Napi egymilliárd étkezésnek felelne meg a 2022-ben világszerte feleslegesen kidobott élelmiszer az ENSZ Környezetvédelmi Programjának (UNEP) szerdán közzétett jelentése szerint.
Népharag önti el a kereskedőket, patikákat.
Az elmúlt időszakban számtalan felháborodott kommentet lehet olvasni a közösségi médiában, miszerint a szájmaszkok már-már a megfizethetetlenség határát súrolják. Értetlenkedő vásárlók, közszereplők szidják a patikákat, kereskedőket, hogy tízszeres, (gyakran húszszoros) áron kínálják a maszkokat, higiéniai termékeket, pedig nem a magyarországi boltok felelősek az áremelkedésért.
A kiskereskedelmi árak azért ilyen magasak, mert már beszállítóktól is ezen az emelt árszinten kapják meg a termékeket a kereskedők - árulta el Nagy Gábor, a SzerszamKell.hu ügyvezetője.
Miért emelkedtek meg a szájmaszkok beszerzési árai?
A szájmaszkok árának növekedése elsősorban a kialakult hiperkeresletnek és az ebből származó áruhiánynak köszönhető. Ez a jelenség nem összehasonlítható a csirkehús felvert árával, mivel a csirkehúsból nincsen túlkereslet. A pillanatnyi hiányt a járvány betörésekor tapasztalható pánikszerű felvásárlás okozta, mely napokon belül helyreállt.
A maszkok jelentős részét Kínában gyártják, az egész világ onnan vásárolja. A koronavírus járvány kirobbanásakor pedig érthető okok miatt a kínaiak korlátozták ezen termékek exportját, ezzel egy időben pedig a még Európában és Magyarországon raktáron lévő szájmaszkokat felvásárolták és exportálták Kínába. Ez volt az áruhiány első hulláma, mely kiszippantotta ezeket a termékeket a piacról. Ahogy a vírus terjedt, egyre nagyobb vásárlói igény támadt a maszkokra azonos gyártói kapacitás mellett, ezt a kapacitást pedig lehetetlen volt egy hónap alatt a többszörösére növelni.
Ugyanez az effektus gyűrűzött le egészen az alapanyagokig, ezek együttes hatása pedig azt eredményezte, hogy már az alapanyag is jóval drágábban érkezett a gyárba, illetve a gyártók is jóval magasabb áron értékesítették. Mire a termékek eljutottak a boltokig és patikákig, már az eredeti ár többszörösébe kerültek.
Egy egyszer használatos "sebészi" szájmaszk nagykereskedelmi beszerzési ára kb. 300-400 forint. Erre rakódik a kiskereskedelmi árrés, amiből a cég fedezi a költségeit. Ez boltonként változó, de átlagosan 30-60 százalék, amihez hozzájön a 27 százalék Áfa. Így jön ki, hogy az orvosi szájmaszk, ami januárban még 20-30 forintba került, most már 600 forint. Az iparban leginkább elterjedt FFP2-es szűrési képességű munkavédelmi szájmaszk jelenlegi nagykereskedelmi ára 3500 - 4000 forint. Az előző képlet alapján, mire a boltok polcaira kerül nagyjából 6000 forintot fognak érte kérni.
Mikor fog visszaállni az eredeti ár?
A barkácsáruház ügyvezetője szerint “Az árak akkor fognak elindulni lefelé, ha a kínálat újból ki tudja elégíteni a kereslet szintjét. Már most megfigyelhető, hogy az elmúlt héten nem emelkedtek a szájmaszkok beszerzési árai: vélhetően elérték azt a pontot aminél többet már nem hajlandóak érte adni a vásárlók. Ezzel egy időben több vállalat és állami szervezet is nekikezdett a gyártásnak. További jó hír, hogy Kínában enyhül a járvány, így onnan is fognak érkezni hamarosan higiéniai termékek. Mindez azt jelenti, hogy belátható időn belül jóval olcsóbban juthatunk majd szájmaszkokhoz."
(x)
A pelenkagyártó csecsemőkről felnőttekre vált át: ide vezetett a drasztikusan kevés gyerek születése
Japán gyorsan öregedő társadalma és csökkenő születésszáma miatt, bejelentette egy pelenkagyár, hogy felfüggeszti a csecsemőpelenka-gyártását és a felnőtteknek szánt pelenkák piacára koncentrál.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.
A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.
-
Így választjuk ki a legjobb személyi kölcsönt
A Pénzcentrum és az MBH Bank kutatása a hazai személyi kölcsönök igényléséről.
-
Elárulta a Lidl, milyen akciókkal készül a húsvéti szezonra
A húsvéti időszakban is változatos akciókkal és kedvezményekkel segíti a Lidl a vásárlókat.
-
Cégalapítás online: az eljárás menete lépésről lépésre (x)
Megmutatjuk, mire számíthat, ha vállalkozás indítását tervezi
-
Az ASUS újdonsága a modern munkaélmény új szintjét kínálja (x)
Az ExpertBook B9 OLED új mércét állít az üzleti laptopok számára.
- Áprilistól nem vizsgálják, sért-e szankciót Észak-Korea
- Bondár a nyolcaddöntőig jutott Mexikóban
- Ha valamire, hát az eladásokra nem panaszkodhat a Volkswagen
- Rendszerüzenet érkezett Orbán Viktortól
- Robbanás és tűz okozta egy ember halálát Lágymányoson
- „Ne bántsuk már tanulással a gyereket” – pszichológus a tavaszi szünetről