15 °C Budapest

Az európai labdarúgás piaca egymilliárd euróval növekedett 2007-ben

Pénzcentrum
2008. május 29. 16:09

A tavalyi évben az "öt nagy" európai labdarúgó liga bevételei első alkalommal haladták meg a 7 milliárd eurót a Deloitte üzleti tanácsadó cég legújabb Éves Labdarúgás Finanszírozási Felmérése (Deloitte Annual Review of Football Finance) szerint. A 2006/07-es idényben az európai labdarúgó piac teljes nagysága 13,6 milliárd euróra nőtt, ami 1 milliárd eurós bővülés az előző szezonhoz viszonyítva.

Dan Jones, a Deloitte Sport Üzleti Csoportjának partnere ezt a következőképpen kommentálta: "Az "öt nagy" európai liga bevételei több mint 0,4 milliárd euróval (6 %) nőttek, és 2006/07-ben első alkalommal lépték túl a 7 milliárd eurós határt - ez a teljes európai piac több mint felét (52 %) teszi ki."

"Az "öt nagy" európai liga közül 2001/02 óta az első alkalommal az angol Premier League klubjai érték el a legnagyobb bevételt mindhárom kategóriában (mérkőzésnap, közvetítés és reklám), rekordnagyságú 2,3 milliárd eurós összbevétellel 2006/07-ben. Az angol Premier League és legközelebbi vetélytársa, a német Bundesliga bevételei (1,4 milliárd euró) közötti különbség 0,9 milliárd euróra nőtt 2006/07-ben."

A német Bundesliga és a spanyol La Liga egyaránt 15 százalékos éves bevétel-növekedést könyvelhetett el az előző idénnyel összehasonlítva, ami hozzájárult ahhoz, hogy ez a két liga a 2006/07-es bevételek tekintetében megelőzze az olasz Serie A-t. Miután a Juventus a 2007/08-as szezonban visszatér a Serie A-ba, a második helyért várhatóan szoros, háromszereplős küzdelem zajlik majd a következő évben - bár mintegy 1 milliárd eurós bevételi hátránnyal az angol Premier League mögött.

A klubok számára kulcsfontosságú teljesítménymutató a bér-árbevétel arány, amely az "öt nagy" liga közül négy esetében a viszonylag szűk 62-64 %-os sávban mozgott a 2006/07-os idényben. A kivételt a német Bundesliga jelenti, ahol lényegesen alacsonyabb volt a bér-árbevétel arány (45 %).

Jones hozzátette: "Azzal, hogy a bér-árbevétel arány sokkal alacsonyabb, mint az "öt nagy" európai liga bármelyikében, a német Bundesliga a működési nyereségesség szempontjából átvette az első helyet az angol Premier League-től 2006/07-ben - az első alkalommal, amióta elemzéseket készítünk. A német klubok imponáló pénzügyi teljesítménye azonban nem párosult hasonlóan nagyszerű sportsikerekkel az európai klubok versenyeiben, ellentétben az angol klubok utóbbi időben ott nyújtott teljesítményével. Bár nem könnyű feladat megvalósítani, mégis döntő fontosságú a labdarúgó ligák számára, hogy megfelelő egyensúlyt találjanak a pénzügyi gazdálkodás és sportsikerek között, és így egyaránt vonzóak maradhassanak a szurkolók, a sportesemények közvetítői, a szponzorok és a befektetők számára."

Az idei nyár átigazolási időszakára és a következő idényre előre tekintve Alex Byars, a Sport Üzleti Csoport vezető tanácsadója így vélekedett: "Figyelembe véve az európai klubok rekordnagyságú átigazolási kiadásait úgy a 2007. nyári, mint a 2008. januári átigazolási időszakban, arra számítunk, hogy a tehetségek UEFA Euro 2008 bajnokságon történő bemutatkozása különösen aktív átigazolási tevékenységet vált ki az idei nyáron, mivel a klubok megkísérlik majd többletbevételeik egy részét csapataik erősítésére felhasználni.

"Tekintettel arra, hogy a pályán elért teljesítmény nagymértékben befolyásolhatja a klubok bevételeinek nagyságát egyik idényről a másikra, továbbra is határozottan arra bátorítjuk a klubokat egész Európában, hogy - függetlenül a klub méretétől - rugalmas és fenntartható költségkeretekkel gazdálkodjanak, biztosítva, hogy a klubok csak annyit költsenek, amennyit megengedhetnek maguknak. A megfelelő módon kialakított és működtetett, teljesítményhez kötődő fizetési rendszerek nem csupán ahhoz járulhatnak hozzá, hogy megvédjék a klubokat, amikor a sporteredmények a vártnál kedvezőtlenebbül alakulnak, hanem biztosíthatják a sportsikereket ösztönző és jutalmazó kereteket is a játékosok és a vezetés számára."

A Deloitte 2008. Évi Labdarúgás Finanszírozási Felmérésének további főbb megállapításai:

• Az "öt nagy" liga összesített bevételei 2007-ben 7,1 milliárd euróval (52 %) járultak hozzá az európai labdarúgás piacának 13,6 milliárd eurós teljes bevételéhez.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

• A világ összeg labdarúgó ligája közül 2006/07-ben az angol Premier League klubjai érték el a legnagyobb bevételeket (2,3 milliárd euró). Az üldözőbollyal szembeni előnyük - amely 2006/07-ben 0,9 milliárd euróra nőtt - 2007/08-ban várhatóan tovább fokozódik (mintegy 1 milliárd euróra).

• Tizenöt százalékos éves bevétel-növekedéseiket követően 2006/07-ben a német Bundesliga és a spanyol La Liga is megelőzte az olasz Serie A-t a bevételek nagysága szempontjából. Az "öt nagy" közül a többi liga teljes bevételei 2006/07-ben így alakultak: Németország (1,4 milliárd euró), Spanyolország (1,3 milliárd euró), Olaszország (1,2 milliárd euró) és Franciaország (1,0 milliárd euró).

• A 1995/96-os idényben az olaszországi Serie A klubok és az angliai Premier League klubok nagyjából hasonló szinten álltak az összesített bevételek nagyságát (mintegy 450-500 millió euró), valamint az átlagos nézőszámokat (liga mérkőzésenként körülbelül 30 ezer) illetően. Azonban 2006/07-ben a Serie A klubok bevétele nem érte el az 1,2 milliárd eurót - ami csupán mintegy a fele a Premier League klubok 2,3 milliárd eurós összbevételeinek -, és (az első alkalommal, amióta elemzéseket készítünk) elmaradt a német Bundesliga és a spanyol La Liga bevételei mögött is. A Serie A átlagos nézőszámai 20 ezer alá estek 2006/07-ben, ami a legalacsonyabb érték az "öt nagy" liga nézőszámai közül.

• A Deloitte Football Money League Top 20 klubjainak mindegyike európai klub volt 2006/07-ben, és 3,7 milliárd eurót kitevő (11 %-os növekedés) összesített bevételeikkel ezek a klubok a teljes európai labdarúgó piac több mint 25 százalékát adták. A 2006/07-ben elért bevételek szerinti Top 20 klubok között a skóciai Premier League-ben szereplő Celtic volt az egyetlen olyan klub, amely nem tartozik az "öt nagy" európai liga valamelyikébe.

• Az "öt nagy" liga után, valamennyi első osztályú nemzeti labdarúgó liga közül a holland Eredivisie érte el a következő legnagyobb bevételt (398 millió euró 2006/07-ben). Ez az összeg kisebb, mint az angliai másodosztályú Labdarúgó Liga Bajnokság versenyeinek eredménye, ahol a klubok összesített bevétele 2006/07-ben 489 millió eurót tett ki.

A 2006/07-es idény volt az új UEFA Bajnokok Ligája közvetítési bevételi megállapodások első éve, és ennek eredményeképpen a Bajnokok Ligája klubjai részére folyósított központi kifizetések 0,6 milliárd euróra nőttek. Ebből 0,4 milliárd eurót (70 %) kaptak az "öt nagy" európai liga klubjai

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem