Egyetlen döntéssel borulhat az évek óta vitatott balatoni beruházás. A veszprémi kormányhivatal ugyanis elutasította a balatonföldvári Nyugati strandra tervezett kikötő engedélykérelmét.
Óriási baj van a magyar munkaerőpiacon: 2022-ben már tényleg nem találni olyan képzett vendéglátóst, aki hajlandó is dolgozni a Balaton környékén. Ennek okai részben az embertelen körülmények, no meg a korábbi rossz tapasztalatok. Tóth Balázs, a balatonlellei Yacht Club ügyvezetője egy provokatív posztban hívta fel a figyelemt a problémára, mely lassan ellehetetleníti a tó körüli vendéglátást, de egyben megoldást is kínál a problémára.
Egy provokatív poszttal lepte meg a közösségi oldalon a Balaton környékén munkát keresőket Tóth Balázs, a balatonlellei Yacht Club ügyvezetője, több tó környéki étterem tulajdonosa. A felhívás úgy szól, hogy napi 8 órás, heti öt napos munkára kollégát keresnek 1 milliós fizetéssel, szállással, teljes ellátással, de sem nyelvtudás, sem szakmai előélet nem feltétel.
Amennyiben a fenti hirdetés valós lenne…. így folytatódik a poszt, tehát nem valós hirdetésről van szó, inkább egy olyan problémára hívja fel a figyelmet, mely elmondása szerint erre az évre csúcsosodott ki igazán. Mint írja, óriási baj van a munkaerőpiacon nemcsak munkavállalói, de munkaadói oldalon is. De szerinte annyiszor mondták már az elmúlt években, hogy komoly baj van, hogy kezd hasonlítani a mindig farkast kiáltó fiú történetéhez: amikor tényleg jön, már senki nem hiszi el. Pedig most tényleg itt van a farkas: idén már tényleg nagy a baj.
Évről-évre, amikor tulajdonképpen semmiféle probléma nem volt, egyszerűen csak normális körülményeket kellett volna biztosítani a munkavállalóknak, de ehelyett csak panaszkodtak, hogy nincs ember, nem fognak tudni kinyitni stb... 2022-re eljutottunk oda, hogy már nincs vendéglátós az országban, sem a Balatonnál, sem máshol: szezonális munkára normál, szakképzett munkaerőt, megfizethető áron találni lehetetlen. Az ember hirdet, és egyszerűen nem jelentkezik az égvilágon senki, holott az elmúlt években azért ez nem így volt
– részletezte tovább a problémát a megkeresésünkre.
Már április végén megjelentek a kétségbeesett posztok, mint ahogy arról mi is beszámoltunk, saját éttermének blogján fakadt ki a tihanyi Malackrumpli tulajdonosa. A vendéglátós szakember sorra vette, mik most a szektor legnagyobb problémái Magyarországon: az egyre durvább mértékű drágulástól, a munkaerőhiányon át, a koronavírus-világjárvány még most is érezhető hatásáig. Sok jó szakember otthagyta a szakmát, ma már 800 ezres nettóért sem lehet bizonyos pozícióba embert találni, az alapanyagárak pedig brutálisan kilőttek.
A megoldás itt van az orrunk előtt
Tóth Balázs szerint azok indulnak kedvezőbb helyzetből, akik egész évben nyitva vannak, ők tudnak a meglévő csapatukkal sikeresen nekivágni a nyárnak.
Amikor én azt a posztot kiraktam, legalább 30 megkeresés érkezett, de 29 közülük úgy kezdte, hogy akkor ugye igaz az 1 milliós fizetés? – tehát érzékelhetően nem ment át az üzenet. Mert persze elképzelhető, hogy van olyan hely, ahol napi 12-14 óra munkával, szabadnap nélkül rabszolga üzemmódban meg lehet keresni ezt az összeget, de én ebben nem hiszek. Ez hosszú távon egyszerűen nem működhet, pihenés nélkül egy ember nem tud ennyit dolgozni egy nyáron keresztül.
Ő személy szerint nem adna annak a vendéglátósnak engedélyt, aki nem vállalja, hogy legalább a május 1. és szeptember 30. közötti időszakban nyitva tart – és ezek még bőven nem szélsőséges időpontok, ha csak arra gondolunk, mi volt a tó körül ezen a hétvégén…
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Ha e között a két időpont között lenne olyan kínálat szállás, étterem, cukrászda, borászat tekintetében, akkor egészen biztosan lehetne bővíteni a balatoni szezon.
„Mi például már egész évben tudunk produkálni olyan hétvégéket, amikor tele vannak az egységeink. Ez is jól mutatja, hogy elsősorban a szezonhosszabbításon kellene gondolkozni, illetve nagy segítség lenne kormányzat részről, ha bizonyos kedvezményeket, akár járulékkedvezményt biztosítana annak a vállalkozónak, aki egész éven át foglalkoztatja az embereit. Különféle munkahelymegtartó támogatások léteznek ugyan, de nagyon nehéz hozzájuk jutni, és csak egy kivételezett kör kaphatja.
A probléma gyökere
Hogy kinek a hibája a kialakult helyzet, Tóth szerint egészen összetett probléma: kezdve ott, hogy a vendéglátós kifejezés mostanra gyakorlatilag szitokszó lett. Ez azért alakult így, mert tényleg van nagyon sok tróger balatoni vendéglátós, aki nem tartja a szavát, rossz idő esetén nem fizeti ki a kollégáit, stb. Ezért is van rengeteg olyan szakképzett munkaerő, aki a korábbi rossz tapasztalatai alapján kizárja, hogy itt vállaljon munkát. De elsősorban a szezonalitás a Balaton legnagyobb rákfenéje: kéthónapos szezonból lehet, hogy a 70-es, vagy a 80-as években lehetett csodát csinálni, de 2022-ben nem lehet.
Mi ezt úgy oldjuk meg, hogy a közel 70 fős csapatunkat egész évben alkalmazzunk, stabil munkáltatóként, és a Covid alatt sem engedtük el a kezüket, foglalkozunk velük folyamatosan. Szájhagyomány útján terjeszkedünk, ami azt jelenti, hogy ha kell egy új ember, akkor nagy valószínűséggel munkahelyi ajánláson keresztül mi azt megtaláljuk.
Az emberanyag
Persze az emberek hozzáállása is sokat változott az elmúlt pár év során: a tendencia az, hogy ha kapunk 10 önéletrajzot, abból ötöt alkalmasnak találunk, velük beszélünk meg időpontot, abból talán 1-2 jön el az interjúra. Sokan inkább választják a nagyon keveset fizető, de talán kevésbé megerőltető közmunkát, mintsem hogy elhelyezkedjenek a nyílt munkaerőpiacon.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








