8 °C Budapest

Nagy a harc a szállodák és az Airbnb között: mutatjuk, ki áll nyerésre

2016. november 10. 13:40

A statisztikai adatok és elemzések alapján a közösségi szálláshely-szolgáltatás egyre jelentősebb szeletet hasít ki a turisztikai piacból: 2010 és 2015 között a budapesti, ilyen jellegű kapacitás megduplázódott, míg az Airbnb felületén "átmenő" vendégforgalom közel 6-szorosára nőtt. Ezzel szemben a szállodai kereslet "csak" 40 százalékkal nőtt.

Ezt számokra lefordítva: Budapesten a közösségi szálláshelyeken tavaly 2,2 millió vendégéjszakát regisztráltak, míg a szállodákban közel 8 milliós volt ugyanez a szám. A számok tehát azt jelzik, hogy jelentős tényezővel állunk szemben, hisz a piac 20 százaléka - dinamikusan növekvő arányban - a közösségi portálokon értékesített magánszálláshelyeken realizálódik - olvasható a BDO Magyarország közleményében.

A kereslet szerkezetét és a hagyományos szállodai piachoz viszonyított arányát vizsgálva látszik, hogy a klasszikus szabadidős desztinációkban (pl. Lisszabon, Firenze, vagy a fent említett Barcelona és Párizs) a közösségi szálláshely szektor kiválóan teljesít, hiszen azzal, hogy az ún. lakáshotelek esetében például többtagú családok részére is költséghatékony az utazás, 

új piacok megnyitására is alkalmas ez a szolgáltatásforma.

Ezzel szemben az inkább üzleti profilú vagy erősebb üzleti kereslettel rendelkező desztinációkban (pl. Frankfurt vagy Bécs) a közösségi szálláshelyek súlya kisebb.

Budapesten a szabadidős turisták jelentős aránya miatt a közösségi szálláshelyek - elsősorban a középkategóriás hotelek számára komoly konkurenciát jelentenek, vendéget elszipkázva a szállodáktól - és ennek a szállásadók és érdekképviseleti szerveik hangot is adnak, tegyük hozzá jogosan" 

- mondta el Hegedűs Attila, a BDO Magyarország Hotel és Ingatlan Kft. ügyvezető partnere.

Egyes vélemények szerint az Uberhez hasonlóan be kell tiltani, keményen fel kell lépni az ilyen jellegű szolgáltatással szemben - és például New Yorkban a város már intézkedéseket is foganatosított maximalizálva az Airbnb részére kiadható napok (30 nap), illetve az egy kézben koncentrálódó egységek számát.

Ezzel nem azt szeretnék elérni, hogy a szolgáltatás eltűnjön a városból, hanem markánsan le lehessen követni a klasszikus közösségi kiadást - ahol a tulajdonos ott lakik és együtt is él vendégeivel. Ezzel szemben ugyanis Budapesten is működnek olyan cégek, amelyek már akár 10-15-nél is több lakást "mozgatnak" és iparszerűen akár komplett lépcsőházakat is üzemeltetni is képesek. 

És itt válik el a szolgáltatás közösségi, kiegészítő bevételt termelő lényege és az üzemszerűen működő cégek, profittermelő, közgazdasági értelme. Azaz üzleti értelemben, a kereslet-kínálati mechanizmusok alapján igenis komoly profit rejlik ebben a közösségi szálláshelykiadás üzletágban.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A szállodaláncok felismerték, hogy a Booking.com-al és társaival szemben nem szélmalomharcot vagy keresztes háborút kell vívni, hanem együtt kell élni és azért dolgozni, hogy az egészséges együttélés szabályai megteremtődjenek.

Az Airbnb sikere, a földből kinövő erre szakosodott üzemeltetők, több lakást is működtető cégek ugyanis számos ingatlanfejlesztőt (és befektetőt is) arra ösztönöznek, hogy érdemes ilyen céllal lakást fejleszteni és egy, az üzemeltető által bérbevett konstrukcióra épített üzlettel értékesíteni azokat. 

Egyet azonban elfelejtenek: a sikerhez vezető út rögös és egyrészt ahhoz, hogy napi átlagban 50-100 euróért ki lehessen adni ezeket a lakásokat, sokat kell dolgozni és a webes felületen megjelenő árhoz kapcsolódnak a teljesség igénye nélkül például működési, működtetési költségek, jutalékok, idegenforgalmi adó és ÁFA. 

Egyes szállodai szereplők a feketézés, adóelkerülés szlogenjét a zászlójukra tűzve támadják a közösségi szolgáltatókat - erre válaszul az Airbnb is transzparenciát hirdetett, számlaadási kötelezettséget ír(t) elő, azaz felkészülten mennek szembe a kritikákkal.

Egyenlő feltételrendszert, tisztességes versenyt, átlátható viszonyokat

Szakértői és üzemeltetői szemmel viszont van egy felvetés, ami segítheti a hoteleseket, az ingatlanfejlesztőket, valamint a befektetőket is a realitások talajára orientálhatja. Ha verseny van, akkor legyen ez egy tisztességes verseny. Mert úgy úszni olimpiai távot, hogy valakin csak egy áramvonalas, szabadon választott dressz van, míg mások nehézbúvár felszereléssel vágnak neki ugyanannak a távnak minden, csak nem fair.

Az alapkérdés viszont az, ha az adott közösségi lakást a szállodai szoba előírásainak megfelelő berendezéssel (pl. tűz és hőálló függönyök, speciális szőnyegezés és burkolatok, és a fent említett sprinkler rendszer) kellene felszerelni, vajon az ár, amin a vendégeknek kiadják, ugyanannyi lenne-e, mint most? Azaz megfogalmazható a kérdés - a szállodai szakma nem betiltást kér-e, hanem csak annyit, hogy a mérce legyen ugyanolyan és a fair play szellemében mehessen a küzdelem a vendégért. Mert ugye úszni is akkor jó, ha a feltételek, ha nem is azonosak, de legalább arányosak - olvasható a közleményben.

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem