Az esetek többségében a fogyasztók a legnagyobb vesztesei egy-egy vállalat másikkal történő összeolvadásának, derült ki két amerikai közgazdász nemrég készített tanulmányából. A gyártó, amelyik összeolvad derekasan kihasználja a piacot. A szakértők szerint például az Amerikai Egyesült Államokban a vodka, a tisztasági betét és a tamponok is észrevehetően drágultak egy-egy ilyen fúzió után.
A francia szeszesitalokat gyártó nagyvállalat a Pernod Ricard is mélyen a zsebébe nyúl, ahogy az elmúlt hetekben is világossá vált, a cég 5,6 milliárd euróért fogja megvásárolni a svéd konkurenciát, a Vin & Sprit vállalatot a Handelsblatt német oldalon megjelent hírek szerint.
Minden valószínűség szerint az üzlet mögött az állhat, hogy a cég megpróbálja tovább fejleszteni a piaci részesedését, hogy ilyen módon legyen lehetősége keresztülvinni egy jelentős áremelést. Ez az elgondolás ráadásul nem is olyan elvont, mint az első pillanatban hangzik. Öt másik esettanulmány alapján - melyekben az amerikai egyéni fogyasztási cikkek piacát vizsgálták -, rendkívül magas annak a veszélye, hogy a végső fogyasztó egy esetleges vállalatfelvásárlás után még többet fizet a cég termékéért.
A két közgazdász összesen 5 összeolvadást vizsgálva jutott a fúziókkal kapcsolatos véleményre. Az egyik ezek közül a szeszesitalpiacon történt vállalatfelvásárlás volt, amely teljesen más megvilágításba helyezi a Pernod Ricard jelenlegi terveit. Miután a Diageo 1997-ben megvette a Guinness és a Grand Metropolitan vállalatokat, az árak meredeken emelkedni kezdtek, így ez várható a mostani tervek megvalósulása után is.
Ráadásul ez nem csak a szeszesitalok terén van így, hanem más piacokon is. Erre a sorsra jutottak az olyan termékek, mint a tisztasági betét, vagy a tampon is, miután a Procter and Gamble megszerezte a Tambrands gyártót, vagy a a Ralcorpot felvásárolta a General Mills. Ezek mind ahhoz vezettek, hogy emelkedett a piaci koncentráció, egyre kevesebb lett az adott terméket gyártó és forgalmazó cég, így csökken a verseny is.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A közgazdászok tanulmányukban megvizsgálták a termékek árainak változását az összeolvadások után. Kiderült, hogy 5-ből 4 esetben aránytalanul magas áremelkedés volt tapasztalható a termék piacán. Egyedül a juharszirup esetén nem volt semmilyen, a fogyasztók számára negatív hatás a fúzió után. A másik négy területen 3 és 7 százalék közötti drágulás volt tapasztalható, de az alkoholok még ennél is nagyobb mértékben drágultak. A Guinness és a Grand Metropolitan megvétele után például a 1,75 literes Johnnie Walker Red Label ára 9 százalékkal emelkedett.
Ezek után az eredmények után a vodkát kedvelők joggal aggódhatnak amiatt, hogy a Pernod Ricard költekezése a piacon megemeli az Absolut Vodka árszínvonalát is...
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.


