13 °C Budapest
Aggasztó kutatás: már a bőrünkön érezzük a szakemberhiányt

Aggasztó kutatás: már a bőrünkön érezzük a szakemberhiányt

2018. szeptember 17. 13:30

A lakosság is tisztán érzékeli már, hogy a szolgáltató szektorokban sok a hiányszakma és jelentős a munkaerőhiány. A magyarok több, különböző típusú szakma esetében is nehéznek tartják a megfelelő szakemberek megtalálását. Ide tartozik a szakorvos (84%), a villanyszerelő (82%), a festő-mázoló (80%), a háztartási gép szerelő (79%) - derült ki egy friss kutatásból.

A lakosság is tisztán érzékeli már, hogy a szolgáltató szektorokban sok a hiányszakma és jelentős a munkaerőhiány. A magyarok több, különböző típusú szakma esetében is nehéznek tartják a megfelelő szakemberek megtalálását. Ide tartozik a szakorvos (84%), a villanyszerelő (82%), a festő-mázoló (80%), a háztartási gép szerelő (79%) - derült ki a Cofidis Hitel Monitor országos reprezentatív kutatásának friss adataiból. A munkaadói oldalon a munkaerő megbecsülésének, képzésének, megtartásának fontossága már olyan szakmákat is elért, amelyek a lakosság szemében alacsonyabb megbecsülésnek örvendenek.

Hétköznapi hősök - szakmák, amelyekkel a leggyakrabban találkozunk

A mindennapok során igénybe veszünk számos szolgáltatást: legalább havonta egyszer postai ügyintézőhöz fordulunk (56%), buszvezető (52%) visz minket dolgozni, felkeressük a háziorvost (33%), levágatjuk a hajunkat a fodrásznál (31%) és felszolgálók, pultosok (27%) hozzák ki nekünk az ételt az étteremben. Ennél ritkábban, de szükségünk van ügyeink intézéséhez telefonos ügyfélszolgálatosra (16%), banki (14%) és hivatali ügyintézőre (12%). Néha szakorvoshoz (11%) is kell mennünk. Ennél még ritkábban keresünk taxisofőrt (3%) és a mesteremberekre, mint például háztartási gép szerelőre (2%), villanyszerelőre (1%) is alig-alig szorulunk rá.

Fordul a kocka, amikor mi keresünk szakembert

Egészen másképp fest a helyzet, amikor történik valami változás vagy váratlan probléma a családban. A lakosság több mint 80 százaléka úgy érzi, hiába keresi, nem találja, vagy csak nagyon nehezen a megfelelő szaktudással rendelkező szakembert, olyan esetekben, amikor szükségünk van egy jó szakorvosra vagy otthon olyan gondok vannak a világítással, amit csak villanyszerelő tud megoldani, netán épp felújítunk, és festő-mázoló szakember kell sürgősen. Budapest és vidék relációban is érezhető némi különbség: a fővárosban élők úgy érzik, általában nehezebben jutnak hozzá bármilyen szakemberhez.

Kiket keres a munkaadói oldal?

A vállalati oldal is szakemberhiányról számol be. 2018-ban az üres álláshelyek aránya, a kommunikáció / pénzügyi, biztosítási tevékenység / ingatlanügyletek / szakmai, tudományos műszaki tevékenység területeken 3,6 százalék, ami 2017-ben a 3,2 százalékos arányához képest növekedést mutat a KSH adatai szerint. A magyarországi hiányszakmák listáját már hatodik éve a szakmunkások vezetik, második helyen a sofőrök, a harmadik helyen pedig a mérnökök állnak. A tíz legnehezebben betölthető munkakör között van: az adminisztratív munka, az irodai asszisztens, a könyvelő, a műszerész, a vendéglátóipari szakember, az orvos, a gépkezelő, és sofőröket is nehéz találni.

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

Lakosság VS munkaadók: más mozit néznek

A munkaadók által kifejezetten keresett, jól fizetett munkakörök közül számos alacsony megbecsülésnek örvend a lakosság szemében, és úgy vélik, az adott munkakörben nincs szükség egzakt szakértelemre, de magas elvárásokat támasztanak velük szemben. Erre jó példa a telefonos ügyfélszolgálatos pozíció: az emberek úgy vélik, könnyű megfelelő munkaerőt találni (33%), és a feladatot szinte bárki el tudja végezni, ehhez képest komoly szektorspecifikus szakmai felkészültséget (89%), alaposságot (88%), udvariasságot (86%), megbízhatóságot (86%) és segítőkészséget (84%) várnak a vonal másik végén ülőtől.

NEKED AJÁNLJUK
HR BLOGGER
coachco  |  2021.05.17 13:56
Talán sokan érzik úgy mostanában, végre, kicsit mintha jobb lenne, talán túl vagyunk a nehezén. [.....
hrdoktor  |  2021.05.17 06:50
Kevésbé közismert, hogy az alváshiány hozzájárul a kóros súlytöbblet kialakulásához. [...] Bővebb...
legacykft  |  2021.05.14 18:55
Az utóbbi években nagyon keresetté és trendivé vált Agile Coach-nak lenni. Az álláshirdetések tele v...
hrbonbon  |  2021.05.14 18:06
Article written by Zineb Krafess, Researcher AIMS International  Morocco In 2020, recruitment has...
perfekt  |  2021.05.13 10:30
A veszélyhelyzet idején alkalmazandó védelmi intézkedések második üteméről szóló, többször módosítot...
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?