A részvénypiac forgalma 52,9 milliárd forint volt, a vezető részvények a Mol kivételével erősödtek az előző napi záráshoz képest.
Sokat kopott az utóbbi hónapokban a sajtóban csak szuperállampapírként aposztrofált Magyar Állampapír Plusz (MÁP+) népszerűsége, miután az infláció több mint egy évtizede nem látott csúcsra emelkedett. Ezzel a lakossági termék reálkamata már bőven negatív, de szerencsére léteznek alternatív befektetési formák, melyek akár kézzelfogható hozamot is fel tudnak mutatni.
Novemberben majdnem 14 éve nem látott szintre, 7,4 százalékra emelkedett Magyarországon az infláció, majd decemberben is azon a szinten stagnált. Vagyis hosszú évek alacsony inflációs időszaka után ismét hozzá kell szoknunk ahhoz, hogy emelkednek a fogyasztói árak. Ráadásul egyhamar enyhülésre sem lehet számítani, a szakértők és a jegybank is azt prognosztizáljákt, hogy csak lassan kezd majd csökkenni az áremelkedési ütem, sőt, a január akár kellemetlen meglepetést is hozhat új csúccsal.
A fordulat pedig nem csak a pénztárcánkra van negatív hatással, hanem a befektetések esetében is el kell gondolkodni azon, hova érdemes tenni a pénzünket - hívják fel a figyelmet az Aegon Alapkezelő szakemberei. Mint írják, az elmúlt több mint tíz évben ugyanis megszokhattuk, hogy az alacsony vagy akár nulla körüli infláció alig befolyásolja a reálkamatot. Most viszont hirtelen az eddig vonzó befektetési lehetőségek is jelentősen veszíthetnek vonzerejükből.
A lakossági állampapírok zászlóshajójának számító MÁP+ esetében ez már látszik is, hiszen a korábbi kimagasló értékesítési számok visszaestek, beállt stabil heti 20-30 milliárd forintra a jegyzés. Pedig az értékpapír bevezetésekor még kifejezetten vonzó volt az öt év alatt átlagosan 5 százalék körüli hozam rugalmas feltételekkel (szabad visszaválthatóság, széles értékesítési hálózat). Mostanra viszont az évi öt százalékos hozam vastagon negatív szintet jelent reálértéken, vagyis az infláció miatt a pénzünk veszít az értékéből
- fogalmaznak az alapkezelő elemzői.
De akkor mi lehet az alternatíva?
Aki az egyre romló számokat látva máris megmozdítaná a pénzét, annak vannak kedvezőbb lehetőségek, bár a lakossági állampapírok esetében azért pozitív reálkamatot nehéz találni. "Ebben a szegmensben az elsőszámú alternatíva a Prémium Magyar Államkötvény (PMÁK) lehet, mely három és öt évre az infláció feletti hozamot fizet. De csak látszólag, hiszen a két értékpapír az éves átlagos inflációt veszi alapul, ezen felül fizet a 3 éves 0,75 százalékos, az 5 éves pedig 1,25 százalékos prémiumot" - hívja fel a figyelmet az Aegon Alapkezelő.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A gond, hogy az éves átlag lényegesen alacsonyabb, mint a jelenlegi, csúcson lévő infláció. Tavaly 5,1 százalék volt az átlagos áremelkedés, vagyis ehhez mérten még a prémiummal együtt sem éri el a két papír kamata a 7,4 százalékos drágulási ütemet. Főleg úgy, hogy a 2021-es infláció majd csak az év közepén, a fordulónapkor épül be a bázisba, addig a 2020-as 3,3 százalékos értékkel számolják a kamatot. A fordulónapig pedig akár még a prémium mértéke is változhat, vagyis reálisan ma bármelyik lakossági állampapírral kisebb csoda 6-6,5 százalék feletti kamatot elérni
- fűzik hozzá a befektetési szakemberek.
Meglátásuk szerint alternatíva lehetne a részvény- vagy ingatlanbefektetés, azonban előbbi magas kockázata, utóbbi pedig a nagy tőkeigénye miatt kevés lakossági befektető számára elérhető. Kiemelik, hogy marad még lehetőségként a befektetési alap, mely jól megválasztva akár érzékelhető reálhozamot is biztosíthat, vagyis a jelenlegi helyzetben lényegesen kedvezőbb lehet a lakossági állampapíroknál.
Rengeteg magyar fektette ide a pénzét: most látszik csak igazán, mekkora bukta lehet belőle 2026-ban
Az egyik magyarázat szerint a kriptokultúra nem volt hajlandó felnőni, és ez távol tartja a potenciális befektetőket.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








