A felújítás időtartama alatt átlagosan körülbelül 30 százalékos termeléskiesést prognosztizálnak,
A 2020 nyári mélyponthoz képest sokáig javulni látszott az építőipar helyzete, de idén tavasszal újra az akadozás jelei tapasztalhatók.
„Három igen erős hónap után májusban csupán 592 cégbejegyzés történt az építőiparban, ez az első hónap az elmúlt 1 évben, amely negatív irányba lóg ki az amúgy pozitív ágazati trendből” – kezdi elemzését Pertics Richárd, az OPTEN céginformációs szolgáltató elemzője. Az építőipari cégalapításoknak van egy normális fluktuációja, így 1 hónapnyi kilengés elképzelhető normál körülmények között is, azonban ez több szempontból sem látszik igaznak a mostani alacsony cégalapításra. Egyrészt a május hagyományosan erős hónapnak számít cégalapítás tekintetében a szektorban, másrészt több aggasztó jelenség is megfigyelhető az elmúlt hónapokban.
Ezek közül az egyik, hogy az építőipari termelés volumene is fluktuálni kezdett sok hónapnyi stabil növekedés után. A februári és áprilisi termelés kimondottan alacsony volt, az áprilisi termelési volumen 7,3 százalékot esett márciushoz képest, de az előző év azonos időszakához képest is 7,2 százalékot csökkent. 2021 első 4 hónapját együttesen nézve is 3,5 százalékos a mínusz az előző év azonos időszakának termelési adataihoz képest.
Emellett szintén aggasztó jelenség az építőipari árak drasztikus emelkedése. Az Építőipari Vállalkozások Országos Szakszövetségének felmérése szerint 2020 első hónapjában szakágazattól függően 20-70 százalékos áremelkedés zajlott le az ágazatban, ami még éves szinten is rendkívül erős érték lenne, egy 5 hónapos időszak tekintetében pedig kimondottan extrémnek számít.
Az ilyen mértékű áremelkedés komoly operatív problémákat okoz az ágazat egyes szereplőinek, még a finanszírozási kérdéseken felül is. A vállalások betartása, a szerződések teljesítése nem mindig lehetséges ilyen arányú áremelkedés mellett, ezért a szerződések módosítása egyre gyakrabban kerül terítékre a vállalkozások működésében. Természetes módon az áremelkedés a keresleti oldalt is bizonytalanná teszi, különösen úgy, hogy év végéig további áremelkedést valószínűsítenek az ágazat szakértői.
Az aggasztó jelek ellenére távolról sem szabad temetni az építőipart, ha kicsit hosszabb távot nézünk, a mostani adatok még mindig pozitívnak mondhatók
– mondja az OPTEN elemzője. A májusi cégalapítási érték még mindig 22 százalékkal magasabb, mint a 2020-as havi átlag, ami pedig szintén erős év volt az azt megelőző évekhez képest. A termelési számok is csak a 2020 eleji és a 2019 éves adatokhoz képest vannak elmaradásban, az azt megelőző évekhez képest még mindig pozitív a helyzet.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az többi céginformációs mutatót nézve is vegyes az ágazat helyzete. A megszüntetésre irányuló eljárások közül a végelszámolások száma igen alacsony szinten van. Májusban csupán 35 végelszámolási eljárás került közzétételre, ami az elmúlt közel 3 év legalacsonyabb értéke. Ez azt jelzi, hogy önszántából kevés vállalkozó hagyja most ott az ágazatot.
Ezzel szemben viszont a felszámolások száma továbbra is aggodalomra ad okot. Május hónapban 130 felszámolási eljárás került közzétételre a szektorban, ami az április havi szintén rekordmagas értéket leszámítva az elmúlt 6 év legmagasabb havi értéke. Ez azt jelzi, hogy több a kifizetetlen számla az ágazatban és a hitelezők türelme fogyóban van partnereikkel szemben.
Kutatást készít a Pénzcentrum
Hogy pontos képet kapjunk a kisvállalkozások mindennapjairól, az elmúlt évek nagyszabású átalakításainak rájuk gyakorolt hatásairól egy félmérés keretében gyűjtünk információt arról, hogyan vették a cégek ezeket az akadályokat, milyen folyamatok indultak el, és milyen megoldások segítenék őket hatékonyabb működéshez, főleg az adminisztratív feladatok automatizálásában, hogy energiájukat az üzletre összpontosíthassák.
Itt a nagy év végi pezsgőkörkép: ezek a legjobbak 2025-ben, nagy csatában a Törley és a Moet&Chandon
A Szupermenta terméktesztjén ezúttal száraz rozé pezsgőket vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.







