Az esetek többségében a fogyasztók a legnagyobb vesztesei egy-egy vállalat másikkal történő összeolvadásának, derült ki két amerikai közgazdász nemrég készített tanulmányából. A gyártó, amelyik összeolvad derekasan kihasználja a piacot. A szakértők szerint például az Amerikai Egyesült Államokban a vodka, a tisztasági betét és a tamponok is észrevehetően drágultak egy-egy ilyen fúzió után.
A francia szeszesitalokat gyártó nagyvállalat a Pernod Ricard is mélyen a zsebébe nyúl, ahogy az elmúlt hetekben is világossá vált, a cég 5,6 milliárd euróért fogja megvásárolni a svéd konkurenciát, a Vin & Sprit vállalatot a Handelsblatt német oldalon megjelent hírek szerint.
Minden valószínűség szerint az üzlet mögött az állhat, hogy a cég megpróbálja tovább fejleszteni a piaci részesedését, hogy ilyen módon legyen lehetősége keresztülvinni egy jelentős áremelést. Ez az elgondolás ráadásul nem is olyan elvont, mint az első pillanatban hangzik. Öt másik esettanulmány alapján - melyekben az amerikai egyéni fogyasztási cikkek piacát vizsgálták -, rendkívül magas annak a veszélye, hogy a végső fogyasztó egy esetleges vállalatfelvásárlás után még többet fizet a cég termékéért.
A két közgazdász összesen 5 összeolvadást vizsgálva jutott a fúziókkal kapcsolatos véleményre. Az egyik ezek közül a szeszesitalpiacon történt vállalatfelvásárlás volt, amely teljesen más megvilágításba helyezi a Pernod Ricard jelenlegi terveit. Miután a Diageo 1997-ben megvette a Guinness és a Grand Metropolitan vállalatokat, az árak meredeken emelkedni kezdtek, így ez várható a mostani tervek megvalósulása után is.
Ráadásul ez nem csak a szeszesitalok terén van így, hanem más piacokon is. Erre a sorsra jutottak az olyan termékek, mint a tisztasági betét, vagy a tampon is, miután a Procter and Gamble megszerezte a Tambrands gyártót, vagy a a Ralcorpot felvásárolta a General Mills. Ezek mind ahhoz vezettek, hogy emelkedett a piaci koncentráció, egyre kevesebb lett az adott terméket gyártó és forgalmazó cég, így csökken a verseny is.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A közgazdászok tanulmányukban megvizsgálták a termékek árainak változását az összeolvadások után. Kiderült, hogy 5-ből 4 esetben aránytalanul magas áremelkedés volt tapasztalható a termék piacán. Egyedül a juharszirup esetén nem volt semmilyen, a fogyasztók számára negatív hatás a fúzió után. A másik négy területen 3 és 7 százalék közötti drágulás volt tapasztalható, de az alkoholok még ennél is nagyobb mértékben drágultak. A Guinness és a Grand Metropolitan megvétele után például a 1,75 literes Johnnie Walker Red Label ára 9 százalékkal emelkedett.
Ezek után az eredmények után a vodkát kedvelők joggal aggódhatnak amiatt, hogy a Pernod Ricard költekezése a piacon megemeli az Absolut Vodka árszínvonalát is...
Itt a nagy év végi pezsgőkörkép: ezek a legjobbak 2025-ben, nagy csatában a Törley és a Moet&Chandon
A Szupermenta terméktesztjén ezúttal száraz rozé pezsgőket vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








