A makrogazdasági tényezőket összegző makro részindex -11 ponton áll egy felmérés szerint.
Komoly gondot jelent a magyar sütőipari vállalkozásoknak is az elszálló rezsi. És bár a Magyar Pékszövetségnek konkrét adatai, számításai még nincsenek, a nehéz helyzet miatt a vállalkozások 20-25 százaléka bajba kerülhet. További gond a nagyfokú munkaerőhiány is, illetve az is, hogy a rezsi és a bérköltségek mellett a fuvarozási díjak is egyre magasabbak. Ezek pedig mind olyan tényezők, amik az érintett vállalkozások önköltségét növelik. Az összes problémát figyelembevéve nem sok jóra számíthatnak a vásárlók: az elmúlt egy évben már így is 70 százalékkal nőt a félbarna-, és a fehér kenyér ára, az emelkedés üteme pedig még nem látszik lassulni.
Ahogy az már az év elején, az egyre jobban berobbanó árak kapcsán, illetve az orosz-ukrán háború kitörésekor várni lehetett: a gabona ára az egekbe szökött, ezért a liszt és az ebből készült élelmiszerek ára is valósággal kilőtt. És bár idehaza a búzafinomliszt (BL 55) ára hatósági befagyasztást kapott, más lisztfélék majdnem 100 százalékkal drágultak egy év leforgása alatt, de ugyanígy a kenyerek sem úszták meg az árvérengzést.
Mára pedig ott tartunk, hogy a KSH legfrissebb adatai szerint 2021 augusztusa és 2022 augusztusa között a félbarna kenyér átlagos fogyasztói ára 78,4, míg a fehér kenyéré 77,1 százalékkal emelkedett. Ez pedig azt is jelenti, hogy az egyes termékekért átlagosan most már 620, illetve 700 forintot kell fizetni kilogrammoként, miközben tavaly még 347-et és 398-at kellett.
A brutális árrobbanás pedig valószínűleg nem mostanság fog megállni. Ugyanis ha az eddig képlethez hozzáadjuk még a rezsiárak elszállását is, akkor valószínűsíthető, hogy a sütőipari vállalkozásoknak is brutálisan megugrik az önköltségük, amik végeredményben további kenyérár-emelkedést eredményezhet. Azért, hogy tisztábban lássuk a kenyér árának alakulását illetően, megkerestük a Magyar Pékszövetséget, hogy számoljanak be arról, milyen kilátás vár a pékekre ilyen energiaárak mellett, de megkérdeztük azt is, meddig nőhet még a kenyerek ára Magyarországon.
Óriási gondot okoz a magas rezsi
A sütőipari vállalkozások jelentős részének gondot okoznak a jelenlegi árak. A gázár hétszeres, a villany tízszeresére emelkedett az utóbbi időben. Ezek a költségek mindenképpen működési nehézségeket okoznak, és a fejlesztésekre félretett összegeket az energia- és gázszámlák irányába fordítják
- mondta el lapunknak Septe József, a Magyar Pékszövetség elnöke. A szakember hozzátette, most még nagyon az elején vannak a radikális rezsifolyamatoknak. Ezért nem tudják konkrétan, hogy milyen nagyságú terheket ró mindez a vállalkozásokra az elkövetkezendő időben, ahogy azt sem, ez a részükről mennyire lesz teljesíthető.
Az árakat illetően Septe József azt mondta a Pénzcentrumnak, hogy a pontos kimutatások elkészítéséhez időre van szükség, de azt biztos, hogy az alapanyagárak, az energiaköltségek, a logisztikai költségek növekedése és a munkabérek emelése is hozzájárul a sütőipari vállalkozások költségszerkezetéhez.
A mostani helyzetben pedig kiszámíthatatlanság jellemzi az iparágat.
Az elnök lapunknak elmondta azt is, mivel a fentebb említett költségek folyamatosan emelkednek, így ezeket a megnövekedett költségeket be kell építeni az eladott termékek árába. És ha mindez nem volna elég, ezeknek a költségeknek a folyamatos változásával is számolniuk kell a vállalkozásoknak, ezek mértéket előre meghatározni a jelen helyzetben viszont nem tudják.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
„Részünkről azt tartjuk korrekt viselkedésnek, ha a megfelelő kimutatások és számadatok a rendelkezésünkre állnak, akkor tudjuk pontosan meghatározni a kenyér árának önköltségét, és ebből minden vállalkozás saját maga határozza meg az emelkedés mértékét. Mivel a vállalkozások átadási árakon adják át termékeiket a kereskedelemnek, így a továbbiakban a kereskedelem határozza meg a fogyasztói árakat” – számolt be a Pénzcentrumnak Septe Jószef.
Az viszont mindenképpen beszédes az árakat illetően, hogy csak idén mintegy 250 forintos dráguláson ment keresztül a fehér kenyér, így annak átlagos fogyasztói ára már most 700 forint fölött jár. Ha pedig ilyen ütembe folytatódik a drágulás, akkor nemsokára az ajtón kopogtathat az 1000 forintos kilós átlagár is.
Bedobják a törölközőt a pékek?
A Magyar Pékszövetség szerint azok a vállalkozások, amelyek nincsenek megfelelő anyagi tartalékokkal felvértezve, veszélybe kerülhetnek. Ahogy az elnök fogalmaz,
tapasztalható az ágazatban, hogy hogy kevesebb a szakképzett munkavállaló, mint amire a sütőiparnak szüksége lenne. Minden munkahely elvesztése problémát okoz, és elképzelhető, hogy a vállalkozások 20-25 százaléka bajba kerül a jövőt illetően.
Korábbi cikkünkben a rezsiárak emelkedése mellett azt is vizsgáltuk, hogy a sütőipari vállalkozások munkaerőköltsége miként hathat a rekorddrága kenyér fogyasztási árára. Ezt a cikket a kiajánló dobozra kattintva olvashatod el:
Mondd el, hogy élsz!
Régóta nem volt olyan magas az infláció Magyarországon, mint 2022. augusztusában: 2021 azonos időszakához képest ugyanis az árak átlagosan több mint 15,6 százalékkal voltak magasabbak. Nincs olyan háztartás Magyarországon, amely ne érezné a saját bőrén a rohanó infláció okozta hatásokat. Mostani kérdőívünkben a magyar háztartások anyagi helyzetéről szeretnénk képet kapni, mennyire viselte meg őket a gyorsuló infláció, az energiaárak emelkedése, és hogy hatnak ezek a megtakarításaikra. Köszönjük, ha segítesz a kitöltéssel.
Itt a bejelentés, új világmárka érkezik Magyarországra: ekkor nyit az első üzlet, indul el a webshop
A márka Görögországban, Ausztriában, Lengyelországban, Romániában és Indiában is debütál franchise-partnerségeken keresztül
Sok magyar kedvence tűnhet el a boltok polcairól: megjelent a tésztatörvény, rengeteg terméket érint
Megjelent a Magyar Közlönyben az agrárminiszter rendelete, amely szigorítja és pontosítja a száraztésztákra vonatkozó minőségi és kategorizálási előírásokat.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








