Miközben a vendéglátásban elmarad az év végi fellendülés, a prémium élelmiszerek és ajándékmegoldások iránt soha nem látott kereslet alakult ki.
Durva hibára figyelmeztetnek a boltok a visszaváltó automatáknál: így persze hogy nem működik
Már kötelező ugyan az új, megjelölt italcsomagolások visszaváltása az üzletekben – de ilyet még nem szállított az ipar, közölte az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ). A szövetség 2023. december 27-i sajtóközleményében már részletes tájékoztatást adott arról, melyek a vásárlókra vonatkozó szabályai a különféle üdítő- és szeszesital csomagolások - műanyag, fém, üveg palackok - kötelező visszaváltásának az üzletekben. A napokban több híradás is megjelent arról, hogy a visszaváltó automaták nem működnek, a bedobott italcsomagolások ellenében pedig estenként nem használható utalványokat adnak ki. Ezt a helyzetet tisztázza most az OKSZ.
A szabály egyszerű: az automatába csak az dobható be, ami után már fizetett visszaváltási díjat a vásárló – más palack, doboz nem, írják a közleményben. Többen is próbálkoztak azzal, hogy az év első napjaiban már bedobtak az automatákba különféle italcsomagolásokat. Az új előírások azonban csak azokra az italféleségekre vonatkoznak, melyeken a gyártó ezt fel is tünteti a csomagoláson, palackokon. Ezek a visszaváltásos csomagolású italok 2024. első féléve során fokozatosan fognak megjelenni az üzletek polcain, az év első napjaiban ez nem volt várható - közölték.
Tehát csak az dobjon majd italos palackot az automatákba, aki a visszaváltási díjat ki is fizette vásárláskor, a palackon pedig rajta van az előírt logo, feliratozás és a visszaváltási díj összege is. A gyártók részéről az átállás az új címkézésre, feliratozásra egy időigényes folyamat, ezért is alakított ki a jogalkotó egy június végéig tartó türelmi időszakot az átállásra.
Az automaták telepítése folyik év elején is, a tesztelés pedig számos berendezésnél még csak most következik - hívták fel a figyelmet.
A visszaváltó automatákat a berendezés gyártója, az arra feljogosított telepítési csapatok végzik (ez nem a kereskedők feladata). A telepítések, a szükséges informatikai beállítások és az elengedhetetlen tesztelések, próbaüzemelések még nem zárultak le, mindez a berendezéseket szállító gyártók leterheltségétől függ.
A visszaváltó berendezésekbe olyan palackot bedobni, mely nem felel meg a követelményeknek, a beüzemelést követően is károkat okozhat. A visszaváltó berendezés egyébként ellenőrzi majd, elfogadható-e a bedobott italcsomagolás és utalványt csak a szabályoknak megfelelő palackok után ad.
Előírások
A visszaváltási rendszer lényege, hogy az italgyártó üzemekben újra nem tölthető, ezért csak egyszer használatos - úgynevezett egyutas - italos palackok értékesítésekor, ha a gyártó ezt már fel is tüntette a csomagoláson, a kereskedők kötelesek lesznek 50 forint visszaváltási díjat felszámolni a vásárlóknak az értékesítéskor.
Ezt a visszaváltási díjat a vásárló visszakaphatja egy levásárolható utalvány formájában, ha visszaviszi az italos palackot az üzletbe. Dönthet majd azonban úgy is a vásárló, hogy az utalványt a pénztáraknál pénzre váltja. A vásárló az üzletbe visszavitt üres italcsomagolást, ha kifizette az 50 forint visszaváltási díjat is, a visszaváltó automatába dobhatja bele. Ezek az automaták az italcsomagolás ellenőrzését követően azonnal adnak a vásárlónak egy levásárolható vásárlási utalványt, aminek értéke a visszaváltási díjjal azonos, tehát 50 forint csomagolásonként.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A nem visszaváltható palackokat - melyeken nincs rajta a visszaváltás lehetőségét jelző felirat, logó, címke - tilos az automatákba dobni, azok meghibásodást, károkat is okozhatnak.
Az átmeneti időszakban - június végéig - a gyártók még átadhatnak a kereskedőknek régi, tehát nem visszaváltható csomagolású italféleségeket is, utána viszont - 2024. júliusától - már csak a visszaváltás lehetőségét feltüntető címkézéssel szállíthatnak árut a boltokba.
Az üzleteknek értékesíteniük kell a korábban gyártott és a visszaváltási logó és díj feltüntetése nélkül csomagolt italféleségeket is, melyek megtalálhatók lesznek az árusítóhelyek polcain egészen addig, ameddig el nem adják, akár a féléves türelmi időszakon túl is. Így a vásárló majd egy ideig még megtalálhatja az üzletekben a régi és az új csomagolású italféleségeket egyaránt.
Figyelni kell a visszaváltást jelző feliratot és az italcsomagolásnak sértetlennek kell lennie
A vásárlóknak ügyelniük kell arra, hogy visszaváltási díjat csak olyan ital megvásárlásakor kötelesek fizetni, amelynek a csomagolásán feltüntette a gyártó a visszaváltás lehetőségét, ennek módja, megjelenése egységes lesz minden palackon. A vásárló csak ezeket a palackokat viheti vissza az üzletbe visszaváltási díjért cserébe. Visszaváltási díjat minden olyan palack után fizetni kell bármely értékesítőhelyen, melyen a visszaváltás lehetőségét jelző felirat, címke rajta van
A visszaváltás a 400 négyzetméternél nagyobb üzletekben kötelező, de a kiseb alapterületű üzletek is kötelesek az 50 forint visszaváltási díjat felszámítani, ugyanakkor az üres, használt palackokat már nem kötelesek visszaváltani (bár önként csatlakozhatnak a rendszerhez). Más értékesítőhelyeken is (például egyes iparcikk áruházakban, drogériákban, vendéglátóhelyen elvitel esetén, vagy dohányboltokban) kötelező lesz az 50 forint visszaváltási díj felszámítása, amikor a szükséges jelzés már a csomagoláson is rajta van.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.







