Woman pouring herself a mug of hot filtered coffee from a glass pot at home.

Különleges kávék jelentek meg itthon: az elit már csak ezt issza, ez bennük az extra

2022. május 24. 18:02

A magyarok, bár nem mi számítunk a legnagyobb kávé őrült nemzetnek, azért nem vetik meg a reggeli kávézást. Reggelre inkább eszpresszót, délután pedig tejeskávét fogyasztunk, szeretjük a speciality kávét, amire nem sajnáljuk a pénzt sem. Ráadásul az otthoni kávézásnak is szeretjük megadni a módját, akár egy drágább kávégépről van szó, akár kávékülönlegességről. Ezen a piacon folyamatosan jelennek meg új szereplők, legutóbb például a Brancson bukkatnunk rá az első magyar kávémárkára, amely kifejezetten nőknek szól.

Szeretjük a kávét, egyre több helyen juthatunk hozzá a speciality kávékhoz is, csak úgy, mint a különböző modern kávégépekhez is. A magyarok a megszokott márkákat keresik az üzletekben, de közben szívesen kipróbáljuk az újdonságokat is, miközben az őrölt kávé továbbra is a legnépszerűbb választás. Egy jó kávéért hajlandóak vagyunk többet is fizetni, egy friss kutatásból az is kiderült, hogy 2021-ben havonta otthoni kávézásra mintegy 3 000 forintot költöttek a magyarok.

Egy korábbi felmérés eredményei azt támasztják alá, amit a kávészakértők is évek óta mondanak: a magyarok kávézása a funkcionális, ébredést segítő fogyasztás felől egyre inkább az élménykávézás felé tolódik. Bár a koronavírus miatt sokan vannak, akik idejük nagy részét otthon töltötték az elmúlt másfél - két évben az ez idő alatt az elfogyasztott kávé mennyiségén mégsem változtatott mindenki. Egy felmérés alapján ugyanis a rendszeresen kávéfogyasztó válaszadók 77 százaléka azt mondta, hogy nem tér el bevett kávéfogyasztási szokásaitól otthon sem, ráadásul a válaszadók 16 százaléka kiemelte, hogy a megfigyelt időszakban többet, míg 7 százalékuk kevesebbet kávézott.

A hazai piacon folyamatosan nő a minőségi kávé iránti igény, ezzel a kávégépek piacán is hasonló tendenciák figyelhetők meg, mint a kávéértékesítésben: a vevők egyre nagyobb súlyt helyeznek a minőségi kávézásra és az ehhez szükséges eszközökre. Ez derült ki a kávégépek és kávéfőzők eladási adataiból is, hiszen az egyik hazai e-kereskedő, az eMAG Magyarország tapasztalatai szerint a magyarok kávéfőző eszközök terén is folyamatosan fejlesztik otthoni lehetőségeiket a pandémia kezdete óta: a beépített darálót is tartalmazó, automata eszpresszó kávéfőzők is kimagaslóan nagy forgalmat generálnak, de jelentősen megugrott a kapszulás kávéfőzők eladása is a webshopnál.

Az e-kereskedő eladási számai szerint a kotyogós, illetve a karos eszpresszó-kávéfőzők visszaszorulnak, és a filteres kávégépekről is inkább a kapszulás vagy automata típusokra térnek át a magyar vásárlók, mert ezek használata a legkényelmesebb

- emelte ki az üzlet. A szupermarket termékkategória beindítása óta sokan rendelnek tartós élelmiszereket, így kávét is a kereskedő oldaláról: a vállalat adatai szerint a pandémia kezdete óta jelentősen nőtt mind a kávékapszulák, mind a szemes kávék értékesítése. Bár a piac legnagyobb szeletét továbbra is az őrölt kávék adják Magyarországon, a pár éve már erős növekedésben levő kapszulás és szemes szegmensek tovább nőnek.  Ezt a növekedést támasztják alá az eMAG eladási adatai is: eszerint az értékesített kávék 52 százaléka a kapszulás, 31,5 százaléka pedig a szemes kávéból kerül ki, az őrölt kávé részesedése csupán 6 százalék. A magyar vásárlók egyértelműen a jobb minőségű otthoni kávéfogyasztás irányába mozdultak el az elmúlt egy évben, illetve még most, a járvány visszaszorulását követően is. 

Milyen kávét szeretünk?

A Costa Coffee és a GKI Digital közös kutatásában több, mint 2700 személyt kérdeztek meg mindennapi szokásaikról, közülük mintegy 2000-en tartják magukat rendszeres kávéfogyasztónak. Szeretjük az eszpresszót, amit inkább reggel iszunk, délután pedig a tejeskávéra esik a választása a magyaroknak. A válaszadók közül minden második (53 százalék) fogyaszt rendszeresen eszpresszót, a következő legnépszerűbb kávétípus a tejeskávé (31 százalék) és a cappuccino (30 százalék). A férfiak leginkább az egyszerű, de sokak szerint a legízletesebb kávét, az eszpresszót isszák: 64 százalékuk mondta, hogy rendszeresen ezt fogyasztja, míg a nők többsége inkább a tejes italokat.

Becslések szerint a világon naponta több mint 2 milliárd csésze kávét isznak az emberek, a legtöbbet a skandinávok, miközben Afrikában és Közép-Amerikában alig fogyasztják; a magyarok a mezőny közepe táján találhatók, közülük minden második a munkahelyén is kávézik. A térségben a csehek, a szlovákok, a szlovének, a szerbek és a horvátok is megelőzik a magyarokat.

A kávékülönlegességek, ízesített kávéitalok vásárlása népszerűbbek a nők, mint a férfiak körében, és a kutatás szerint a hölgyek szívesebben készítik és fogyasztják is ezeket. A speciality kávéknak is egyre nagyobb a piaca hazánkban is. Bár az újhullámos kávézókban a kávé valamivel drágább, mégis egyre növekvő a piaca, olyannyira, hogy a SteamHouse-ban már saját, speciality kávéból készültek a kapszulák is a pandémia alatt, hogy a vevők hozzájuthassanak kedvenc kávéjukhoz.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A speciality (magas minőségű) kávéknak jellemzője, hogy pörkölés után 5-8 hétig használhatók, utána érzékelhető minőségromlás következik be, ilyen az alapanyag, az élvezeti értéke elkezd romlani. A bezáráskor rengeteg ilyen kávénk állt a raktárban, amelynek a kilogrammonkénti ára bőven 10 ezer forint fölött van, így óriási veszteséget jelentett volna kidobni azokat. Adta magát tehát a megoldás, hogy egy ezzel foglalkozó üzemben készíttessünk belőlük kávékapszulát

- emelte ki Lonkai Márton a kávézó vezetője, aki hozzátette, hogy  egyrészt a lezárt kapszulában a kávé nem oxidálódik, nem jut levegőhöz, így sokkal hosszabban megőrzi a minőségét. Másrészt, a vendégek otthon is fogyaszthatják kedvenc kávéjukat.

A magyaroktól pedig nem áll messze a legújabb irány sem, ami a szofisztikált, speciality kávézók világa.Itt egy top termék akár 30 000 forintba is belekerülhet, bár Halász Ferenc, a Bányai by Beans kávézó tulajdonosa kiemelte, hogy komoly világversenyek is vannak, ahol a legjobb kávékat mérik össze.

A kézműves kávézás világában ismerjük a konkrét termőterületet, a teljes kávéutat a termesztéstől a pörkölésig és a csészébe kerülésig. Arca, története van a terméknek. Természetesen ez az árakban is megjelenik, csakúgy, mint a borok esetében. Kis szériás kávékról beszélünk, ahol a „felvevőpiac” is csupán a fogyasztók 5-10%-a. Örömteli jelenség, hogy nálunk is kialakult ez a réteg, amibe diákok, és sok középosztálybeli is tartozik. Számukra ez a megfizethető luxus kategória. Folyamatosan nő az igényesség, ma már a főváros mellett a vidéki nagyvárosokban is egyre több speciality kávézó nyílik. Ők igazodnak a menő trendekhez is: biotejeket használnak, vagy vegán irányba menve növényi italokat ajánlanak

- tette hozzá a kávészakértő.

Erre a piacra érkezett meg egy új termék, amely nem kávézóban kerül eladásra, hanem webshopon keresztül. A Ruanda büszkesége kávébabból, női ízlésre tervezett, magyar pörkölőüzembe készült kávé a ruandai asszonyok munkájának gyümölcse, így a WMNPWR egy igazi női speciality kávé. A Brancson is terjeszkedni próbáló kávémárka nőktől nőknek készül. A brand tulajdonosa 3012 nőt kérdezett meg arról, hogy ők milyen kávét fogyasztanak, és így bukkant rá arra, hogy a megkérdezettek közül 2628-an otthon (is) kávéznak, míg 1318-an a munkahelyükön (is), valamint a válaszadók 56 százaléka naponta akár több kávét is legurít.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 27. szombat
Zita
17. hét
Április 27.
Morse nap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. április 27. 19:15
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem