8 °C Budapest

Nehéz idők várnak a légitársaságokra

2009. április 9. 11:30

"Cash is king" címmel jelentetett meg elemzést a Calyon Bank az európai légitársaságok idei kilátásairól, amelyek az elemzők szerint korántsem derűsek. Csökken a forgalom, esik a bevétel, foglalta össze az elemzést a Calyon ágazati elemzője, Stuart James.

A legfrissebb adatokat az SAS és az AirFrance publikálta kedden: a skandináv légitársaság 65 százalékos járatkihasználtsággal közlekedett márciusban, az előző év azonos időszakához képest 16 százalékkal csökkent a forgalma. Hasonló tendenciáról számol be az AirFrance is: 75 százalékos kihasználtság mellett 9 százalékos esésről adott hírt. Az elemzők szerint a szektor az egész évben alulteljesít majd. Az elemzés szerint a következő faktorok befolyásolják leginkább a társaságok működését idén: visszafogott üzleti és lakossági kiadások, likviditási és refinanszírozási rizikók, felvásárlási és akvizíciós szabálymódosítások, üzemanyagárak, illetve flottamegújítások.

Stuart James, a Calyon Bank ágazati elemzője szerint mind lakossági szinten, mind üzleti szinten folyamatos az utazásszám csökkenése. Általános jelenség, hogy az utazók olcsóbb jegyeket vásárolnak, azaz aki első osztályon utazott korábban, most "business class"-on fog, aki pedig business classon, az az economy osztályt veszi majd igénybe - mondta az elemző. A világgazdasági válsággal küzdő cégeknél alkalmazott megszorítások miatt drasztikusan csökkent az üzleti utak száma, tovább csökkentve a forgalmat.

A fapados szektor sem tudta kikerülni a válság hatásait. Itt két ellentétes hatás érvényesül: pozitív, hogy az árra érzékeny utazók közül sokan tértek át a fapados társaságokra, ám az elemzés szerint az így nyert utasok számánál jóval több utast vesztenek a társaságok a lakossági piacon. E járatokon elsősorban nyaralási céllal utaznak, ám ezeknek az utazásoknak a száma is jelentősen visszaesett. Az üzemanyagárak csökkenésével sem nyernek sokat a nagy társaságok, mivel magas olajárra kötöttek fedezeti ügyleteket. A csökkenő olajár ugyanis csökkentette a veszteségeket, de a jóval nagyobb mértékű forgalomkiesést nem tudja kompenzálni - mondta a szakértő.

A felvásárlásokkal kapcsolatban Stuart James fontosnak nevezte, hogy az európai és amerikai szabályozók rájöttek, hogy a jelenlegi krízishelyzetben problémát jelent az eddig megszokott gyakorlat. A korábban kialakított szabályzás szerint ugyanis korlátozták a külföldi tulajdonosok arányát mind az amerikai, mind az európai légitársaságok esetében. Az amerikai modell szerint legfeljebb 25 százalékos részesedése lehet egy európai légitársaságnak, míg egy tengerentúli légitársaság legfeljebb 49 százalékos részt birtokolhat egy európaiban. Érthető tehát, hogy eddig az egyesülések jellemzően kontinensspecifikusak voltak.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Most azonban a hatóságok egy fenntartható modell kialakítására törekednek, aminek eredményeképpen együttműködések kezdenek kialakulni az amerikai és az európai társaságok között. Az első a Delta-NWA és az Air France-KLM közötti együttműködés volt a sorban, amit rövidesen követ majd a BA-Iberia-American Airlines, amelyben elképzelhető a Qantas részvétele is. A Calyon elemzője logikusnak tartaná a Continental-United és a Lufthansa-BMI-SAS közti hasonló együttműködés kialakulását is.

A fentieken túl flottamegújítási problémákkal is küzd az európai repülési szektor: a gyártóknál több megrendelést lemondtak vagy elhalasztottak. Ennek ellenére akinek elég likvid a helyzete, az új generációs gépparkban látja a megoldást. Az Airbus A380-as és Boeing B787-es modellek egy utasra számítva kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, a költséghatékonyság pedig mindennek a kulcsa manapság - tette hozzá Stuart James, aki szerint az európai szektor a vázolt nehézségek miatt egész évben az alulteljesítők között lesz.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 24. szerda
György
17. hét
Április 24.
A rendőrség napja
Április 24.
Zajvédelmi világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem