Háromszázzal kevesebb élelmiszerüzlet van jelenleg Magyarországon, mint egy évvel ezelőtt. Legnagyobb mértékben a hipermarketek és diszkontok száma növekedett, és van olyan város is, ahol 40-50 kisbolttól próbálnak megszabadulni.
Az általános élelmiszerüzletek száma 2 százalékkal, azaz 332 üzlettel csökkent tavaly, az előző évhez képest. Így 19 569 boltban árusítottak élelmiszert múlt év végén Magyarországon.
A vezérigazgató példaként elmondta, 2 év alatt befizetett válságadóból egy 9 ezer négyzetméteres áruházat lehetne nyitni. A legújabb áruház nyitása a jelenlegi tervek szerint 2012-re várható
A Nielsen piackutató vállalat összegzése szerint zömmel a legkisebb, 50 négyzetméteres és az alatti boltokból regisztráltak kevesebbet. Számuk most 11 111, ami egyben azt is jelenti, hogy a magyarországi élelmiszerkereskedelem eléggé elaprózott, nemzetközi összehasonlításban.
"Legnagyobb mértékben a hipermarketek és diszkontok száma növekedett egyik évről a másikra; előbbiekből 165, utóbbiakból 467 versenyez a vásárlók kegyeiért. De gyarapodott a szupermarketek mezőnye is 581-re, valamint a 201-400 négyzetméteres üzleteké is, 834-re" - mondta Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen igazgatója.
Az országban nem mindenütt csökkent a boltok száma. Mínuszt csak két régióban regisztrált a Nielsen: a Budapestet és Pest megyét magában foglaló középső régióban, továbbá az északkeleti megyékben 3-3 százalékkal működik kevesebb élelmiszerüzlet, éves összehasonlításban. A többi régióban nagyjából változatlan maradt az üzletszám.
A láncok nagy élelmiszerüzleteinek terjedésével hazánkban az eladótér mindegyik régióban emelkedett tavaly; átlagosan 4 százalékkal, ahogyan tavalyelőtt is. Így az általános élelmiszer-üzletek összes eladótere elérte 2010 végén a 3,17 millió négyzetmétert.
Amíg a nagyobb egységek terjedésével a bolthálózat tovább koncentrálódott, addig a 200 négyzetméteres és kisebb, hagyományos üzletek piaci részesedése nem csökkent, éves összehasonlításban. A Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória kiskereskedelmi eladásából ugyanúgy 27 százalékos piaci részesedést értek el múlt évben, mint tavalyelőtt, értéket tekintve.

"Forgalom szempontjából a hagyományos üzletek piaci pozíciója azért maradt stabil, mert a recesszió nyomán a fogyasztók gyakrabban mennek boltba, mint korábban, viszont alkalmanként kevesebbet vásárolnak. Különösen nőtt a gyakoriság a lakóhelyükhöz közeli hagyományos kis boltok, szupermarketek, pékségek és piacok esetében" - tette hozzá Szalókyné Tóth Judit.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Kaposvár: üresen panganak az üzletek
Visszafogott becslések szerint is legalább 40-50 kisbolttól próbálnak megszabadulni az ingatlantulajdonosok Kaposváron és környékén.
A sonline.hu beszámolója szerint tavaszra látványosan megszaporodott az eladó üzletek száma, egyes előrejelzések szerint a tavasz végéig újabb tucatnyi kisforgalmú boltra kerülhet lakat. A havi 50-100 ezer forintnyi elmaradt bevétel miatt pedig az ingatlan-tulajdonosok is kétségbeestek. Bérlő híján csak ráfizetnek az üresen álló építményre.

A hetvenezres somogyi városban főként élelmiszer, de ruházati és elektronikai cikkeket forgalmazó kereskedések is új üzemeltetőt, tulajdonost keresnek. Ingatlanközvetítők szerint megfigyelhető, hogy az ingatlan-tulajdonos először bérbe akarja adni az üzletet és csak később, a fizetőképes kereslet híján igyekszik megválni tulajdonától.
Fodor Attila, a CBA-szóvivője elmondta: a válság kirobbanása óta országosan csaknem 200 olyan bolt zárt be, amelyik előtte a franchise-rendszer tagja volt. Különösen a kis alapterületű, 100-200 négyzetméteres üzletek bérlői, üzemeltetői kerültek nehéz helyzetbe. A forgalom sok helyütt alacsony, a kereskedők januári, februári bevétele gyakran jóval gyengébb a reméltnél. Ilyen viszonyok közepette egészen bizonyos, hogy újabb bezárások következnek.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.


