A Magyar Állami Operaház főigazgatója és az 1 332 dolgozót képviselő szakszervezetek elnökei csütörtökön aláírták az új kollektív szerződést.
Új népbetegség zúzza szét a magyar munkahelyeket: ezek a tünetek, rengetegen küzdenek vele
Nincs is annál kellemetlenebb helyzet, mint amikor egy cégvezető úgy érzi, minden a legnagyobb rendben van a vállalkozásában, ám a munkavállalók a rengeteg feladattól, a túlzott leterheltségtől már csak árnyékai önmaguknak. Márpedig ez könnyedén komoly problémákhoz vezethet. Szerencsére van néhány támpont, amiket betartva a folyamat még idejében megállítható lehet.
Jelentős figyelem hárult az utóbbi időben a „munkahelyi wellnessek” kialakítására, a cégvezetők ugyanis elkezdték felismerni, hogy vállalkozásuk eredményeit milyen komolyan befolyásolja a munkavállalók egészsége és kipihentsége. Főleg mostanában, mikor a globális gazdaság lendülete alábbhagyott, az ügyféligények viszont nem változtak, a gazdasági racionalizáció jegyében pedig az elbocsátások mindennapossá váltak. Ezen felül a vállalati költségeket is vissza kell szorítani, miközben az erőforráshiány plusz terheket rótt a munkavállalókra.
Nem véletlen, hogy a kialakult helyzet sok vezetőt megroppantott lelkileg, és úgy érzik, össztűz zúdul rájuk.
De mit tehet egy cég a munkavállalók túlterheltségekor, milyen módszerekkel tudják fenntartani a dolgozók egészséges munkaterhelését? – merül fel sokakban a kérdés. Erre sajnos tökéletes válasz nincsen, ám a Quickanddirtytips összegyűjtött néhány támpontot, amivel vezetők és munkavállalóik egyaránt gyökeres változást érhetnek el a tehermentesítés terén.
Érdemes monitorozni a munkavállalókat
Fontos, hogy egy vállalkozás vezetője mindig tisztában legyen azzal, hogy csapata tagjainak mik az aktuális szükségletei. Tisztáznia kell, hogy a munkavégzés feltételei nem túl szigorúak-e, hogy a saját és vele együtt a beosztottak által alkotott összkép kívülről hogyan fest. Lényeges továbbá, hogy a csapattagok mennyire vannak leterhelve, azaz meddig tart a valódi munkaidejük, és mennyire elkötelezettek a cég iránt. Hiszen könnyen előfordulhat, hogy bár úgy tűnik, mindenkit örömmel tölt el a munka, valójában azonban a dolgozókat már csak a havi fizetésük marasztalja a cégnél.
Mint ahogyan az is elég kínos helyzetet eredményez, amikor a vezető nyílt és mosolygós tekinteteket vár, de csak unott és egyhangú arcokkal találkozik.
Ilyenkor fel kell tennie a kérdést, hogy vajon minden jól megy-e a cégénél, a munkavállalók mennyire boldogulnak a hétköznapokban, esetleg túlterheltek-e? Ennek eldöntésében a következő állítások számba vétele biztosan segítenek neki:
- A csapattagok unalmasak és fáradtak, szívesebben lennének bárhol máshol.
- Nem túl együttműködők, a közös munkába egyáltalán nem fektetnek energiát.
- Kerülik a beszélgetéseket, kizárólag a feladatok ütemezésre és azok teljesítésére összpontosítanak.
- Nem tudják kezelni a stresszt és a bizonytalanságot, az ilyen pillanatok túl sok energiát igényelnek tőlük.
Ha ezek közül egy kijelentés is igaz a csapattagokra, akkor bizonyára túl nagy nyomás nehezedik rájuk, kicsit lazítani kellene a gyeplőn. Hosszú távon ez a lépés biztosan eredményre vezet majd.
Rendet kell tenni a prioritások terén
Szinte mindenki érezte már úgy magát, hogy ugyan tornyosultak előtte a feladatok, de egyszerűen nem tudta hova kapjon hirtelen. Bármilyen hihetetlen, de így van ezzel a legtöbb vezető is a csapatát illetően. A Quickanddirtytips szerint legalábbis amikor arra kérik őket, hogy határozzák meg a legfontosabb prioritásukat, akkor általában nem tudnak egyet sem kiemelni.
Hiszen szerintük egy vezető életében az összes prioritás elengedhetetlenül fontos, mert azok jelentik a viszonyítási alapot minden helyzetben – amikor döntést kell hozniuk vagy a feszültségeket kell kezelniük.
Ám ha minden prioritást egyformán kezelnek, az könnyen a munkavállalókon csattan majd, azaz túlterheltté válhatnak. Ezért a vezetőknek szem előtt kell tartaniuk, hogy a munkavállalók számára minden prioritásuk egy külön feladatot jelent, így célszerűbb lehet, ha csak egy feladatra koncentrálnak. Ám hogy melyik legyen az, ahhoz a következő kérdéseket kell tisztázniuk magukban:
- Ez a prioritásom a legfontosabb?
- Ez a feladat is olyan fontos, mint a többi?
- Elég fontos valami ahhoz, hogy kockáztassam a csapatom egészségét?
- Mi lenne a következménye annak, ha ezt a feladatot eltörölnénk vagy legalábbis elhalasztanánk?
Ezen a ponton érdemes megjegyezni, hogy amennyiben egy vezető nem lát lehetőséget arra, hogy a prioritásait ezen gondolatok mentén rendezze, úgy egészen biztosan nem összpontosít eléggé arra, hogy a vállalkozásáról alkotott összkép jó legyen.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Valódi döntések a munkába fulladás ellen
Ahogyan az korábban már elhangzott, a prioritások általában mindig komoly munkát jeletenek. Vegyünk egy példát: prioritásként fogalmazza meg egy cég, hogy javítja és hatékonyabbá teszi egy ügyfélszolgálat működését, ami magában foglalja egy teljes hónap vásárlói visszajelzéseinek az áttekintését és a szokásos napi működés felülvizsgálatát. Ez összességében borzasztóan sok feladat, és komoly leterheltséget okoz a munkavállalóknak, amivel a cégvezető is tisztában van, ezért kénytelen döntést hozni arról, hogy melyik részfeladatot és hogyan végezzék el először.
Vannak azonban helyzetek, amikor az alábbi lépés nem kivitelezhető, így a dolgozók rendszertelenül vágnak bele a projektbe. Ez könnyen káoszhoz vezethet, ráadásul a dolgozókra szürreális mértékű leterhelés zúdul rá, amivel meg kell küzdeniük.
Ezekben a helyzetekben azonban mindig meg lehet állni egy pillanatra, és pár alapvető szabályt lefektetni. Mondjuk a következőket:
- A munkavállalók csináljanak kevesebb dolgot egyszerre.
- Végezzék el a feladataikat kreatívabban és hatékonyabban.
- Ne törekedjenek mindig a maximális tökéletességre.
- Dolgozzanak inkább tovább egy feladaton, úgy a végeredmény jobb lehet.
- Fogadják el mások segítségét, még ha az a csapatunkon kívülről érkezik is.
Összességében azt kell átgondolni, hogy van-e esetleg a projektben olyan teendő, amit ki lehetne hagyni vagy át lehetne ütemezni későbbre? Lehet-e egyszerűsíteni bizonyos részfeladatokat, mondjuk az ügyfélszolgálatos példához visszatérve, nem az összes vásárlói visszajelzést, csak annak a 20 százalékát átnézni, és abból konkrét mintákat gyűjteni?
Sokszor ugyanis az emberek hajlamosak a „mindent vagy semmit” elvét követni a munkavégzésük során, ám gyakran pont a feladatok szűkítése jelenti a megoldást az előrehaladás és a dolgozói jóllét egyensúlyának megteremtésére.
Törekedni kell mások támogatására
alán a legtöbb munkavállalónak nem kell sokat magyarázni, hogy milyen az, amikor bár valamit nagyon szeretnénk önállóan megoldani, de arra mégsem adódik mód. Ilyenkor jó, ha kéznél van egy olyan csapat, aminek a tagjai képesek segítséget nyújtani egymásnak, vagy legalábbis azt a tudatot erősíteni az elakadt kollégájukban, hogy nincsenek egyedül.
A tehermentesítés persze a közösségnek csupán az egyik nagy előnye, de ennél sokkal többet is adhat egy vállalkozásnak: sokkal több ötlet születhet meg egy csapatban, és az azokkal kapcsolatos hipotéziseket is könnyebben lehet tesztelni.
Vegyük csak az olyan vezetőket, akik éppen a csapatuk túlhajszoltságának megoldásával foglalkoznak. Az ilyen esetekben jól működhet, ha létrehoznak egy olyan fórumot (pl.: közös chatszoba), ahol a munkavállalók megbeszélhetik az aktuális kihívásaikat, támogathatják egymást, és talán néhány olyan ötlettel is előállhatnak, amire a vezetőjük még nem gondolt. Ráadásul ebbe a rendszerbe könnyedén bevonhatók a cég más csoportjai is, akik még több ötlettel tudnak szolgálni a működést illetően. Hiszen ha valami már a pénzügyi osztályon bevált, akkor nagy valószínűséggel más részlegnek is a hasznára válik majd, ezzel jelentős terhet levéve a vezetők és munkavállalók válláról.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Másként látja Alekszej Navalnij halálát az amerikai hírszerzés
- Gázolt a vonat Kecskemétnél, késésekre kell számítani a szegedi vonalon
- Sulyok Tamás: kiváló borászok nélkül nem születnének minőségi borok
- Változatlan hitelminősítés, új kínai autógyár - a nap hírei
- Új videón a Hamász magyar túsza
- Itt a hét öt száma