2020. október 26. hétfő Dömötör

Ezzel a trükkel bújnak ki a felelősség alól az utazási irodák: légy résen


Milyen eszközökkel és kivel szemben érvényesíthetjük jogainkat utasként, ha nem az utazási szerződés alapján nekünk járó szolgáltatást kaptuk? Egy ügyvédi ársulás szakértője összefoglalta számunkra a legfontosabb tudnivalókat.

Habár a nyári időszak és ezzel együtt a nyaralási dömping elmúlt, jön az őszi wellness-hétvégék és a téli sítúrák időszaka. Az év bármely szakában is indulunk útnak, érdemes tisztában lenni azzal, hogy pontosan milyen jogok illetik meg az utast az utazásszervezővel szemben, ha a kapott szolgáltatás nem felel meg az utazási szerződésben foglaltaknak - mutat rá dr. Sipőcz Dalma, a Bán és Karika Ügyvédi Társulás közleményében.

Az utazási szerződésben vállalt szolgáltatás teljesítéséért főszabály szerint az utazásszervező felel, akkor is, ha a szerződést az utazásközvetítővel kötöttük meg. Ha az utazási iroda az utazási szerződésben vállalt szolgáltatást nem a szerződésnek megfelelően teljesíti, köteles a szolgáltatás díját (a részvételi díjat) arányosan leszállítani. Ez azt jelenti, hogy ha a szálláshely besorolási kategóriája (például négy csillagos helyett három csillagos) alacsonyabb, mint amiben a felek eredetileg megállapodtak, akkor a részvételi díjnak a szállodai elhelyezésre eső díját ennek megfelelően le kell csökkenteni és ezt a csökkentést a részvételi díj végösszegéből le kell vonni.

Ha az utazás megkezdését követően az utazásszervező az utazási szerződésben meghatározott szolgáltatás jelentős részét nem tudja teljesíteni, köteles azokat más, hasonló értékű részszolgáltatással pótolni. Például, ha az utazásszervező quad-os túra biztosítását vállalta, de a helyszínen quad-ot nem vagy nem megfelelő számban tud biztosítani, akkor meg kell próbálni hasonló értékű szolgáltatással pótolni a programot, például motorkerékpár biztosításával.

Ha a hasonló értékű szolgáltatás értéke a nem teljesített szolgáltatás értékét meghaladja, a költségkülönbözet az utasra nem hárítható át. Ha az utazásszervező nem tud nyújtani helyettesítő részszolgáltatást vagy az utas azt indokoltan nem fogadja el, az utazásszervező - amennyiben az utas erre igényt tart - köteles gondoskodni az utas hazaszállításáról és az igénybe vett részszolgáltatások értékével csökkentett befizetett díjnak a visszafizetéséről. Az utas hazaszállításának költségeit az utazásszervező viseli.

Az utas az utazási szerződésben vállalt szolgáltatás hibás teljesítése esetén haladéktalanul köteles kifogását az utaskísérővel vagy annak hiányában a helyszíni szolgáltatóval közölni. Ha a közlést késedelmesen teszi meg, akkor az abból eredő kárért saját maga felelős. Ilyen esetben javasolt jegyzőkönyv felvétele a panaszról, nyelvi korlátok esetében pedig tanácsos a kifogásolt hibáról fénykép, illetve videofelvétel útján bizonyítékokat gyűjteni és azt bemutatni.

Az utazásszervező, illetve szerződő partnerei a tudomásukra jutott problémákat haladéktalanul kötelesek orvosolni, amelyre azonban csak az időben megtett panasz esetén van lehetőség.

Ha a nemteljesítés, illetve a hibás teljesítés sem az utazásszervező, sem az általa igénybe vett közreműködő magatartására nem vezethető vissza, az utazásszervező nem felel a nem megfelelő teljesítésből eredő károkért. Ilyen esetek közé tartozik, 

  • ha a szerződés teljesítésében mutatkozó hiányosságok az utas magatartására vezethetők vissza,
  • ha a hiba olyan harmadik személy magatartására vezethető vissza, aki az utazási szerződésben vállalt szolgáltatás teljesítésével nincs kapcsolatban, és a hibát az utazásszervező ésszerű elvárhatóság mellett sem láthatta előre, illetve azt nem volt képes elhárítani, vagy
  • vis maior esetén.

Érdemes tisztában lenni azzal, hogy a két utolsó pont esetében az utazásszervező kártérítést ugyan nem, de segítséget köteles nyújtani az utasnak, ha nehézségei támadnak.

Az utazásszervezőnek az utazási szerződés nemteljesítéséből vagy hibás teljesítéséből eredő károkért való felelőssége a szolgáltatás díja (a részvételi díj) összegének kétszeresét meghaladó része tekintetében korlátozható, amennyiben ezt az utazási szerződésben kikötötték. 

Érdemes tehát már a szerződés megkötése során figyelemmel lenni arra, hogy a kártérítés összegére vonatkozó korlátozás szerepel-e a szerződésben, illetve az utazási iroda betartja-e a törvényes mértéket, esetleg van-e olyan szolgáltató a piacon, amely nem alkalmaz ilyen korlátozást

- hívja fel a figyelmet dr. Sipőcz Dalma.

A fentiek alapján látható, hogy az utazásszervezőnek számos kötelezettsége áll fenn az ígért szolgáltatás nem vagy nem megfelelő teljesítése esetén, amelyek többsége csak abban az esetben kényszeríthető ki, ha az utas tisztában van ezekkel a lehetőségekkel. Amennyiben a panaszt az utas haladéktalanul bejelenti, ám annak orvoslását az utazásszervező elmulasztja, úgy végső, ámde hatásos eszközként szolgál a kártérítés iránti igény érvényesítése - foglamazott közleményében a Bán és Karika Ügyvédi Társulás jogásza.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Fontos! 2020. december 31-ig minden hazai banknál igényelhetőek az akciós fogyasztási hitelek, melyek kamata egységesen 5,9%. A kedvezményes személyi kölcsön kamata viszont a legtöbb banknál 2021-től megváltozik, és így magasabb lehet a törlesztőrészlet is, ezért nagyon fontos, hogy már most a számunkra legmegfelelőbb konstrukciót válasszuk! Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor 2021-től így kalkulálhatsz: a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 39 550 forintos törlesztővel a Sberbank nyújtja (THM 7,11%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 39 604 forintos törlesztőt (THM 7,17%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
×

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS

Aldi

10.22-10.28
Országos

Lidl

10.22-10.28
Országos

Auchan

10.22-10.28
Országos

Tesco

10.22-10.28
Országos

Praktiker

10.15-10.26
Országos

  Ajánlatunk

Öngondoskodás 2020

Befektetés, vagyon, megtakarítás

Portfolio Private Health Forum 2020

A koronavírus és a magánegészségügy

Budapest Economic Forum 2020

A magyar gazdasági csúcstalálkozó