2018. február 21. szerda Elenonóra

10 év alatt tízszeresére nő a béred: budapesti meló, diploma sem kell hozzá

Magyarországon a közvélemény előtt nagyjából két dolog ismert a légiforgalmi irányítókról. Az egyik, hogy hazai viszonylatban rettentő jól keresnek, a másik pedig, hogy állandó stressznek vannak kitéve. Azt azonban sokan nem tudják, hogy elég rögös út vezet a bombafizetésig, a stressz mellett pedig a felelősség is óriási. Kétrészes cikkben mutatjuk be, hogy mi kell ahhoz, hogy valakiből légiforgalmi irányító váljon, illetve mire számíthat a szükséges tanfolyam elvégzése után. Az első részben Balogh János, a HungaroControl szervezetfejlesztési munkatársa volt segítségünkre.

A légiforgalmi irányítók béréről szóló népi hiedelmeknek némileg ellentmond, hogy a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat adatai szerint, karrierjük legelején nem is keresnek olyan jól az irányítók. Ennek a hátterét is be fogjuk mutatunk, de ha a lenti ábrára vetünk egy pillantást, akkor már látszik, hogy a legenda igaz. Magyarországi viszonylatban kiemelkedő keresetet lehet elérni, ha valaki légiforgalmi irányítónak áll. 

A dolog azonban nem ilyen egyszerű. Ha a fenti adatok alapján megjött a kedved repülők irányításához, akkor egy hosszú és alapos kiválasztási folyamaton kell, hogy keresztül menj. Kezdjük azonban a jó hírekkel. Minden évben lehet jelentkezni légiforgalmi irányítónak, a toborzási folyamat ősszel kezdődik és a következő év márciusáig tart, ebből következik, hogy akár most azonnal pályázhatsz is

A képzést a HungaroControl szervezi, amely cég később a munkáltatód is lesz, ha megfelelsz a tesztek és interjúk sorozatán. A minimum feltételeket nem nehéz megugrani, karrieroldaluk szerint, ha

  • EU-s állampolgár vagy,
  • anyanyelvi szinten beszélsz magyarul,
  • középfokon angolul,
  • van legalább középfokú iskolai végzettséged,
  • betöltötted a 20. életévedet és
  • büntetlen előéletű vagy,

akkor máris beadhatod a jelentkezésedet. Ezen túl, többek között fontos, hogy magabiztos és kiegyensúlyozott legyél, tudj gyorsan és hatékonyan dönteni, jól tudj koncentrálni és problémákat megoldani, valamint, hogy akarj és képes legyél csapatban dolgozni.

Az esélyekkel kapcsolatban viszont fel kell készülni, hogy a tavaly év adatai alapján 700 jelentkező közül mindösszesen 20-an válhatnak légiforgalmi irányító hallgatóvá

- árulta el a Pénzcentrumnak Balogh János, a Hungarocontrol szervezetfejlesztési munkatársa.


Balogh János, a Hungarocontrol szervezetfejlesztési munkatársa (fotó: Todoroff Lázár)

Amennyiben jelentkezel és kiválasztanak, akkor először is egy FEAST (First European Air Traffic Controller Selection Test, azaz első európa légiforgalmi irányítói kiválasztási vizsga) nevű tesztet kell megírnod, amelyet 48 léginavigációs szolgáltató használ, hogy kiszűrje, kiből lehet képességei és tudása alapján jó légiforgalmi irányító. Ez egy kétlépcsős megmérettetés. Az első leginkább kognitív, azaz gondolkodási képességeket mér, teszteli a koncentrációt, azt, hogy mennyire tud a jelölt egyszerre több mindennel foglalkozni, a döntési képességeket és azt is, hogy milyen gyorsan tud valaki információt feldolgozni.

A második teszt pedig már ezekre épül, és a repülés-irányításhoz hasonlatos szituációkon teszteli a jelentkezőket. Ezen túl része a FEAST-nek még egy személyiségteszt is, amelyen például a fent felsorolt tulajdonságokat mérik.

Ez egy nagyon izgalmas teszt, a visszajelzések alapján a kitöltők örülnek, hogy beleláthatnak egy kicsit abba, hogy miről is szól ez a hivatás

- mondta el Balogh János. A hivatás szónak itt nagy szerepe van. 

Aki már elvégezte a tanfolyamot, az általában a teljes karrierjét légiforgalmi irányítóként éli le, a pályaelhagyás egyáltalán nem jellemző.

Ezen túl pedig azt is fontos kiemelni, hogy a HungaroControlnál jártunkkor érződött a munkatársakon, tudatában vannak annak, hogy amit ők csinálnak, annak tétje van: a légi forgalom más szereplői mellett miattuk biztonságos a légi közlekedés Magyarországon.

Ahogy már említettük, egy év alatt több százan jelentkeznek légiforgalmi irányítónak. Tavaly 

  • 700 jelentkező volt, közülük körülbelül 
  • 600-an írták meg a FEAST 1-es tesztet,
  • e jelentkezők 25 százaléka ment át a teszten,
  • az így maradt körülbelül 150 jelöltnek pedig több mint a fele teljesítette megfelelően a FEAST második részét.

Ennek megfelelően megközelítőleg 90-en maradtak tavaly a 700 jelentkezőből, közülük pedig, ahogy már említettük, 20-an kezdték meg a tanfolyamot.

Ebből a 20 hallgatóból a korábbi évek tapasztalata szerint nem mindenki végzi el a kurzust illetve kezdi meg légiforgalmi irányítói karrierjét, mondta el a Hungarocontrol szervezetfejlesztési munkatársa. Azok közül, akik idő közben kiesnek, körülbelül fele-fele arányban saját elhatározásukból döntenek így, a másik felükről viszont időközben derül ki, hogy mégsem alkalmasak a pályára. Mivel e kétéves kurzus alatt rendkívül sok nehézséggel találkoznak a hallgatók, nagyon fontos, hogy erős belső motivációval rendelkezzenek, amelyből erőt meríthetnek a kihívások leküzdésére..

Ahogy az első ábránkból is kiderül, a fiatalabb légiforgalmi irányítók nem kapnak kiemelkedő bérezést, 2015-ben 21 és 30 év között 142 ezer forint volt az átlagkeresetük. Ennek oka, hogy a hallgatók a képzés során tanulmányi ösztöndíjat kapnak és a tanfolyam sikeres lezárását követően emelkedik meg fizetésük. Mindenesetre a 2015-ös átlag mára már meg kellett, hogy nőjön, mivel a HungaroControl tájékoztatása szerint a hallgatók bruttó bére 200 ezer forint körül alakul.

Ha valaki sikeresen elvégezte a tanfolyamot, akkor a megszokottól teljesen eltérő munkabeosztással fog találkozni. Nem hetekben kell gondolkodni, hanem ötnapos egységekben.

12 óra nappali munka után 24 óra pihenési idő, ezek után egy tizenkét órás éjszakai műszak, majd pedig 72 óra pihenés következik, és ezek az ötnapos szakaszok váltogatják egymást

- ismertette Balogh János.

A képzési időszak alatt különböző tanfolyamokkal is segítik a légiforgalmi irányító hallgatókat, melyek leginkább a stresszkezeléséről szólnak. A megfigyelések ugyanis azt mutatják, hogy minél többféleképpen tudja valaki kezelni a stresszt, annál nehezebben billenthető ki abból az egyensúlyból, amely garantálja, hogy jó teljesítményt nyújtson.


A Hungarocontrol székháza mellett leszálló repülő (fotó: Todoroff Lázár)

Az irányításban három légiforgalmi irányítói munkakört különböztetünk meg. Az egyik a tornyos irányító, ők irányítják egy reptéren a légi járművek földi mozgását, illetve a le- és felszálló forgalmat. Ennél eggyel távolabbi körzetért felelnek a közelkörzet irányítói, akik a reptér környéki légtér urai, a távolkörzetesek pedig egy meghatározott magasság felett kísérik az oda be- és kilépő, valamint az országon áthaladó légi forgalmat Magyarország határáig.

Fontos, hogy a tornyos irányítók egy meghatározott magasságig és reptértől mért távolságig felelősek csak az adott légtérben zajló forgalomért. Az ebben a magasságban, de a meghatározott távolságnál távolabbi zónáért nem felelősek, ez a terület bizonyos magasságig a nem ellenőrzött légterek közé tartozik, és leginkább kisebb gépek használják. Számukra is nyújt szolgáltatást a Hungarocontrol, de ezt nem a légiforgalmi irányítók, hanem a repüléstájékoztatók végzik, akiknek már pozíciójuk megnevezéséből is látszik, hogy a légiforgalmi irányítókkal szemben a tájékoztatás az elsődleges feladatuk.

Visszatérve a légiforgalmi irányítókhoz, a három területért felelős irányítók között nincs napi vagy gyakori átjárás. Más-más szakszolgálati engedélyre van szükség a különböző légterekben zajló forgalom irányításához, és már a tanfolyam alatt specializálódnak a hallgatók tornyos, közel- vagy távolkörzeti irányítónak.


Így néz ki az irányítóközpont egy kémlelő nyíláson keresztül (fotó: Todoroff Lázár)

Mindemellett van fejlődési lehetőség a szakmában, lehet a saját területükön vezető, ellenőrző funkciót betölteni, valamint a tudományos, oktatói vagy nemzetközi tanácsadói tevékenység sem ritka.

A szakmai jövőjével kapcsolatban sem kell aggódnia azoknak, akik a légiforgalmi irányításban képzelik el a jövőjüket. Míg számtalan területen munkahelyeket szüntethet meg az automatizáció, Balogh János úgy látja, bár egyre korszerűbb technológia segíti a munkatársait, az irányítás terén az emberi közreműködést egyelőre nincs olyan szoftver, amely ki tudná váltani. Ez egyébként a légi irányítók szempontjából szerencse, mert Balogh János elmondása szerint

aki egyszer megérzi a kerozinszagot, az beleszeret ebbe a világba. Az egész iparág nagyon el tudja varázsolni az embert.
A cikk második részében egy tapasztalt légiforgalmi irányító segítségével mutatjuk majd be, hogy milyen feladatai vannak az irányítóknak, milyen technológia segíti a munkájukat, továbbá arról is szó lesz, hogy mennyit változott az évek alatt, hogy milyen profilú hallgatókat keresnek a toborzáskor. Borítókép: Todoroff Lázár.
Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
11
22
33
 Kedvelem az oldalt

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS

Aldi

02.22-02.28
Országos

Lidl

02.22-02.28
Országos

Interspar

02.22-02.28
Országos

Spar

02.22-02.28
Országos

Interspar

02.15-02.21
Országos

Spar

02.15-02.21
Országos

Lidl

02.15-02.21
Országos

Auchan

02.15-02.21
Országos