalék körüli.

A járvány ezt is átírta

Az Apollo Vredestein nemrégiben készített felmérése szerint rengeteg gumiszerviznek kellett reagálnia a járvány okozta kihívásokra. 35 százalékuk csak előzetes bejelentéssel fogadott ügyfeleket, több mint 80 százalékuk helyezett ki kézfertőtlenítőt, és közel ugyanilyen arányban tették kötelezővé a szabadban történő várakozást. A gumisok számára azonban a legnagyobb kihívást az árképzés jelenti.

A műhelyek közel fele számolt be arról, hogy annak ellenére nem emelt árat, hogy erre megítélésük szerint szükség lett volna. A válaszadók 78 százaléka számolt be ugyanis arról, hogy csökkent a forgalma a tavaszi lezárások idején, miközben

jellemzővé vált, hogy az autósok inkább az olcsóbb abroncsokat vették és szereltették fel az elmúlt időszakban.

Emellett kiesést jelent számukra az is, hogy a korábban megszokottnál többen vásároltak az interneten abroncsot, és ezeket vitték a műhelyekbe felszereltetni. A téli átszerelési szezonban sem számítanak sok jóra: legalábbis a műhelyek harmada még a tavaszinál is gyengébb forgalomra számít. 

A gumiszervizek igyekeznek olyan újításokat bevezetni, amelyek segítik a járvány elleni védekezést. Szinte mindenhol biztosítják a kézfertőtlenítési lehetőséget, 30 százalékuk online bejelentkezési rendszer bevezetését tervezi, a vásárlói igényekre reagálva további 20 százalék saját webáruházat hozna létre. Az ügyfelek számára az is fontos, hogy a műhelyek fele, bár indokolt lenne, egyelőre nem tervez áremelést

- mondta a kutatás kapcsán Mikolai Béla. A szervizeket felkereső ügyfelek döntő többsége (80%) szerint a kiszolgálás sebessége nem fog változni a téli átszerelési szezonban, pedig legtöbben (66%) éppen ezt, a várakozás nélküli gyors munkát tartják az egyik leghatékonyabb védekezésnek.

Érdemes időben gondolni a téli abroncscserére. Ha valaki időben foglal időpontot, akkor elkerülheti a sorban állást, így csökkentve a fertőzés kockázatát. Érdemes arra is figyelni, hogy felmérésünk szerint sok műhely tette kötelezővé tette a szabadban várakozást, ami szintén elkerülhető, ha az igazi fagyok beállta előtt felkeressük a gumiszervizt. Ez azért is indokolt, mert a téli abroncsokra nem csak akkor van szükség, ha fagy, hanem a megfelelő tapadás érdekében már plusz 7 Celsius-fok alatt

- tette hozzá az Apollo Vredestein szakértője.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 19. kedd
József, Bánk
12. hét
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
A diákok 97% kedvezménnyel, a 27 év alattiak 92% kedvezménnyel regisztrálhatnak! Gyere Te is!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum Retail Day 2024
Magyarország legfontosabb kiskereskedelmi rendezvénye - Inspiráló előadók, izgalmas előadások, gyakorlati tudás.
Most nem