A Pénzcentrum 2025-ös autótesztjei a belépőszintű kisautóktól az elektromos és hibrid SUV-okig átfogó képet adtak arról, mit tudnak valójában az új modellek a mindennapokban.
A nyári hőségben a napsütéses helyen parkoló autók belseje akár 60 °C-ra is felforrósodhat, ami nemcsak kellemetlen, de veszélyes is lehet. A Német Autóklub műszaki szakértői letesztelték, mely napvédelmi eszközök védik meg leghatékonyabban az utasteret a túlmelegedéstől. A tesztekből kiderült: nem minden megoldás egyformán hatékony, de van, ami akár 10 fokkal is hűvösebben tartja az autót.
A napsütötte helyen parkoló autók belső tere rövid idő alatt extrém módon felmelegedhet – akár 60 °C is lehet odabent. De mi véd meg valóban a felforrósodástól? Az ADAC műszaki szakértői Landsberg am Lech-i központjukban vizsgálták meg, mely napvédelmi eszközök hatékonyak leginkább a hőség ellen.
A tesztben különböző napvédelmi eszközöket hasonlítottak össze: teljes ablakfedést biztosító ponyvát (ún. „félgarázst”), külsőre helyezhető tükröződő napvédő fóliát, műszerfalra helyezhető fehér textilt, belső napvédő rolót, illetve sötétített oldal- és hátsó ablakokat. A referenciaautó belseje 53 °C-ra forrósodott fel, a félgarázzsal azonban csak 43 °C-ot mértek. A külső fólia 45 °C-ra, míg a belső roló 49 °C-ra, a műszerfalra tett kendő pedig 50 °C-ra csökkentette a hőmérsékletet.
A félgarázsos ponyva teljeskörűen árnyékolja az autó üvegfelületeit, ezáltal jelentősen csökkenti a belső tér felmelegedését. A mérések szerint akár 10 fokkal is alacsonyabb lehet így a hőmérséklet, mint árnyékolás nélkül. A külső fólia szintén hatékony, akár 8 fokkal hűvösebb lehet az utastér, ráadásul az ülések és a műszerfal sem forrósodnak át annyira.
Belső roló és sötétítés: kevésbé hatékony, de jobb a semminél
A belső roló 4 fokos javulást hozott, de csak akkor, ha pontosan illeszkedik az ablakhoz – ellenkező esetben a hatás minimális. A sötétített üvegek a levegő hőmérsékletét csak 2 fokkal csökkentették, viszont a hátsó ülések felületén 9 fokos különbséget mértek: 57 °C helyett csak 48 °C-ot, ami gyermekek és csecsemők szempontjából különösen fontos.
A korábbi vizsgálatok szerint már 30 percnyi déli parkolás után 50 °C-ra emelkedik a belső hőmérséklet, 60 perc után éri el a csúcsot, és 90 perc múltán akár 60 °C is lehet. Az alkatrészek, például a kormány és a műszerfal 70 °C fölé melegedhetnek – ez égési sérüléshez vezethet, ezért mindig érdemes letakarni ezeket.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A teszt azt is megvizsgálta, milyen hatással van a jármű színe a hőmérsékletre. A fekete autó fényezése 65 °C-ra, míg a fehéré csak 44 °C-ra melegedett fel. A belső hőmérsékletben ez körülbelül 5 fok különbséget jelentett (53 °C a fekete, 48 °C a fehér autónál). A sötét színek több napsugarat nyelnek el, így több hőt is tárolnak, ami jobban felmelegíti az utasteret is.
Az ADAC mindegyik vizsgált napvédelmi eszközt ajánlja – különösen a félgarázst és a külső fóliát. Ezek hatékonyan csökkentik az utastér felületeinek hőmérsékletét, és kellemesebbé teszik a beszállást, mivel a klíma is gyorsabban hűti le az autót.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








