30 °C Budapest
Woman pouring herself a mug of hot filtered coffee from a glass pot at home.

Különleges kávék jelentek meg itthon: az elit már csak ezt issza, ez bennük az extra

2022. május 24. 18:02

A magyarok, bár nem mi számítunk a legnagyobb kávé őrült nemzetnek, azért nem vetik meg a reggeli kávézást. Reggelre inkább eszpresszót, délután pedig tejeskávét fogyasztunk, szeretjük a speciality kávét, amire nem sajnáljuk a pénzt sem. Ráadásul az otthoni kávézásnak is szeretjük megadni a módját, akár egy drágább kávégépről van szó, akár kávékülönlegességről. Ezen a piacon folyamatosan jelennek meg új szereplők, legutóbb például a Brancson bukkatnunk rá az első magyar kávémárkára, amely kifejezetten nőknek szól.

Szeretjük a kávét, egyre több helyen juthatunk hozzá a speciality kávékhoz is, csak úgy, mint a különböző modern kávégépekhez is. A magyarok a megszokott márkákat keresik az üzletekben, de közben szívesen kipróbáljuk az újdonságokat is, miközben az őrölt kávé továbbra is a legnépszerűbb választás. Egy jó kávéért hajlandóak vagyunk többet is fizetni, egy friss kutatásból az is kiderült, hogy 2021-ben havonta otthoni kávézásra mintegy 3 000 forintot költöttek a magyarok.

Egy korábbi felmérés eredményei azt támasztják alá, amit a kávészakértők is évek óta mondanak: a magyarok kávézása a funkcionális, ébredést segítő fogyasztás felől egyre inkább az élménykávézás felé tolódik. Bár a koronavírus miatt sokan vannak, akik idejük nagy részét otthon töltötték az elmúlt másfél - két évben az ez idő alatt az elfogyasztott kávé mennyiségén mégsem változtatott mindenki. Egy felmérés alapján ugyanis a rendszeresen kávéfogyasztó válaszadók 77 százaléka azt mondta, hogy nem tér el bevett kávéfogyasztási szokásaitól otthon sem, ráadásul a válaszadók 16 százaléka kiemelte, hogy a megfigyelt időszakban többet, míg 7 százalékuk kevesebbet kávézott.

A hazai piacon folyamatosan nő a minőségi kávé iránti igény, ezzel a kávégépek piacán is hasonló tendenciák figyelhetők meg, mint a kávéértékesítésben: a vevők egyre nagyobb súlyt helyeznek a minőségi kávézásra és az ehhez szükséges eszközökre. Ez derült ki a kávégépek és kávéfőzők eladási adataiból is, hiszen az egyik hazai e-kereskedő, az eMAG Magyarország tapasztalatai szerint a magyarok kávéfőző eszközök terén is folyamatosan fejlesztik otthoni lehetőségeiket a pandémia kezdete óta: a beépített darálót is tartalmazó, automata eszpresszó kávéfőzők is kimagaslóan nagy forgalmat generálnak, de jelentősen megugrott a kapszulás kávéfőzők eladása is a webshopnál.

Az e-kereskedő eladási számai szerint a kotyogós, illetve a karos eszpresszó-kávéfőzők visszaszorulnak, és a filteres kávégépekről is inkább a kapszulás vagy automata típusokra térnek át a magyar vásárlók, mert ezek használata a legkényelmesebb

- emelte ki az üzlet. A szupermarket termékkategória beindítása óta sokan rendelnek tartós élelmiszereket, így kávét is a kereskedő oldaláról: a vállalat adatai szerint a pandémia kezdete óta jelentősen nőtt mind a kávékapszulák, mind a szemes kávék értékesítése. Bár a piac legnagyobb szeletét továbbra is az őrölt kávék adják Magyarországon, a pár éve már erős növekedésben levő kapszulás és szemes szegmensek tovább nőnek.  Ezt a növekedést támasztják alá az eMAG eladási adatai is: eszerint az értékesített kávék 52 százaléka a kapszulás, 31,5 százaléka pedig a szemes kávéból kerül ki, az őrölt kávé részesedése csupán 6 százalék. A magyar vásárlók egyértelműen a jobb minőségű otthoni kávéfogyasztás irányába mozdultak el az elmúlt egy évben, illetve még most, a járvány visszaszorulását követően is. 

Milyen kávét szeretünk?

A Costa Coffee és a GKI Digital közös kutatásában több, mint 2700 személyt kérdeztek meg mindennapi szokásaikról, közülük mintegy 2000-en tartják magukat rendszeres kávéfogyasztónak. Szeretjük az eszpresszót, amit inkább reggel iszunk, délután pedig a tejeskávéra esik a választása a magyaroknak. A válaszadók közül minden második (53 százalék) fogyaszt rendszeresen eszpresszót, a következő legnépszerűbb kávétípus a tejeskávé (31 százalék) és a cappuccino (30 százalék). A férfiak leginkább az egyszerű, de sokak szerint a legízletesebb kávét, az eszpresszót isszák: 64 százalékuk mondta, hogy rendszeresen ezt fogyasztja, míg a nők többsége inkább a tejes italokat.

Becslések szerint a világon naponta több mint 2 milliárd csésze kávét isznak az emberek, a legtöbbet a skandinávok, miközben Afrikában és Közép-Amerikában alig fogyasztják; a magyarok a mezőny közepe táján találhatók, közülük minden második a munkahelyén is kávézik. A térségben a csehek, a szlovákok, a szlovének, a szerbek és a horvátok is megelőzik a magyarokat.

A kávékülönlegességek, ízesített kávéitalok vásárlása népszerűbbek a nők, mint a férfiak körében, és a kutatás szerint a hölgyek szívesebben készítik és fogyasztják is ezeket. A speciality kávéknak is egyre nagyobb a piaca hazánkban is. Bár az újhullámos kávézókban a kávé valamivel drágább, mégis egyre növekvő a piaca, olyannyira, hogy a SteamHouse-ban már saját, speciality kávéból készültek a kapszulák is a pandémia alatt, hogy a vevők hozzájuthassanak kedvenc kávéjukhoz.

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

A speciality (magas minőségű) kávéknak jellemzője, hogy pörkölés után 5-8 hétig használhatók, utána érzékelhető minőségromlás következik be, ilyen az alapanyag, az élvezeti értéke elkezd romlani. A bezáráskor rengeteg ilyen kávénk állt a raktárban, amelynek a kilogrammonkénti ára bőven 10 ezer forint fölött van, így óriási veszteséget jelentett volna kidobni azokat. Adta magát tehát a megoldás, hogy egy ezzel foglalkozó üzemben készíttessünk belőlük kávékapszulát

- emelte ki Lonkai Márton a kávézó vezetője, aki hozzátette, hogy  egyrészt a lezárt kapszulában a kávé nem oxidálódik, nem jut levegőhöz, így sokkal hosszabban megőrzi a minőségét. Másrészt, a vendégek otthon is fogyaszthatják kedvenc kávéjukat.

A magyaroktól pedig nem áll messze a legújabb irány sem, ami a szofisztikált, speciality kávézók világa.Itt egy top termék akár 30 000 forintba is belekerülhet, bár Halász Ferenc, a Bányai by Beans kávézó tulajdonosa kiemelte, hogy komoly világversenyek is vannak, ahol a legjobb kávékat mérik össze.

A kézműves kávézás világában ismerjük a konkrét termőterületet, a teljes kávéutat a termesztéstől a pörkölésig és a csészébe kerülésig. Arca, története van a terméknek. Természetesen ez az árakban is megjelenik, csakúgy, mint a borok esetében. Kis szériás kávékról beszélünk, ahol a „felvevőpiac” is csupán a fogyasztók 5-10%-a. Örömteli jelenség, hogy nálunk is kialakult ez a réteg, amibe diákok, és sok középosztálybeli is tartozik. Számukra ez a megfizethető luxus kategória. Folyamatosan nő az igényesség, ma már a főváros mellett a vidéki nagyvárosokban is egyre több speciality kávézó nyílik. Ők igazodnak a menő trendekhez is: biotejeket használnak, vagy vegán irányba menve növényi italokat ajánlanak

- tette hozzá a kávészakértő.

Erre a piacra érkezett meg egy új termék, amely nem kávézóban kerül eladásra, hanem webshopon keresztül. A Ruanda büszkesége kávébabból, női ízlésre tervezett, magyar pörkölőüzembe készült kávé a ruandai asszonyok munkájának gyümölcse, így a WMNPWR egy igazi női speciality kávé. A Brancson is terjeszkedni próbáló kávémárka nőktől nőknek készül. A brand tulajdonosa 3012 nőt kérdezett meg arról, hogy ők milyen kávét fogyasztanak, és így bukkant rá arra, hogy a megkérdezettek közül 2628-an otthon (is) kávéznak, míg 1318-an a munkahelyükön (is), valamint a válaszadók 56 százaléka naponta akár több kávét is legurít.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Ezzel robbantana bankot rengeteg magyar: sokan nem is ismerik, pedig milliók múlhatnak rajta

A startolásnál a magyarok mindössze 10-15 százaléka ismerte a közösségi finanszírozás lényegét, és sokan még mindig összekeverik ezt a fajta támogatást a jótékonykodással.

5 érv amellett, hogy vásárlóként miért válaszd a közösségi finanszírozást

Békebeli személyesség, XXI. századi technológia - a közösségi finanszírozás közel sem olyan újkeletű fogalom, mint azt gondolnánk.

Csendes gyilkostól rettegnek a magyarok: van ok a félelemre, a génjeinkben lapulhat a kór

A szorongás nem alaptalan, hiszen Magyarország évek óta rosszul szerepel a rákkal kapcsolatos halálozási listákon.

Elképesztő, mire szórják a magyarok a pénzt: úgy vesszük ezeket, mint a cukrot

Akár esküvő, akár születésnap, a magyarok imádnak ajándékozni. Ajándékot pedig egyre többen online vásárolnának.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. július 4. hétfő
Ulrik
27. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?