25 °C Budapest

Nehéz idők várnak a légitársaságokra

2009. április 9. 11:30

"Cash is king" címmel jelentetett meg elemzést a Calyon Bank az európai légitársaságok idei kilátásairól, amelyek az elemzők szerint korántsem derűsek. Csökken a forgalom, esik a bevétel, foglalta össze az elemzést a Calyon ágazati elemzője, Stuart James.

A legfrissebb adatokat az SAS és az AirFrance publikálta kedden: a skandináv légitársaság 65 százalékos járatkihasználtsággal közlekedett márciusban, az előző év azonos időszakához képest 16 százalékkal csökkent a forgalma. Hasonló tendenciáról számol be az AirFrance is: 75 százalékos kihasználtság mellett 9 százalékos esésről adott hírt. Az elemzők szerint a szektor az egész évben alulteljesít majd. Az elemzés szerint a következő faktorok befolyásolják leginkább a társaságok működését idén: visszafogott üzleti és lakossági kiadások, likviditási és refinanszírozási rizikók, felvásárlási és akvizíciós szabálymódosítások, üzemanyagárak, illetve flottamegújítások.

Stuart James, a Calyon Bank ágazati elemzője szerint mind lakossági szinten, mind üzleti szinten folyamatos az utazásszám csökkenése. Általános jelenség, hogy az utazók olcsóbb jegyeket vásárolnak, azaz aki első osztályon utazott korábban, most "business class"-on fog, aki pedig business classon, az az economy osztályt veszi majd igénybe - mondta az elemző. A világgazdasági válsággal küzdő cégeknél alkalmazott megszorítások miatt drasztikusan csökkent az üzleti utak száma, tovább csökkentve a forgalmat.

A fapados szektor sem tudta kikerülni a válság hatásait. Itt két ellentétes hatás érvényesül: pozitív, hogy az árra érzékeny utazók közül sokan tértek át a fapados társaságokra, ám az elemzés szerint az így nyert utasok számánál jóval több utast vesztenek a társaságok a lakossági piacon. E járatokon elsősorban nyaralási céllal utaznak, ám ezeknek az utazásoknak a száma is jelentősen visszaesett. Az üzemanyagárak csökkenésével sem nyernek sokat a nagy társaságok, mivel magas olajárra kötöttek fedezeti ügyleteket. A csökkenő olajár ugyanis csökkentette a veszteségeket, de a jóval nagyobb mértékű forgalomkiesést nem tudja kompenzálni - mondta a szakértő.

A felvásárlásokkal kapcsolatban Stuart James fontosnak nevezte, hogy az európai és amerikai szabályozók rájöttek, hogy a jelenlegi krízishelyzetben problémát jelent az eddig megszokott gyakorlat. A korábban kialakított szabályzás szerint ugyanis korlátozták a külföldi tulajdonosok arányát mind az amerikai, mind az európai légitársaságok esetében. Az amerikai modell szerint legfeljebb 25 százalékos részesedése lehet egy európai légitársaságnak, míg egy tengerentúli légitársaság legfeljebb 49 százalékos részt birtokolhat egy európaiban. Érthető tehát, hogy eddig az egyesülések jellemzően kontinensspecifikusak voltak.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Most azonban a hatóságok egy fenntartható modell kialakítására törekednek, aminek eredményeképpen együttműködések kezdenek kialakulni az amerikai és az európai társaságok között. Az első a Delta-NWA és az Air France-KLM közötti együttműködés volt a sorban, amit rövidesen követ majd a BA-Iberia-American Airlines, amelyben elképzelhető a Qantas részvétele is. A Calyon elemzője logikusnak tartaná a Continental-United és a Lufthansa-BMI-SAS közti hasonló együttműködés kialakulását is.

A fentieken túl flottamegújítási problémákkal is küzd az európai repülési szektor: a gyártóknál több megrendelést lemondtak vagy elhalasztottak. Ennek ellenére akinek elég likvid a helyzete, az új generációs gépparkban látja a megoldást. Az Airbus A380-as és Boeing B787-es modellek egy utasra számítva kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, a költséghatékonyság pedig mindennek a kulcsa manapság - tette hozzá Stuart James, aki szerint az európai szektor a vázolt nehézségek miatt egész évben az alulteljesítők között lesz.

Meglepő dolgokat rejt egy kamasz naplója 2024-ben: less bele, a te gyereked is érintett!

Megvalósul Jocó bácsi nagy álma, színpadra állítják regényét. A Kamaszharc, bár fikció, a tanárként nap, mint nap megtapasztalt élethelyzeteket dolgozza fel.

Egyedülálló zenés activityt fejlesztett a magyar gyógypedagógus  (x)

Egy hazai gyógypedagógus-zeneterapeuta összerakott egy többszörösen díjazott zenei társasjátékot.

Ez a superfood lehet a foci Eb nagy slágere (x)

Méltó ellenfele lehet a mogyoró-nachos-ropi sörkorcsolya triónak a kézműves sörfőzdék gyártási melléktermékéből készülő újfajta ropogtatnivaló.

Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

NAPTÁR
Tovább
2024. május 25. szombat
Orbán
21. hét
Május 25.
Törülközőnap
Május 25.
Afrika napja
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm